פסק דין תקדימי: סוכן המכס לא יישא בחובות היבואן

נפסל השימוש שעשו הנמלים במערכת הסליקה הבנקאית לגבייה רטרואקטיבית של מיסי יבוא מסוכני המכס; את התביעה הובילה בהצלחה לאחר מאבק ממושך חברת רות קרגו


00:00 ,22.08.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום רביעי שעבר, ה-17 לחודש ניתן בחיפה פסק דין שיש לו השלכות אפשריות על פעולת הנמלים מול סוכני המכס: נמל חיפה חייב סוכן מכס בהפרשי אגרות של טובין לאחר שהמכס תמחר את שוויו והרבה אחרי שהסוכן סיים את שירותו כלפי היבואן.

יחזקאל הסביר כי גילוי חיובים שהנמלים גבו לעתים, שנים לאחר סיום העסקה עם היבואן היו כרעם ביום בהיר מבחינת סוכני המכס שהשלימו את שליחותם המקצועית ולא הצליחו להבין את הקשר שמצאו הנמלים בין חובות של היבואן לגביית ההפרשים מהם. הגבייה בוצעה בפועל דרך מערכת לסליקה בנקאית לאחר שחתמו סוכני המכס על מסמך המתיר לנמלים חיוב באמצעי זה.

חשוב לציין כי גם בית המשפט התייחס כי בהוראות פקודת הנמלים והתקנות לא ניתן למצוא ולו הוראה אחת המתייחסת לנושא החיוב בהפרשי אגרות הנמל המתגלים לאחר שחרור הטובין מהנמל.

השופטת נסרין עדוי קבעה בפסק הדין כי "בהעדר חובה כאמור בדין ובהעדר הסדר חוזי המאפשר חיוב סוכן המכס בחובות היבואן, אין להטיל על סוכן המכס חבות".

תגובתו של אלי יחזקאל לפסק הדין: "עו"ד אילן אהרוני, מהמחלקה המשפטית של רות-קרגו/דוד יחזקאל ובניו זכה בקרב משפטי עיקש נגד נמל חיפה, מדובר בפס"ד עקרוני ועל פיו יוכלו כל סוכני המכס לתבוע את כספם חזרה מנמל אשדוד שנגבה בצורה "בריונית" דרך מערכת הסליקה הבנקאית שלנו, שנוצל שלא כדין ע"י הנמלים." עוד הוא הוסיף ובירך את עו"ד אילן אהרוני "על הצלחתו הענקית בכך שידע בדרך מתוחכמת להוכיח בבית המשפט כי "סוכן מכס" איננו שעיר לעזאזל של הרגולטורים במדינה."

עו"ד אילן אהרוני הגיב לזכייה בתביעה: "על נמל חיפה להשיב את מלוא הכספים שגבו שלא כדין במסגרת המס"ב בצירוף הפרשי ריבית והצמדה תוך חיוב הנמל בהוצאות משפט. אני מברך על החלטת בית המשפט אשר העדיף את עמדתנו הפרשנית בעניין הגבלת אחריותו של סוכן המכס בתשלום חובות היבואן."