פיתוח הנמלים חיוני למשק

חנ"י ושר התחבורה בירכו על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר את התוכניות הסטטוטוריות להקמת נמלי המפרץ בחיפה והדרום באשדוד


00:00 ,07.08.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בחברת נמלי ישראל (חנ"י) בירכו על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אתמול (ג'), לאשר את התוכניות הסטטוטוריות המפורטות של החברה להקמת נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה.

מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "חברי המועצה הארצית מכירים בחשיבות הלאומית של מיזמים אלה לצמיחתו של המשק הישראלי ולשיפור פעילות סחר החוץ של ישראל. המועצה הארצית ומינהל התכנון מלווים את שני הפרויקטים משנת 2008 בהליכים מורכבים, מקצועיים ושקופים. לאורך כל התהליך, וגם בהחלטה אתמול, גלומה ההבנה כי המשך פיתוח הנמלים חיוני למשק הישראלי".

אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ: "הנמלים החדשים יאפשרו את הגעתן של אניות הענק לישראל, את הרחבת מעגל התעסוקה ויספקו מינוף כלכלי אדיר לצפון המדינה ולאזור הדרום. כמו כן, הקמת הנמלים החדשים תגדיל את קיבולת נמלי הים של ישראל ותיתן מענה לגידול הצפוי בסחר החוץ של ישראל בשנים הקרובות".

בחנ"י ציינו שמדובר בתוכניות ייחודיות, בין השאר בשל איחוד תשתיות ככל הניתן (תחנות כוח חופיות ונמלים) ובהישענות על חופי ים מופרים (חופים בהם נעשו עבודות פיתוח למטרת תשתיות), תוך השפעה מינימלית על חופי ים טבעיים.

במסגרת תוכנית נמל המפרץ בוצע תסקיר השפעה על הסביבה רחב היקף, שטרם נעשה כמותו בישראל. תוצאות התסקיר והניטורים הסביבתיים המורכבים שיידרשו במהלך עבודות ההקמה ואחריהן, מבטיחים צמצום ההשפעה על המערכת האקולוגית במפרץ ועל איכות המים בו. לנושא חפירת החול במפרץ (תסקיר מקורות החול), מוקדשת תוכנית נפרדת, הממוקדת בצמצום ההשפעות הנ"ל, והיא תקודם בהמשך. רק לאחר אישורה ניתן יהיה להוציא לביצוע את התוכנית.

תוכנית נמל המפרץ כוללת בניית מסוף המכולות על פני שטח של 900 דונם, כשהמסוף יהיה בעל יכולת טיפול ב-1.5 מיליון TEU בשנה.

כן כוללת התוכנית הקמת הארכת שובר הגלים הראשי הקיים ב-882 מטר, הקמת שובר גלים משני באורך של 2,100 מטר, אורך הרציף הראשי שיוקם הוא 1,100 מטר ועומק מים בו 17.3 מטר, אורך מזח הדלק החדיש הוא 480 מטר, יוקמו שלוש מסילות ברזל לרכבת מטענים במסוף באורך כולל של 2,100 מטר.

יצוין שהודעת דובר משרד הפנים על אישור המועצה הארצית כללה גם את הקמת מסוף המטענים כרמל ב', נמל צבאי חדש, שאמור להיות מוקם בצמוד למסוף המפרץ וכן נמל כימיקלים חדש.

התוכנית להקמת נמל הדרום כוללת הקמת מסוף המכולות על פני שטח של 770 דונם, שיוכל לטפל ב-1.5 מיליון TEU בשנה.

כן כוללת התכונית את הארכת שובר הגלים הראשי הקיים ב-600 מטר, הקמת שובר גלים משני באורך של 1,500 מטר, אורך הרציף הראשי יהיה 1,050 מטר ועומק המים בו 17.3 מטר ויוקמו שלוש מסילות ברזל למסוף באורך כולל של 2,100 מטר.