פיילוט בנמל רוטרדם: יקצה שטח לפעילות רחפנים בנמל

רשות נמל רוטרדם פועלת לאסדרה רגולטורית של פעילות רחפנים בשטח הנמל לטובת שינוע מטענים ונוסעים. צופה כי פעילות מסחרית בתחום תחל כבר בשנת 2026


12:07 ,27.03.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות נמל רוטרדם פותחת בפיילוט לטיפול בתעבורה אווירית מבחינה רגולטורית. הטיפול בתעבורה אווירית מאוישת נמצא בידי בקרת התנועה האווירית של הולנד בעוד תנועת הספנות ברוטרדם וסביבתה נשלטת על ידי מחלקת מנהל הנמל. כיום עדיין אין בנמצא גוף שמרכז את תנועת הרחפנים המקצועית, הפועלת במסגרת ״מרחב אווירי נמוך מאוד״. כתוצאה מכך, רשות הנמל של רוטרדם מתחילה בפיילוט כדי לברר כיצד ועל ידי מי ניתן לעשות זאת בצורה הטובה ביותר ולגבש מערכת כללים נכונה לתנועה בטוחה במרחב האווירי.

 

מרשות נמל רוטרדם נמסר כי ״מספר טיסות הרחפנים - לבדיקות, אבטחה, גילוי פשיעה ובעתיד הלא רחוק גם למשלוח חבילות - הולך וגדל. התפתחות חיובית זו עולה בקנה אחד עם מדיניות רשות הנמל של רוטרדם להיות נמל נקי וחכם. רחפנים מהירים, נקיים, זולים יחסית ובטוחים ודורשים תחזוקה מועטה. בנמל ההיברידי של העתיד ישמשו רחפנים בנוסף לכלי שיט, רכבות ומשאיות להובלת מטענים ונוסעים. הצפי הוא כי האזורים הראשונים שתוכננו במיוחד לנחיתה והמראה אנכית של מטוסים – המכונים על ידי נמל רוטרדם כ-vertiports - עשויים להיבדק ברוטרדם כבר ב-2024, כשההערכה היא ששנתיים לאחר מכן - בשנת 2026 - יגיעו הטיסות המסחריות הראשונות באמצעות מוניות מעופפות. יצרנים מפתחים כעת רחפנים אלה כדי לשאת בין שניים לשישה נוסעים.

 

שטח הנמל נגיש רק למפעילי רחפנים באישור הפיקוח על סביבת האדם והתחבורה. טיסות מרובות באותו מרחב אווירי בו זמנית יהיו הכלל ולא החריג בעתיד. מכיוון שלבטיחות יש את העדיפות הגבוהה ביותר בנמל רוטרדם ושירותי החירום (כגון מסוקי טראומה, מסוקי משטרה) יפעלו באין מפריע בכל עת, הזמינה רשות הנמל חברות המציעות מערכת ניהול תנועה בלתי מאוישת למכרז. ה-UTM הזה, הידוע גם בשם 'U-space', הוא מערכת לניטור רחפנים, אימות אם מותר לרחפנים להיות שם, ושליטה מקצועית בתנועת רחפנים.