עיכוב ימי ושלילת תעודת קפטן

שלטונות ירדן זועמים עקב בריחת האונייה הליברלית SUR מנמל עקבה. הכתבה המלאה תתפרסם בגיליון חודש ינואר של מגזין PORT2PORT


00:00 ,01.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

בממלכת ירדן טרם נרגעו הרוחות בעקבות בריחתה של האונייה הליברית SUR מנמל עקבה בחודש נובמבר האחרון. ראש רשות הספנות הירדנית מועתסם אלסאכת מסר שהממלכה הוציאה צו בינלאומי, המונע מהאונייה הסוררת לעגון בכל נמל שהוא על פני כדור הארץ.

בראיון לעיתון הירדני "אלע'ד" מסר אלסאכת כי האונייה עדיין נמצאת בלב ים ואינה יכולה לעגון בנמלים, בהתאם לחוק הבינלאומי ואמנות פאריז, טוקיו ותקנות IMO. לדבריו, האונייה יכולה להצטייד בדלק ובאספקה, בתנאי שלא תעגון בנמל.

עוד מסר אלסאכת כי תעודת הקפטן הבינלאומית של קפטן האונייה נשללה ממנו על ידי ליבריה, המדינה שהעניקה לו אותה, ולכן הוא איבד את ההכרה כקפטן אונייה בנמלי העולם.

ירדן הטילה עיכבון ימי (maritime lien) על האונייה, שעגנה לאחר בריחתה מנמל עקבה בנמל מרסין בתורכיה, עד שנאלצה, בעקבות דרישה חד משמעית של ממשלת ירדן, לעזוב את הנמל בהתאם לחוק הבינלאומי.

בתאריך 8.11.2011, לאחר 85 יום, החליט קפטן ה-SUR לעזוב בצורה בלתי חוקית את נמל עקבה, שם שהתה האונייה, שנשאה מטען של 18,000 טון תירס צהוב, סחורה האסורה ליבוא על ידי משרד החקלאות הירדני. עקב האיסור המתינה האונייה ברציף להחלטת בית משפט בסכסוך בין בעלי המטען לבעלי האונייה, בדבר האחריות על קלקול המטען.

האירוע גרר תגובות נזעמות בירדן, שהקימה ועדת בדיקה לבחינות נסיבות הבריחה. ועדת הבדיקה מצאה ש"גורמים רבים הנוגעים בדבר כשלו", והמליצה להקים ועדת חקירה נוספת, בראשות שר המשפטים הירדני, על מנת לקבוע את אחריות הנוגעים בדבר.

בנוסף, הוועדה הגיעה למסקנה כי היעדר חלוקת סמכויות ברורה בין רשות הנמלים הירדנית לבין רשות הספנות הירדנית והחברה המעניקה שירותי נמל בנמל עקבה, תרם לאירוע, "שפגע בשמו הטוב של נמל עקבה".