עקומת למידה? בנמל חיפה יישרו אותה לגמרי

זה כבר רץ ומנגן בהרמוניה שאין לה תקדים: תוכנת ה- TOS החדישה מאמריקה איחדה כוחות, יישרה שורות ובעיקר הקפיצה את נמל חיפה לשורה הראשונה של הנמלים המובילים בעולם. כתבה מיוחדת בנושא - החודש במגזין PORT2PORT


00:00 ,27.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

כתבנו שזה עומד להגיע. עדכנו כשזה התחיל. ועכשיו אפשר כבר להודות שנמל חיפה השלים במהירות שיא הטמעה של תוכנת מדף אמריקאית, המתקדמת מסוגה בעולם, אשר מפקחת על כל תנועת המכולות ברציפים ובשטחי האחסנה, ושפועלת ב-280 נמלים המתקדמים בעולם. ללא גמישות באפיוני התוכנה, אבל עם היצמדות אמריקאית לנוהלי עבודה ו...באנגלית כבר אמרנו?

בנמל חיפה ובקהיליית הים אפשר לנשום לרווחה ולהתרווח – מערכת ה-TOS בעבודה ומספר הפעולות למשמרת הולך ועולה בהתמדה ומה שהתחיל ככמיהה של הנהלת הנמל להפוך לנמל מודרני ומתקדם, הפך בשבועות האחרונים לעובדה מוצקה בשטח.

בנמל חיפה לא שכחו את ההתנסות הקשה עם תוכנת ה- TOS הקוריאנית ב-2007. להיפך. בנמל החליטו שלא מוותרים על הקידמה, והכח המניע להטמעה המוצלחת בא דוקא מלמטה. מהעובדים. עבורם הכישלון הצורב מ- 2007 מהווה נקודת שפל שהם מבקשים להשכיח.

את המערכת רכשה חברת הנמל מענקית התוכנה האמריקאית Z.E.S. "נמל חיפה לקוח אסטרטגי שיהפוך לפרויקט הדגל שלנו" אמר בשלבי ההטמעה ג'ף רומנו, סמנכ"ל שירות עולמי ב- Z.E.S – מה שהדגיש יותר מכל את המחוייבות האמריקאית להצלחה החיפאית.

כדי ליישר קו עם נמלי הונג קונג, סינגפור, נמלי יפן, מלזיה, אנטוורפן ונמלים רבים וגדולים נוספים, נדרש נמל חיפה להשקיע כ- 60 מליוני שקלים, לגייס 30 עובדי נמל חדשים ו... "לעשות בית ספר". ממש-ממש בית ספר: צוות עלית מצומצם למד את התוכנה מהנציגים האמריקאים של Z.E.S והם העבירו את התורה שבעל פה למדריכים של נמל חיפה. הם תרגמו, תרגלו, ובנו מערכי שיעור ותוכנית לימודים שלא הייתה מביישת אף אקדמיה מקצועית.

הדריכו את המדריכים

על הצוות שמוביל את אנשי התפעול נמנים: צביקה רואימי – ראש ענף TOS, ושלושה מתאמי התפעול: יעקב אליאש, מוסטפה שפיק ומוני לבנהרט.

מוני לבנהרט, המתאם התפעולי של ה- TOS: "אני, כחלק מצוות של 4 מדריכי TOS ברמת משתמשי על, הדרכנו צוות של 12 מדריכים, שהדריכו את כלל אנשי התפעול של הנמל. סה"כ כ- 650 איש בתפקידים וברמות שונות.

אנחנו היינו הצוות החלוץ התפעולי אשר ישב חודשים מול האמריקאים בתכנון אפיון והתאמה של המערכת לדרישות התפעוליות של הנמל.

במשך שבועיים הדרכנו את צוות המדריכים, כאשר את כל מערכי ההדרכה ואת כל התרגולים התאורטיים והמעשיים ביצענו לבדנו בחודשים שקדמו להדרכה ובעזרת צוות המחשוב הנאמן של הנמל .

לי, כמדריך וכבוגר מערכת ה-TOS הראשונה שכשלה, היה חשוב מאד להפיק לקחים, לתקן מישגים שנעשו ולהביא את ההטמעה לנקודה אחרת מהפעם קודמת."

לבנהרט מסביר: "שיטות ההדרכה שונו לחלוטין. הוספנו הרבה מאד תרגולים, הן במישור התיאורטי בכיתה מול מחשבים והן בשטח בתרגול מעשי - דבר שבא לידי ביטוי בתוצאה הסופית. כמו כן, העלינו את המערכת בהדרגה ובשטחים שונים ובכך נתנו למודרכים הרבה זמן אמיתי לתרגול של המערכת. צוות המדריכים שלימדנו עזר גם הוא רבות בשינוי גישות לימוד ובהטמעה המוצלחת.

הרבה מאד רצינות נראתה בזמן הלימודים בכיתות והייתה הרגשה בנמל שאין מצב שנכשלים שוב.

הועדים וההנהלה גויסו טוטאלית להצלחת הפרויקט ואכן התוצאות מדברות בעד עצמן- אפילו האמריקאים השתאו ממהירות הקליטה הטובה יחסית של המערכת ומההפעלה המהירה והחלקה.

שינינו במהלך ההדרכות וההטמעה הרבה סדרי עולם בהתנהלות התפעולית היום יומית של הנמל ודי חששנו מכך. אולם להפתעתנו הדברים נעשו במהירות וביעילות רבה על ידי האנשים וצלחנו את השינויים יפה מאד."

ה-מדריכים!
 

החוליה הבאה בשרשרת ההטמעה היא כמובן צוות המדריכים של הנמל. את המדריך רוסתום מריח תפסתי בתחילת המשמרת שלו והוא מסביר לי שהוא ישמח לדבר איתי אבל רק אחרי שהוא יעשה את סיבוב התחלת המשמרת לבדוק את המצב בשטח. "תעדוף", הוא מסביר לי, "היא מילה שאני מאד אוהב. אני מתעדף את העובדים שאולי נתקלים כרגע בשאלה או זקוקים לי." כאשר הוא מתפנה אלי הוא ממש מדריך אותי בהדרכה: "את ההדרכה קיבלו המדריכים מאנשי תיפעול, ההדרכה נמשכה כחודש, ורק אחרי שהמדריכים הרגישו שהם בקיאים בחומר ומסוגלים להדריך, ההדרכות יצאו לדרך.

ש: איפה ואיך התקיימה ההדרכה?

ההדרכה התבצעה, על פי רוב, בכיתות לימוד, אולם חלק מההדרכות התבצע בשטח - בסביבה תרגולית שהוקמה לצורך זה במיוחד ובמסוף הכרמל, ששם הוכנס ה- TOS לפני המסוף המזרחי והמערבי.

הכיתות היו ממוחשבות, מותאמות ומאובזרות מראש לכל צרכי ההדרכה היעילה והטובה. כולל מערכת פיקטיבית של נתונים רבים שהכילה את כל סוגי התרגולים הרבים שאנשי התפעול צריכים לדעת וליישם בעת עבודתם בשטח אחרי העלייה לאוויר. את ההדרכה העבירו 12 מדריכים, אנשי תפעול - מרביתם עם ניסיון בהדרכה תפעולית."

ש: אבל מה היה המיוחד בהדרכה הספציפית הזו?

"המיוחד ביותר בהדרכה היה הרצון להצלחת ה- TOS, הן מצד ההנהלה ולא פחות מצד העובדים. את הקורסים העבירו 2 מדריכים לכיתה של 10 חניכים. הוטלה עלינו המשימה להדריך את "מלווי ה- TOS", שהם עובדים ותיקים בעלי ניסיון רב במערכת המחשוב הישנה, ה"נמרוד", שהופעלה בנמל מזה כ-15 שנה. לימדנו את המלווים את כל סוגי ההפעלה של המערכת וזה כלל: הפעלת גורר, הפעלת מלגזה, הפעלת עגורן שער, תפקיד בקר רציף, תפקיד המלווה. גם לאנשי מחלקת הסוור - האתתים העברנו השתלמות בכדי שיבינו ויידעו את מהות תפקידם החדש בעידן ה- TOS.

כמו בזוגיות אמיתית רוסתום לא מפסיק לפרגן לשותפו להדרכה שרון קניגסברג: "כל חניך קיבל DISK ON KEY עם כל המצגות שהועברו. ובהמשך, אחרי שסיימנו שרון ואני לכתוב את "המדריך למשתמש" על גרסאותיו המתאימות לתפקידים השונים - חילקנו גם אותו.

מאחר שעבודת בקר הרציף היא האחראית ביותר, חילקנו את "המדריך למשתמש" גם בתוך תאי הבקרים במנופים עצמם."

את שרון קניגסברג אני תופסת בחופשה משפחתית באילת. הוא מחזיר לי צלצול וישר צולל לספר לי: "בתחילת כל משמרת המדריכים עוברים בין בקרי הרציף שהם מעצם תפקידם המורכב עלולים להיות צוואר הבקבוק. אנחנו בודקים מי מהם זקוק להדרכה, תזכורת או עזרה כשאנחנו מתייצבים שני מדריכים פר משמרת. ברור שאם יש במשמרת שניים-שלושה עובדים חדשים אנחנו מתגברים את צוות המדריכים ללוות אותם. אם לוקחים בחשבון שישנם בקרים ומפעילים שעשו את הקורס לפני 4 חודשים ללא תרגול במערכת - קל להבין את הצורך במדריכים בשטח."


בעידן ה- TOS, בקר הרציף הוא ה"המנצח על התזמורת". יש לו חלק חשוב מאוד בתפעול השוטף של המערכת. הבקר צריך לדעת להתגבר על התקלות המזדמנות והם אכן הביעו חשש במהלך הלמידה.

רוסתום מריח, המדריך, תיאר לי את ההתמודדות עם החששות של החניכים בכל תחילת קורס: "כמובן שהרגענו אותם והבטחנו להם שבסוף הקורס הכל יראה אחרת ושחששותיהם יתפוגגו. ואכן כך היה. בסוף כל קורס עשינו סיכום עם החניכיםף בו הם העלו נקודות לשיפור ונקודות לשימור. שרון ואני כתבנו, בחנו ואם היה ראוי ונכון לעשות יישמנו כבר בקורס שאחריו."


ש: אילו תכנים עברו בקורס כערך מוסף, מעבר להכרה הטכנית של המערכת ?

מריח ושרון מתארים לי את הגיוס של המוטיבציה, הסבר חשיבות ה- TOS למקום העבודה: "מאיר תורג'מן הגיע לכל מחזור קורס ואמר את ה"אני מאמין" שלו בנושא הזה. גם ראש ענף TOS, צביקה רואימי הגיע, שמע את החניכים וענה לשאלותיהם."

ש: ואיך היו הימים הראשונים של ה- TOS באוויר?

"בתקופה הראשונה לעליה עובדי התפעול גילו אחריות, בגרות והרבה סבלנות. חלקם טרח להתקשר למדריכים ולשאול אותם שאלות גם אחרי שעות העבודה. הרבה הצעות לייעול באו מהעובדים עצמם אחרי שהתחילו "להתמקצע" בהפעלת ה- TOS. למרות הבעיות שהתגלו בעת העלייה לאוויר, אין ספק שאת תקופת ההטמעה עברנו בהצלחה. אנחנו עדיין לומדים דברים חדשים, מעלים רעיונות לשיפור כאשר המטרה הינה אחת: הצלחה ורק הצלחה."

הכתפיים הרחבות של תורג'מן

כאשר מדובר בפרוייקט מקיף בסדר גודל כזה, חשוב להזכיר שהטמעת והצלחת מערכת כזו גדולה חייבה שינוי מאוד רציני בדפוסי התנהגות. די היה בחוסר שיתוף פעולה מצד אחת מהחוליות בשרשרת העבודה וכל הפרוייקט היה הולך לטמיון.

למאמץ הכביר הזה נתן מאיר תורג'מן את שתי הכתפיים: "ה- TOS הוא הצלחה בנמל. השתתפו בו מספר גורמים: עובדים מצטיינים ומערכת יחסים טובה עם ההנהלה כולל הקצאת משאבים מטעם ההנהלה", מאיר תורג'מן, יו"ר ועד העובדים בנמל חיפה לא מפסיק לשבח, "אין תקדים בעולם להעלאת מערכת בתקופה כה קצרה."

תורג'מן מתאר את החששות שקדמו להטמעה: "זיכרון הכישלון מהפעם שעברה היה קשה. רתמנו את העובדים לאחר שהוועד עיגן את זכויות העובדים בהסכמי שכר ופרמיה טובים והוגנים. כאשר העובדים ידעו שהם מוגנים הם נתרמו לגמרי לטובת המערכת."

"קדמה להטמעה תקופה ארוכה של מעל שנה שהכינה את הרקע: מעל שנה של קורסים לעובדים והדרכות והכל מעבר לשעות העבודה ובתיקון טעויות מהפעם הקודמת בה ניסו להעלות TOS בתוכנה הקוריאנית.

עוד גורם להצלחה היא מינוי ארבעה אנשי תפעול כאנשי תיווך בתוך המערכת לאחר שהפיקו את הלקחים והטעויות שנעשו בניסיון ההטמעה בפעם שעברה. התיווך שלהם מול עובדים יצר מחוייבות ברמה גבוהה ביותר: "בכל 21 שנותיי בנמל לא נראתה כזו חריצות ומסירות."

תורג'מן באמת ותיק בנמל חיפה והוא נותן ראייה רחבה של התמונה: "לעובדים יש ערך למקום העבודה כיוון שהם רואים את שוק התעסוקה במדינה מתפתח אך ורק במרכז הארץ ומכאן הבנת החשיבות של מערכת ה- TOS לנמל חיפה."

"חשוב לי להודות לכל עובד על הירתמותו למבצע ה- TOS", הוא מדגיש. תורג'מן מוסיף כי הוא צופה עתיד גדול למערכת: "השמיים הם הגבול ואני מכוון ל-30 פעולות לשעה ול-300 פעולות במשמרת. ושיבדקו אותי בעוד שנה!"