נמל מספנות: תחל פריקת האנייה שנשרפה ועומדת ברציף

מאז השריפה סופג נמל מספנות הפסדים ונזקים שכן האנייה תופסת מקום ברציף ואף מקשה על כניסת ויציאת אניות אחרות לרציפים האחרים של הנמל. לפי כתב התביעה, הנזקים הכספיים שנגרמו לנמל נאמדים ב-2 מיליון שקל, וחברת הנמל פנתה לערכאות משפטיות על מנת לקבל פיצוי על הנזק


14:25 ,16.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

כשבוע לאחר שריפת האנייה Yaf Horizon בנמל מספנות מתברר גודל הנזק לאנייה ולנמל. ביום חמישי האחרון - שלושה ימים לאחר השריפה שפרצה על סיפון האנייה שעגנה בנמל מספנות עם מטען ברזל - הגיש נמל מספנות ישראל לבית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לימאות, תביעה בסך של שני מיליון שקל נגד האנייה ונגד הבעלים הרשומים של האנייה - החברות הטורקיות Yaf Horizon Shipping ו-Milestone Gemi Islet Ve Acent. כמו כן נמל מספנות מבקש להוציא צו מעצר כנגד האנייה והבוקר התקיים בבית המשפט המחוזי דיון בנושא. השופט  טרם הוציא צו מעצר לאנייה והתחשב בבקשת הבעלים לסיים את פריקת האנייה ובהבטחתם להוציא את האנייה בהקדם מהרציף בנמל מספנות - בין אם לעמוד על עוגן מחוץ לרציף או ברציף חליפי בנמל חיפה הסמוך. השופט ציין כי דיון נוסף יתקיים ביום שלישי הקרוב. 

 

בכתב התביעה שהוגש על ידי עו״ד יוסי שפרינצק נכתב כי השריפה התגלתה בסביבות השעה 16:15 בחדר המכונות של האנייה וכי ״לשטח הנמל הגיעו כוחות רבים של כבאות אש והצלה, מגן דוד אדום ומשטרה. לרציף הגיעה הגוררת ׳אמציה 2׳ השייכת לחברת נמל חיפה שסייעה עם צוותה בפעולות כיבוי אש ביחד עם עובדי הנמל. בסביבות חצות כובתה השריפה באנייה ללא נפגעים בנפש. מאז אירוע השריפה ונכון למועד הגשת התביעה, האונייה רתוקה לרציף״. האונייה נשאה 4,000 טון של אוריאה וכ-3,280 טון לוחות פלדה. 

 

השריפה, שפרצה כאמור בחדר המכונות של האנייה, השאירה את האנייה כשהיא רתוקה לרציף בנמל מספנות ללא יכולת תנועה. 

 

בכתב התביעה נטען כי מאז השריפה סופג הנמל הפסדים ונזקים שכן האנייה תופסת מקום ברציף ואף מקשה על כניסת ויציאת אניות אחרות לרציפים האחרים של נמל מספנות. ״לאור מצבה הפיזי והטכני של האונייה בשל השריפה, לא ניתן לחדש את פעולות הפריקה בנמל אלא רק לאחר שהנתבעות יעשו את כל הסידורים המתבקשים שיהיה בהם כדי להבטיח פריקה בטוחה לגוף ולרכוש. כעת האונייה רתוקה לרציף כאבן שאין לה הופכין״. 

 

עוד נטען כי ״בנמל מספנות ישראל מצויים שלושה רציפים קצרים יחסית בלבד המאפשרים לנמל לספק שירותי פריקה רק לארבע אניות בו זמנית. כל עוד האונייה רתוקה ולא פונתה מהרציף, נמנעת כניסת האוניות הבאות בתור הכניסה לרציף בנמל, ובשל כך נגרמים לתובעת הפסדים ונזקים שונים כגון פגיעה במערכת התפעול, הפסדי הכנסות בגין אגרות נמל ופגיעה במוניטין על טיפוחו שקדה התובעת. אי פינויה של האונייה מהרציף על ידי הנתבעות צפוי להסב נזקים והפסדים בשל כך שאונייה אחת, העוגנת עתה במפרץ חיפה ואשר נועדה להיכנס לנמל, צפויה לדלג לאחד מרציפי נמל חיפה תוך זמן קצר״. 

 

לפי כתב התביעה, הנזקים הכספיים שנגרמו לנמל נאמדים ב-2 מיליון שקל. 

 

בכתב התביעה הודגש כי ״כל עוד האונייה נותרת ברציף כאבן שאין לה הופכין, סך ההפסדים והנזקים הנגרמים לתובעת צפוי להחמיר ולהאמיר, ולכן מדובר בהערכת הפסדים ונזקים ראשונית. לפיכך, התובעת שומרת על זכותה לעתור להגדלת סכום תביעתה ו/או להתאמת ראשי הנזק לפי הנסיבות והעניין״.