נמל חיפה: נחתמה ברית נמלים תאומים עם נמל רייקה בנוכחות נשיאת קרואטיה

ההסכם בין הנמלים כולל שבעה סעיפים לשיתוף פעולה ביצירת הזדמנויות עסקיות, החלפת ידע בנושאי תפעול וכן בנושאי פיתוח עתידי וחדשנות. נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ׳: ״מאמינה כי נמל רייקה יהפוך בקרוב לנמל מרכזי בפעילות עם ישראל״


13:48 ,30.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיאת קרואטיה קולינדה גרבר-קיטרוביץ׳ אשר מבקרת בימים אלה בישראל ביקרה הבוקר  בנמל חיפה וחתמה על ברית נמלים תאומים בין נמל חיפה לנמל רייקה הקרואטי. ההסכם בין הנמלים כולל שבעה סעיפים לשיתוף פעולה ביצירת הזדמנויות עסקיות, החלפת ידע בנושאי תפעול וכן בנושאי פיתוח עתידי וחדשנות. נציין כי לביקורה של נשיאת קרואטיה בנמל חיפה הצטרף גם שר הכלכלה והחדשנות של קרואטיה, מר דרקו הורבאט אשר נמנה על המשלחת הקרואטית לישראל.

 

במסגרת ביקורה בנמל חנכה נשיאת קרואטיה את הקטמרן החדש שהגיע מקרואטיה לטובת קו השייט חיפה-עכו. שמו של הקטמרן שנחשף בטקס הוא ״נסיכת הכרמל״, והוא יבצע כעת מדי יום את ההפלגה בקו השיט היחיד בישראל בין נמל חיפה למרינה בעכו העתיקה, כחלק מפרויקט שיזם וביצעו משרד התיירות והחברה לפיתוח תיירות בעכו. נציין כי הקטמרן בן השבע מסוגל לשאת כ-200 נוסעים והוא יחליף בקו את 
״מלכת עכו״ שכעת תשמש להפלגות באזור עכו בלבד. 

 

במהלך הטקס, אשר התקיים בטרמינל הנוסעים של נמל חיפה, נשאו דברים מנכ״ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר קיטרוביץ׳, וכן נשיא (בפועל) נמל רייקה, דשקו גראבובאק.

 

נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ׳, הביעה התרגשות רבה לאור העובדה שהיא ילידת העיר רייקה. ״כבוד גדול להיות פה לרגל האירוע הזה. זה הביקור הראשון שלי בעיר הזה, וכילידת העיר רייקה שמעתי סיפורים רבים על חיפה ועל הצלת יהודי אירופה בזמן מלחמת העולם השנייה. אני מקווה שהעתיד יביא לנו נושאים חדשים לשיחה ושהברית שנחתמה כאן היום בין הנמלים יביא להגברת תנועת התיירים והמטענים בין נמלי חיפה ורייקה.

 

״החתימה על ההסכם הוא סימן ברור לידידות בינינו, ואני בטוחה שהוא יתרום לחיזוק הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. נמל רייקה הוא הנמל הימי הגדול ביותר בקרואטיה והוא משמש כנמל שטעון המחבר בין הים התיכון, אירופה והמזרח הרחוק עם זמני שטעון קצרים במיוחד, ולכן אני מאמינה כי בקרוב נמל רייקה יהפוך לנמל מרכזי לפעילות עם ישראל. אני שמחה מאוד ששר הכלכלה שלנו הצטרף למשלחת שלי לביקור בישראל והגדלת פעילות ההשקעות בין קרואטיה וישראל נמצאת בראש מעייננו. אני רוצה לנצל במה זו להדגיש כי אנחנו מעוניינים בהשקעות מישראל וחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות״.

 

אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, ציין כי מדובר באירוע משמעותי עבור נמל חיפה. ״זהו כבוד גדול לנו לארח אתכם ואת המשלחת מקרואטיה. מגזר הספנות נמצא עכשיו בתקופה מאתגרת, האניות נעשות גדולות יותר, נכנסות טכנולוגיות חדשות, יש תופעות לוואי, אי היציבות גוברת והבריתות הימיות גדלות ומתמזגות, וגם נמל חיפה מתמודד עם הבעיות האלה כמו גם רצון לחבר בין הים לעיר. החברה נמצאת בבעלות הממשלה ונמצא בהליך של מעבר לחברה פרטית, והדבר דורש הליכים רבים. הפעילות שלנו כוללת נוסעים, מכולות ומטען כללי ולא כל הנמלים בעולם מנהלים פעילות כה מורכבת״.

 

מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, ציין בדבריו את ההיסטוריה של נמל חיפה והזכיר גיבור מלחמה קרואטי מזמן מלחמת העולם השנייה שהציל כ-6,000 יהודים במהלך המלחמה.

 

לאחר החתימה על ברית הנמלים ירדו כולם לרציף שם חנכה הנשיאה את הקטמרן החדש ויצאה להפלגה קצרה ביחד עם חברי המשלחת הקרואטית ושאר המוזמנים לאירוע.

 

נציין כי נמל רייקה, ונמל שוסאק הסמוך אליו שימשו כנמלי המוצא של רבות מספינות המעפילים שעשו את דרכן לארץ ישראל לפני הקמת המדינה, ספינות שחלקן נתפס על ידי הצי הבריטי והובלו ל״רציף הדמעות״ בנמל חיפה, שם הועלו המעפילים על ספינות גירוש לקפריסין. נמלי רייקה ושוסאק היו באותו התקופה גם נמלי היציאה של ספינות ועליהן נשק רק שנקנה באירופה ושימש מאוחר יותר במלחמת העצמאות, וכן של ספינות העולים לישראל שהגיעו לנמל חיפה לאחר קום המדינה.

 

כיום לעומת זאת, בין הנמלים מפליגות אניות תיירים מפוארות ועליהן אלפי תיירים, וכן קווי מכולות, שהבולט בהם הוא קו הדגל של ברית ענקיות הספנות MAERSK ו-MSC שפוקד בישראל רק את נמל חיפה ובקרואטיה רק את נמל רייקה, וזאת עם אניות ענק, הגדולות ביותר שפוקדות את שתי המדינות, אניות מכולה שעל סיפונן למעלה מ-15,000 מכולות.