נמל חיפה לעיריה: תנועת כלי רכב כבדים בצירי הנמל אינה אפשרית

העיריה ביקשה לבחון אפשרות למעבר משאיות בסטאטוס ריקות, וללא משימה תפעולית בנמל, דרך הנמל. בנמל חיפה מתנגדים נחרצות תוך הצגת טיעונים תפעוליים, כלכליים, סביבתיים ובטיחותיים


11:10 ,14.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

״מצאנו שמעבר משאיות אלה בתחומי הנמל יפגע בפעילות הנמל בהיבטים התפעולים, הכלכליים והבטיחותיים ולכן אינו ניתן למימוש״, כך ציין רמ״ח מכולות בנמל חיפה יואב מרגלית בחוות דעת שהעביר לעירית חיפה שביקשה לבחון אפשרות למעבר משאיות בסטאטוס ריקות, וללא משימה תפעולית בנמל, דרך הנמל.  

 

מרגלית התייחס בחוות הדעת להיבטים התפעוליים, הכלכליים והבטיחותיים שהביאו למסקנה שתוספת כלי רכב כבדים העוברים בשערי הנמל ובציר הראשי של הנמל, אינה אפשרית. 

 

בהיבטים התפעוליים ציין מרגלית כי מערכות הנמל (TOS) אינן תומכות בכניסה ויציאה של משאית לנמל ומהנמל ללא קבלת מסר אלקטרוני על צפי פעולה בנמל, טרם כניסת המשאית לנמל. עוד הוסיף כי הדבר אף יביא לפגיעה ביעילות העבודה שכן, מעבר מסיבי של משאיות בכבישי הנמל צפוי לגרום לעומס תעבורתי אשר יקשה ויאט את תנועת הכלים הנמליים ויגרום בהכרח לפגיעה מהותית ביעילות העבודה. 

 

יתרה מכך, ציין מרגלית, ״שערי הנמל אינם בנויים בהיבט הפיזי, לקבלת כמות משאיות מעבר לכמות המשאיות הנכנסת/יוצאת היום לנמל״.

 

בהתייחסות לפעילות רכבת מוגברת במסגרתה בימים אלה מותנע בשיתוף רכבת ישראל פרויקט הקמת מסילה שלישית במסוף המזרחי. ״היבט זה וכן תחזית הגידול בעבודת הרכבת צפויים להעמיס אף יותר הציר הראשי של הנמל אשר ייסגר בתדירות גבוהה יותר מהיום״.

 

באשר להיבטים הכלכליים ציין רמ״ח מכולות נמל חיפה שבמידה והנושא ימומש תהיה לכך השפעה מהותית מאוד על התוצאות העסקיות כנגזר מהפגיעה ביעילות התפעולי ובנוסף הדבר יביא לנזקים לתשתיות כתוצאה מתוספת כה מסיבית של כלי רכב בנמל.

 

עוד צויינה התוספת הכלכלית הצפוייה בכח אדם, בבקרה, בבטחון, בביטוח ובהתאמת מערכות הנמל לכניסת משאיות ללא מסר וללא עבודה תפעולית. 

 

באשר להיבטי בטיחות וסביבה הדגיש מרגלית שכבישי הנמל אינם ערוכים לכמות כלי רכב נוספים שינועו בכבישי הנמל, שכן כבישי הנמל צפופים מאוד, ותוספת משאיות בהכרח יביא לתוספת בתאונות דרכים בנמל.

 

״תוספת כלי רכב כבדים בציר הנמל, תהווה פגיעה תפעולית חמורה אשר תשפיע לרעה על תפוקות הנמל, תחייב את חברת נמל חיפה בהוצאות כספיות כבדות, תגרום לפגיעה בבטיחות ותתרום להגברת זיהום האוויר בנמל״, סיכם.