לאור ההודעה לעיתונות ששלח בתחילת השבוע המשרד להגנת הסביבה למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, ובו הכוונה להטיל עליו קנס בסך 3,660,800 שקל בגין עבירות כביכול על חוק האוויר הנקי, מבקשים בנמל חיפה לצרף את תוצאות ניטור הנמל, המוכיחות, לטענתם, שכיוון הזיהום ברציפי הנמל מורה על כך שמקורו בעיר חיפה ולא בנמל.
בנמל צירפו להגנתם את תוצאות הניטור הרציף, המתבצע באמצעי האנליזה המתקדמים ביותר הקיימים. מדובר באמצעי ניטור הממוקמים בנמל חיפה, במימון מלא של הנמל וביוזמתו.
לדברי הנמל, המסקנה הברורה מתוצאות ניטור אלה, היא שכיוון הזיהום ברציפי נמל חיפה מגיע מכיוון העיר ולא מכיוון הנמל. הווה אומר, גורמים מזהמים בעיר יוצרים זיהום המופנה לנמל חיפה, ולא נמל חיפה מייצר זיהום העובר לעיר.
בנמל חיפה הוסיפו וציינו כי הנמל הוא נמל שאינו מזהם ופועל בנחישות לשמירה על כל תקני איכות הסביבה, כולל שימוש בעגורנים הירוקים ביותר בעולם, שפועלים על חשמל בלבד, וביצוע פריקה בכל האמצעים בצורה שאינה פוגעת בסביבה.
יתרה מכך, הניטור בנמל חיפה הוא המשוכלל ביותר שקיים, כך שאם מטרת חוק אוויר נקי היא למנוע זיהום האוויר, אזי נמל חיפה עומד בכך בצורה מושלמת. מזה שנים שלא נמדד זיהום כלשהו בעיר חיפה שמקורו בנמל ומעולם לא הוצג לנמל נתון שכזה על ידי מי מהגורמים במשרד להגנת הסביבה.
בנמל הוסיפו, שאם המצב בחיפה ובמפרץ היה דומה לזה שבנמל חיפה, כבר מזמן היינו ב"כמו שוויץ", כפי שציין לאחרונה ראש עיריית חיפה יונה יהב.
בנמל ציינו עוד, שהחברה בוחנת כל העת שימוש בציוד בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בנמצא, ולא נחסך מאמץ ברכישת ציוד חדיש. לראיה, ברציף הקישון הותקן ציוד לפריקה של חומרים קלים במיוחד, תוך שמירה מוחלטת על איכות הסביבה.
עוד נטען כי גם הטענה באמירה של המשרד כי: "למשרד להגנת הסביבה הגיע תלונה של אזרח תושב העיר התחתית בחיפה, המתגורר כ- 300 מטר מהנמל, על חלקיקים צהובים שנחתו בביתו וגרמו לו לתחושת מחנק", אינה מבוססת על שום דבר, זולת תלונה של אזרח שלא נבדקה כלל ואין שום דבר התומך בה.
כן צוין כי נמל חיפה קיבל הודעה על כוונה להטיל עליו עיצום כספי, ולא על הטלת העיצום בפועל. הנמל נדרש להגיב בתוך 30 יום על הודעת המשרד.