נמל חיפה: הוסכם על הפרטה מלאה עד 2021

על פי ההסכמות ועדי העובדים בנמל חיפה יסכימו למכירת הזיכיון להפעלת נמל חיפה למשך 34 שנים לידי משקיע אסטרטגי כגון חברת ספנות או חברת טרמינלים בינלאומית. כ-200 עובדים יפרשו פרישה מוקדמת ויקבלו על כך פיצוי של 2.5 מיליון שקל בממוצע


10:37 ,08.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך להודעה שפורסמה ביום חמישי האחרון לפיה הושגה הסכמה בנושא הרפורמה מול נמל חיפה, נציין כי במסגרת ההסכמות הוחלט על מתווה לפיו ייכנס לנמל משקיע פרטי עד שנת 2021 במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. לאחר כניסתו של המשקיע אסטרטגי לנמל תתאפשר העמקת ואף הרחבת רציפי הנמל לתחרות העתידית. 

 

נציין כי על פי ההסכמות שהושגו, במקום לצאת להליך הנפקת מניות עליו הוסכם ברפורמה של שנת 2005 שעשוי היה להיות מורכב וקשה להוציאו לפועל בשל הנחיות ההנפקה של הרשות לניירות ערך, ועדי העובדים בנמל חיפה יסכימו למכירת הזיכיון להפעלת הנמל הממשלתי למשך 34 שנים לידי משקיע אסטרטגי כגון חברת ספנות או חברת טרמינלים בינלאומית. 

 

בנוסף, וכחלק מהיערכות הנמל לתחרות סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל הכוללים תכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי-קליטת עובדים חדשים בגינם, ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד מתן הגנה לעובדי דור ב׳ מפיטורי צמצום כמו גם הגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות. על פי ההסכמות כ-200 עובדים של חברת נמל חיפה יפרשו מעבודתם בנמל ויקבלו בגין כך פיצוי של 2.5 מיליון שקל בממוצע.

 

בנוסף, נושא מחלקת הים הפועלת כיום בנמל חיפה תעבור לחברת בת נפרדת ונייטרלית, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני. נציין כי נושא מחלקת הים הינו נושא רגיש במיוחד גם במו״מ מול עובדי נמל אשדוד. 

 

נוסיף ונציין כי על פי ההסכמות עד סוף החודש ייחתם הסכם העקרונות המדובר. 

 

ממשרד האוצר והתחבורה נמסר כי הם ״מברכים את ועד העובדים וההסתדרות ואת הנהלת נמל חיפה שפעלו באחריות על מנת להבטיח הן את יציבותו של הנמל, הן את כושר ההתחרות שלו והן את ביטחונם של העובדים. כמו כן, מדובר בבשורה משמעותית לתושבי מדינת ישראל שצפויים ליהנות ממסחר תחרותי ורציפים חדשים ומודרניים״. 

 

נזכיר כי אשל ארמוני, יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, ציין בהמשך להסכמות שהושגו כי ״מדובר ברגע מכונן בחייה של חברת נמל חיפה. מהרגע הראשון אמרתי שניתן לסגור הסכם מצוין עבור נמל חיפה ועתידו, במתווה שעבדנו עליו במשך חודשים ארוכים. הרוח הגבית של שר התחבורה ומנכ״לית המשרד, והמנהיגות של אבי ניסנקורן היו מרשימים וראויים לכל הערכה. אני מודה גם לגורמי משרד האוצר שהשקיעו לילות כימים, הממונה על השכר אפי מלכין, עדי בלוך ומאיר שמרה מרשות החברות. לכולנו מטרה אחת - תחרות, ותחרות אמיתית בהתאם לחזונו של שר התחבורה ישראל כץ. הצעדים עליהם הוסכם - יביאו בדיוק את זה״.

 

גם שר התחבורה ישראל כץ בירך על ההסכמות בנמל חיפה, ומסר בהודעה כי ״היום צעדנו צעד גדול להשלמת הרפורמה בנמלים. ההסכם שהושג עם עובדי נמל חיפה, מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת המשקיע הפרטי האסטרטגי, שיזניק את פעילות הנמל. במקביל תימשך בניית נמל המפרץ החדש, דבר שיוביל, בתוך שנים ספורות לתחרות והוזלת יוקר המחיה והפיכת ישראל למרכז סחר ותובלה ימית, לטובת המשק הישראלי, עובדי הנמלים וכלל אזרחי מדינת ישראל״.