"מתאבדים על האוניות"

עבודות ההכנה שנמשכו לאורך זמן, החשש מהסערה שתטרפד את כניסת האונייה, תפוקות השיא לשעת האניה והציפייה לאונייה נוספת, גדולה יותר. נמל חיפה ו-MSC חונכים עידן חדש, עם הפקידה הישירה מ/אל המזרח הרחוק וארצות הברית


00:00 ,11.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

עשרות עובדי נמל חיפה, עובדי ענקית הספנות MSC , משלחים ואורחים נכחו בטקס השקת שירות שער הזהב ( Golden Gate Service ) של MSC , שהאונייה הראשונה במסגרתה הגיעה לנמל חיפה בבוקר יום שישי האחרון בפקידה ישירה מהמזרח הרחוק, לפני שהמשיכה ישירות לארצות הברית.

 

מהאונייה הראשונה של קו השירות, ה" MSC Maeva ", בעלת קיבולת של 8,040 TEU , הגדולה ביותר שפקדה את נמל חיפה , נפרקו בנמל חיפה קרוב ל-1,500 TEU , חלקן מיועדות לשטעון לאלכסנדריה.




 

הפקידה הראשונה אכן היתה סימן לבאות. "בשבוע הבא כבר תגיע אונייה גדולה יותר עם יותר מכולות עבור חיפה", הבטיח מנכ"ל MSC  ישראל עדני סימקין.

 

טרם הגעת האונייה שררו בנמל חששות כבדים בשל מזג האוויר הסוער שנחת על ישראל. עקב כך, הוקדם מעבר האונייה בתעלת סואץ. במסוף הכרמל חיכו לאונייה שישה עגורנים חדשים ( SPP ). חיכו ולא אכזבו כאשר בשעות בודדות נפרקו ונטענו על האוניה כ-1,600 מכולות, בקצב של 191 מכולות לשעה.

 

אפילו בכירי MSC העולמית שהגיעו לאירוע, בהם מנהלת הסחר מהמזרח הרחוק קרוליין בקאר ( Caroline Becquart ) היו מופתעים מאוד מקצב העבודה.

 

שעות בודדות אחר כך, בשעה 3 וחצי אחר הצהרים, כבר יצאה " MSC Maeva" בדרכה למסע בין 11 יום ישירות לניו יורק. "מעולם לא היתה ניו יורק קרובה יותר לישראל", אמרה בקאר.

 

אין ספק שהגעת קו מרכזי כמו ה- GGS  שם את נמל חיפה במקום טוב בהרבה במפת הספנות העולמית. MSC ישראל עמדה ביעדים הראשוניים לקו כבר בהפלגה הראשונה, עם כ-1,200 מכולות יבוא ושיטעון וכ-400 מכולות ליצוא.

 

כבר בשישי הקרוב יישבר שיא נוסף, עם כניסתה של ה-" MSC Arica ", בעלת קיבולת של 8,900 TEU , שוב - הגדולה ביותר שהגיעה אי פעם לישראל - ועליה יותר מכולות לפריקה וטעינה וכן לשטעון, לנמלי הים האדריאטי.

 

בעוד שבועיים יחלו גם הפקידות מכיוון מערב, עם יבוא מארצות הברית ועם יצוא למזרח הרחוק, וכן יפקדו את הנמל אוניות בעלות קיבולת של 9,200 TEU .

 

העובדה שהקו GGS במתכונתו החדשה כולל פקידה כפולה בחיפה, גם בדרך מערבה, וגם בחזרה למזרח הרחוק, כנמל יחיד באירופה ובים התיכון (בימי חמישי בדרך מזרחה, ושישי בדרך מערבה), מפתחת תקוות רבות ב- MSC .

 

מכאן לברכות. יו"ר דירקטוריון נמל חיפה אורן מילשטיין: "אני מקווה ומאמין שזו תהיה דוגמה ומופת לתחילתה של יציבות ושיתוף פעולה בין נמל חיפה לבין MSC ".

 

הקפטן ולדימיר נובוגרדאטץ' הבהיר שהוא מאוד שמח על הפקידה, בטרם ימשיך בדרכו לניו יורק.

 

מנהל רשות הספנות והנמלים רב החובל יגאל מאור: "אין ספק שמדובר ביום מיוחד. התחרות הספנותית מתגשמת לעינינו. האונייה מסמלת את התחרות, בהציבה רף חדש בחיבור ישראל עם ארצות הברית ובחיבור התעשייה בצפון הארץ לחו"ל".

 

יו"ר ועד העובדים מאיר תורג'מן: "עומד בפניכם יו"ר ועד גאה. לא ישנתי הלילה, כי חיכינו לאונייה. אני כל שנייה מקבל הודעה מהעובדים - נשאר לנו עוד כך וכך מכולות לפרוק. כל הזמן טענתי, שהעובדים וההנהלה בנמל חיפה הם כוח מנצח". מפה פנה תורג'מן למנכ"ל הנמל מנדי זלצמן ואמר: "אנחנו אוהבים ומעריכים אותך. אתה תורם לנו הרבה. מה שקיבלת עכשיו זה רק בזעיר אנפין, אנחנו נתאבד על אוניות".

 

מנהלת הסחר מהמזרח הרחוק קרוליין בקאר ( Caroline Becquart ): "תודה רבה לכולם, אנו מעריכה שכולם הגיעו לכאן ביום שישי בבוקר. הייתי במקומות רבים בכל העולם, אולם אני מוכרחה להגיד שאתם בנמל חיפה נמצאים בקצה העליון". היא סיפרה, שבשנתיים האחרונות השתתפה בפגישות רבות עם הנהלת הנמל למטרת הפעלת הקו: "המקצוענות של העובדים וקצב העבודה הם בנורמות המקובלות בנמלי ענק בעולם, דוגמת סינגפור ושנגחאי. כל הכבוד לכם", בירכה.

 

"ה- GGS הינו קו חובק עולם, והגעתו לישראל מעידה על האמון החזק בכלכלת ישראל וביכולתו של נמל חיפה להפוך לנמל שיטעון ( (HUB ", אמר מנכ"ל MSC ישראל עדני סימקין,"זוהי בחירה אסטרטגית, שתקפיץ את הנמל להיקפי פעילות מרשימים ותתרום לכלכלת ישראל. הקו מחבר את נמל חיפה באמצעות אוניות הזנה אל נמלי אגן הים התיכון, בהם מצרים ותורכיה, הים האדריאטי והים השחור. כתוצאה, זמן ההפלגה לארצות הברית, שהיה כמעט 20 יום, מתקצר ל-11 יום. הקו פותח שווקים חדשים בפני יצואנים ויבואנים בישראל. בשלוש השנים האחרונות הגדלנו פי שלוש את כמות המטענים לארץ. תארו לעצמכם מה יקרה כעת".

 

חתם זלצמן, שלא שכח לברך על שהגיענו לזמן הזה: "היכולות יוצאות הדופן של MSC אפשרו את הפעלת הקו, ואלו פוגשות את נמל חיפה כשהוא מקצועי ורעב להתעצמות, לאחר שהכין את עצמו בשנים האחרונות למהפכה הזו. בנינו טרמינל עמוק מים חדש ומתקדם, התקנו עליו את הציוד הטוב בעולם, לצד מערכת ה- TOS המצוינת. רכשנו באחרונה גם גוררת חדשה, הגדולה ביותר בישראל, בעלת כוח סחב-דחף ( Bollard pull ) של 70 טון. בנוסף, קיימת מחויבות עמוקה של העובדים שלנו, ששוב הוכיחו היום למה הם מסוגלים. 191 מכולות לשעת אוניה הן דוגמה ראשונית יפה ליכולות שלנו. אנו מוכנית לאתגרים נוספים.

 

נציין שבמגזין חודש נובמבר של "PORT2PORT" יתפרסם ראיון עם מנכ"ל MSC ישראל עדני סימקין.