מספנות ישראל: רווח נקי של 10.7 מיליון שקל ברבעון הראשון

הכנסות מספנות ישראל ברבעון הראשון עמדו על 269 מיליון שקל, וזאת לעומת 398 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. פרוייקט הדגל לבניית הממגורה וחיבור למסילה הארצית עומד בתקציב וצפוי להסתיים במהלך 2025


13:37 ,27.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת תעשיות מספנות ישראל דיווחה את תוצאותיה לרבעון הראשון לשנת 2024. עיקרי התוצאות לרבעון הראשון לשנת 2024: ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-269.6 שקל, לעומת כ-398.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

במגזר חומרי הבנייה, בניהולו של מנכ״ל סימנט, אייל הכט, ההכנסות הסתכמו ברבעון לכ-158.9 מיליון שקל, בהשוואה לכ-219.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בהכנסות נובע בשל השפעות מלחמת חרבות ברזל, שהביאה להאטה בענף הבנייה, בקיזוז חלקי עם עלייה במחיר המכירה הממוצע. רווחי המגזר הסתכמו לכ-11 מיליון שקל (כ-7% מההכנסות), לעומת כ-23.9 מיליון שקל (כ-11% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

 

חומר הגלם העקרי במגזר הינו המלט, החברה מעריכה כי על אף המגבלות וחוסר הוודאות לגבי אפשרות המשך אספקת מוצרים מטורקיה, היא תוכל להמשיך ולייבא מלט בכמויות משמעותיות ממדינות אחרות, וכן למצוא חלופות נוספות לייבוא המלט מספקים אחרים במדינות אחרות.

 

במגזר המספנה, בניהולו של מנכ״ל המספנה איתן צוקר, ההכנסות הסתכמו לכ-60.2 מיליון שקל, לעומת כ-100.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2023. רווחי המגזר הסתכמו לכ-7.9 מיליון שקל (כ-13% מההכנסות), לעומת כ-13.2 מיליון שקל (13% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. השינוי לעומת הרבעון המקביל אשתקד נובע מסיום פרוייקטים ומסירת כלי שיט.

 

במגזר ההובלה הימית,  בניהולו של מנכ״ל ההובלה הימית, תמיר בן ליש, ההכנסות הסתכמו לכ-17.8 מיליון שקל, לעומת כ-37.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מירידה במחירי ההובלה הימית הממוצעים, ומירידה בעיקר מהסטת דרך ההתקשרות בחלק מהאוניות להחכרה על בסיס זמן (time charter) חלף הפעלת האוניות על בסיס מסע (voyage charter) כחלק מהאסטרטגיה להקטין את הסיכון לחשיפה לשינויים במחירי ההובלה, וכן עקב מכירת אוניות בתקופה. הרווח המגזרי הסתכם לכ-11.7 מיליון שקל (66% מההכנסות), לעומת כ-17.8 מיליון שקל (47% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווחיות ברבעון זה נובעת בין היתר מרווח הון שנרשם מהשלמת עסקה למכירת אוניה ברבעון.

 

במגזר הנמלי ההכנסות ברבעון הסתכמו לכ-29.8 מיליון שקל, לעומת כ-37.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי נובע מקיטון בכמות האוניות שפקדו את הרציף עקב השפעות מלחמת חרבות ברזל, שהביאה לקיטון בתנועת המטענים בישראל ומאידך עלייה בהיקף פעילות הנמל בפריקה מטעני צובר אשר צמצמה את השפעות המלחמה. רווחי המגזר הסתכמו לכ-3.9 מיליון שקל (13% מההכנסות), לעומת כ-8.8 מיליון שקל (23% מההכנסות) ברבעון המקביל. במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024 במגזר הנמלי המשיכה מגמת ההאטה בפעילות של ייבוא סחורות לישראל שהחלה ברבעון הרביעי של שנת 2023, ובעיקר מטענים של ברזל ומתכות המיועדים לשימוש בענף הבניה וזאת כתוצאה מהירידה בפעילות בענף זה.

 

בהתאם לנתונים המפורסמים על ידי רשות הספנות והנמלים, בעוד במטען כללי נרשמה ירידה ממוצעת של 38% בכלל הנמלים, ביחס לשלושת הרבעונים שלפני המלחמה, שיעור הירידה בנמל מספנות ישראל עמד על 33%  בלבד, ובמטעני צובר חופנים הצליח נמל מספנות אף להגדיל את פעילותו ב-16% לעומת ירידה ממוצעת בכלל הנמלים של 27% ביחס לשלושת הרבעונים שלפני המלחמה.

 

הרווח התפעולי של החברה ברבעון הסתכם לכ-13.4 מיליון שקל, לעומת כ-46.9 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה הקודמת. הרווח התפעולי ברבעון הושפע מהירידה בהכנסות, כאמור, ומנגד מהכנסות אחרות, נטו בסך כ-7.3 מיליון שקל שנרשמו ברבעון ומיוחסת לרווח שנרשם ממכירת אוניה.

 

ה-EBITDA ברבעון הסתכם לכ-36.3 מיליון שקל, לעומת כ-67.7 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023. החברה רשמה ברבעון הראשון לשנת 2024 רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של כ-10.7 מיליון שקל, לעומת כ-32.5 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2023.

 

צביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל: ״תוצאות הרבעון הושפעו בעיקר מהאטה בפעילות ענף הבניה כתוצאה ממלחמת 'חרבות ברזל', אשר השפיעה על מגזרי חומרי הבניה והנמל. בימים אלו אנחנו עדים להגברה של  הפעילות בחלק מאתרי הבניה בארץ ומעריכים שקיימים ביקושים כבושים משמעותיים בשוק הבנייה והתשתיות, וכי עם התאוששות ענף הבנייה, הוא צפוי פעילות מואצת ובהתאם נחווה ביקושים גבוהים לחומרי גלם לבנייה תוך מהלך פיצוי על התקדמות הפרוייקטים שנעצרו וכן בשל שיקום הנזקים לתשתיות רבות בצפון ובדרום הארץ. הדבר צפוי להוביל גם להגברת היבוא לישראל של מטעני ברזל ומתכות לבניה. בתוך כך, ברקע הלחימה,  מערכת הביטחון מגדילה באופן כללי את היקפי הרכש בתחומים שונים וכחלק מכך גדלה היתכנות להצטיידות גם בתחום הימי.

 

בתקופה מאתגרת זו, למדינה ולמגזר העסקי, אנחנו ממשיכים בקידום אינטנסיבי של פרויקטים משמעותיים שיהוו חלק ממנועי הצמיחה של החברה לשנים הבאות, ובהם פרויקט הממגורות שנמצא בשלבי בנייה וקורם עור וגידים ופרויקט הרכבת הכולל 3 מסילות ויחבר את מתחם מספנות למסילה הארצית. שני הפרויקטים צפויים להתחיל לפעול כבר בשנה הבאה, וזאת לאחר שהחברה הצליחה למתן את השפעת המלחמה ופועלת בכדי לקצר את לוחות הזמנים ככל שניתן. תעשיות מספנות ישראל ממשיכה לשמור על איתנות פיננסית גבוהה עם יתרות מזומנים בהיקף של קרוב ל-450 מיליון שקל ומסגרות אשראי בלתי מנוצלות המאפשרות לנו גמישות ויכולת לנצל הזדמנויות עסקיות בעתיד תוך המשך צמיחת החברה בשנים הבאות״.