חנ״י: מכרז חדש להפעלת ממגורת הגרעינים בנמל חיפה

ההחלטה לצאת למכרז חדש התקבלה בהמשך לשינוי בעמדת משרדי התחבורה והאוצר לפיה המשך פעילותה של גדות אחסון ושינוע במסוף הכימיקלים הדרומי בחיפה מחייב כתב הסמכה. הזוכה במכרז יקבל הרשאה להפעלת הממגורה לתקופה של עד 10 שנים


12:01 ,18.10.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמלי ישראל פרסמה היום (חמישי) מכרז חדש לניהול, הפעלה ותחזוקה של הממגורה בנמל חיפה, המשתרעת על פני שטח של כ-25 דונם בחלקו המערבי של נמל חיפה. ממגורה הופעלה בעבר ע״י חברת דגון מאז הקמתה, ולמשך תקופה קצרה, החל מ-2021, על ידי גדות אשר זכתה במכרז אשר פורסם ב-2020.

 

במהלך חודש ספטמבר האחרון דחה בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב עתירות שהוגשו כנגד פרסום המכרז ובהתאם להודעותיה של חנ״י בדבר קידום מהיר של הליכי המכרז, פורסמו היום, כאמור, מסמכי המכרז.

 

במסגרת המכרז, מבקשת חברת נמלי ישראל מהמשתתפים להציע את המחיר לטון שהמפעיל ישלם לה עבור פריקת כל טון תבואות ברציף הממגורה. הזוכה במכרז, אשר יידרש לקבל כתב הסמכה משרי התחבורה והאוצר, יקבל הרשאה להפעלת הממגורה למשך תקופה של כ-6 שנים, כאשר לחנ״י תישמר הזכות להאריך תקופה זו בתקופות נוספות של עד 4 שנים, וסה״כ 10 שנים.

 

הממגורה בנמל חיפה, המהווה את שער הכניסה המרכזי והראשי לישראל של תבואות, קולטת מדי שנה למעלה מ-3 מיליון טון ויותר של גרעיני חיטה, תירס, סויה, שעורה, ליפתית ועוד, שנפרקים מהאוניות ברציף ייעודי בנמל, מועברים לאחסון זמני במבנה הממגורות באמצעות מערכת מסועים ונמסרים למובילים בהתאם להוראות היבואנים. בשנתיים האחרונות חלה עלייה בכמויות התבואה עד לממדי שיא, ובשנת 2021 אף עלתה הכמות מעל 3.82 מיליון טון.

 

הממגורה בחיפה מהווה חלק אינטגרלי ממערך קליטת יבוא התבואות, הכולל בנוסף את ממגורת אשדוד. למדינת ישראל מיובאות כיום כ-4.5 מיליון טון תבואות בשנה, הכוללות חיטה למאכל, פולי שמן ומספוא רב לבעלי חיים. ממגורות חיפה פורקות היום  מרבית מהתבואות המגיעות למדינת ישראל, ומעט מהן נפרקות בחברת נמל אשדוד. כידוע, חנ״י נערכת בקרוב לסיים את הקמתו של מסוע גרעינים מקו המים לממגורה הנמלית באשדוד, בהשקעה של כ-240 מיליון שקל. הפעלת מסוע זה צפויה להביא לשיפור משמעותי ברמת השרות בנמל אשדוד ולהסטה של חלק ניכר מיבוא התבואות מנמל חיפה לנמל אשדוד.

 

מנכ״ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל: ״המכרז החדש להפעלת הממגורה בנמל חיפה, ביחד עם ההשקה הקרובה של מסוע הגרעינים החדש באשדוד, מהווים צעדים חשובים של חברת נמלי ישראל להרחבת התחרותיות ומתן שירות יעיל ומצוין ליבואנים״.