"חייבים לפתוח במשא ומתן על שכר העובדים כבר עכשיו"

מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן טוען בכנס "PORT2PORT" שהבעיה הגדולה העומדת בפני שרידות הנמלים הקיימים היא שכר עובדי דור א', וטוב תעשה הממשלה אם לא תחכה עד הקמת הנמלים החדשים בכדי להתמודד עם בעיה זו


11:42 ,14.06.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

לאיפה הלך הכסף של הרפורמה בנמלי הים שנחתמה ב-2005? שואל מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן בפאנל לקוחות-ספקים שנערך במסגרת כנס "PORT2PORT".

 

אמר זלצמן: "ב-2005 נחתמה רפורמה בנמלי ישראל. נשפכו מיליארדים. צריך לברר מה היתה אותה רפורמה ולמה נשפכו המיליארדים האלה. מה היתה העילה מבחינת הלקוחות? בשנים הראשונות נתנו לעובדים את הכל והיו צריכים להתחיל איתם משא ומתן. מפברואר 2010 אנחנו ממתינים להפרטה. יש הסכם חתום וגמור על הפרטה. בפועל, אין הפרטה. אז צריך לקחת בחזרה את מה שנתנו.

 

"שתי שאלות צריכות להישאל: למה נתנו (כסף) בשנים הראשונות מבלי לצאת להפרטה? אם כבר נתנו ולא קיבלו, למה לא לוקחים חזרה? צריכה לקום ועדת חקירה רצינית כדי לענות על השאלות האלה".

 

לזלצמן אין כל ספק שעל מנת שהתחרות עם הנמלים החדשים תתקיים, וכן בכדי שהנמלים הקיימים ישרדו, אסור לממשלה לחכות לרגע האחרון, עד להקמת הנמלים החדשים, בכדי להתמודד עם הבעיה הבוערת ביותר: "כדי שלא נחזור על טעויות העבר, מה שצריך לעשות היום בצורה מאוד ברורה וניחוחה, הוא להבהיר לעובדים כי שברגע שנכנסים למשחק שני שחקנים חדשים, עם שכר ממוצע של נגיד 10,000 שקל לחודש, אין סיכוי לנמלים הנוכחים לשרוד. אין סיכוי. זה לא שהאוניות הגדולות יילכו לשם והקטנות יבואו אלינו; לאן שילכו האוניות הגדולות, ילכו הקטנות, זה ההאבים והפידרים. כולם יודעים את זה. בשכר של היום, שני הנמלים הנוכחים לא במשחק. דבר נוסף שכדאי להבהיר: אין דבר בניהול נמלים שהנהלות הנמלים לא יודעות. הכל ידוע ומוכר. צריך להתמקד ולדבר עם אותו גורם על מרכיב ההוצאות הכבד.

 

"אנחנו לא יכולים, בעלות העובדים היום, להתמודד (עם הנמלים החדשים) מבחינת הכנסה שלנו. אין סיכוי. בשנייה הם מכבים לנו את האורות בנמל. חייבים לדון היום בצורה רצינית בשכר העובדים ולא לחכות על הקמת הנמלים החדשים. חייבים לדון היום. או, למשל, כשלוקחים מודל של סגירה-פתיחה, כמו ברפא"ל, החברה הממשלתית הכי רווחית. למה לחכות עוד חמש שנים? צריך לקחת את העובדים ולראות איך בצורה מכובדת מאוד שולחים את עובדי דור א' הביתה ומתחילים את המשחק מהיום. לא מחכים לתחרות. גם שני הנמלים יכולים להתחרות".  

 

 

מנחה הפאנל גדי סוקניק ביקש מהנוכחים לדעת האם יש מקרה בעולם בו התרחש פיצול בנמלים?

זלצמן: "נמל סינגפור היה זקוק להשקעות בכדי להתמודד עם נמל מלזיה. נכנסו לתהליך, במסגרתו עובדי דור א' שוחררו, והיום הוא מתחרה יפה מאוד עם מלזיה".

 

מכאן עבר זלצמן לדבר על התחרות, הנוכחית והעתידית: "ב-2005 יצאנו לרפורמה. להוציא את העובדה שהפכנו להיות ישויות נפרדות, החפירה העמוקה פנימה - לראות איך מוזילים עלויות - לא נעשתה. לא נוגעים היום בבעיה עצמה, שהיא עלויות והישרדות של הנמלים הקיימים. אף אחד לא מדבר על תחרות רק בין שני הנמלים העתידיים, אלא בין כל הארבעה.

 

"לטעמי, אם ייפתח הנמל באשדוד תהיה תחרות מאד קשה עם נמל חיפה - אחד הלקוחות הגדולים שלנו היום הוא MSC (שזכתה במכרז לתפעול הנמל החדש באשדוד). כבר מפתיחת נמל אשדוד, שיהיה כנראה לפני נמל חיפה, אני רואה תחרות קשה מאוד גם עם חיפה. אם תקום תחרות, ואני מניח שהרגולטור לא יתערב יותר מדי, אנחנו צריכים להבין שהשחקנים בארץ יתגמדו - מדובר בהסכמים גלובליים, שייעשו בחוץ לארץ, ואני צריכים להתנהג לפיהם. הלקוחות וחברות הספנות יקבלו הנחיות מלמעלה".