חברת נמלי ישראל הודיעה היום (ג') על זכייתה של החברה הסינית SIPG במכרז הבינלאומי להפעלת נמל המפרץ.
חברת Shanghai International Port Group Co פועלת בעיקר באזור המזרח הרחוק והיא מהחברות המובילות בעולם בתחום הפעלת מסופי מכולות. החברה מפעילה, בין השאר , מסופי מכולות בשנגחאי, הנמל הגדול בעולם, כשב-2014 טיפלה ב-35 מיליון TEU.
מחנ"י נמסר שתקופת הפעלת נמל המפרץ היא ל-25 שנה. בנייתו של נמל המפרץ תחל השנה וצפויה להסתיים ב-2021.
שר התחבורה, ח"כ ישראל כץ ציין כי כניסתם של מפעילים בינלאומיים, מהשורה הראשונה לענף הנמלים בישראל ופתיחתו לתחרות מהווה פריצת דרך ומפנה דרמטי. "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. הקבוצה הסינית שזכתה במכרז להפעלת הנמל החדש בחיפה תביא לתחרות בענף. הנמלים החדשים ייצרו אלפי מקומות עבודה חדשים ויביאו להורדת יוקר המחייה", אמר.
הוא הוסיף, שמדובר בניצחון גדול נגד כל הגורמים שניסו למנוע את התחרות בנמלים. זכייתה של קבוצת SIPG הסינית במכרז מהווה, לדבריו, הבעת אמון של מעצמת ענק במדינת ישראל, שהחליטה להשקיע בארץ מיליארדי שקלים ולהפוך אותה למרכז תובלה בינלאומי של סחורות מכל העולם.
מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "השלמנו היום את מכרז ההפעלה הראשון להפעלת נמל המפרץ ובקרוב נשלים את המכרז הנוסף, להפעלת נמל הדרום באשדוד. הנמלים החדשים, שיופעלו בסטנדרטים בינלאומיים, יתנו מענה לצרכי המשק ויחוללו את התחרות החיונית בענף הנמלים לשיפור השירות ולרווחת הציבור".
מחנ"י נמסר, כי במכרז הבינלאומי להפעלת נמל הדרום מתמודדות שתי חברות: TIL מהולנד וקבוצה בהובלת EUROGATE הגרמנית.
על פי המודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, חנ"י, הזרוע של המדינה לפיתוח נמלים, מקימה את הנמלים החדשים באמצעות הקבלנים שזכו במכרזי ההקמה, בכלל זה הקמת שוברי גלים, רציפים, ועבודות חפירה ימית, ואילו המפעילים הבינלאומיים שיבחרו נדרשים לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות, ולרכש ולהתקנה של הציוד התפעולי הנדרש.