השקעות ענק בציוד לצד תוכנית אסטרטגית מעודכנת

אלינה פרנקל-רונן, עד לאחרונה יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, חשפה פרטים על היערכות הנמל מאז הרפורמה בנמלי ישראל. "כל תוכנית אסטרטגית, טובה ככל שתהיה, לא תצליח ללא הכנת תשתית פיתוח טובה"


00:00 ,05.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

האתגר הגדול שעמד בפני חברת נמל היה הניסיון להפיק תוכנית עסקית מבוססת יעדי צמיחה ברורים וההכרח לייצר חברה שמתפקדת ביעילות ונותנת שרות איכותי ללקוחותיה, לאחר יציאתה לדרך עצמאית לאור יישום הרפורמה בנמלים ב-2006. כך חשפה רואת החשבון אלינה פרנקל-רונן, שכיהנה עד לא מזמן כיו"ר דירקטוריון חברת הנמל, בהרצאה שהעבירה בכנס של רואי חשבון באילת.

בהרצאתה חשפה פרנקל-רונן פרטים על התוכנית האסטרטגית של חברת נמל חיפה. יצוין, שעד היום סרבו בחברת הנמל למסור פרטים כלשהם אודות התוכנית האסטרטגית שהכינה חברת קורנל האמריקאית, ושזכתה לעדכון ע"י ד"ר אריה סחיש ופרופ' יהודה חיות, בשנת 2011.

לדברי פרנקל-רונן, בבסיס התוכנית עמדה המגבלה של הנמל, כחברה ממשלתית, שיצאה לדרך עצמאית מרשות הנמלים. הוכחה נוספת לקשיים בבניית תוכנית אסטרטגית לנמל בישראל, אמרה, הגיעה כאשר ממש עם גיבוש ההמלצות הראשונות, התברר שבמהלך 2010 תיכנס לתוקפה רפורמה מקיפה בתעריפי הנמלים, שעתידה להשפיע מאוד על רווחיותם של ענפים שונים בתפעול הנמל, לטוב ולרע, מה שחייב הכנת תוכנית אסטרטגית מעודכנת במהלך 2011.

גם מסוף הכרמל, שנכנס לפעולה בשנת 2011, זכה להתייחסות נרחבת בהרצאה. פרנקל-רונן התייחסה לסוגיית רכישת ציוד יקר, מהמתקדמים בעולם, עבור המסוף, לרבות 18 עגורנים, גוררת חדשה ומערכת מחשוב המתקדמת בעולם לניהול מסופי מכולות, כל זאת בשעה שענף הספנות נקלע למשבר עמוק. "כל תוכנית אסטרטגית, טובה ככל שתהיה, לא תצליח ללא הכנת תשתית פיתוח טובה, שהחברה תיערך אליה מבעוד מועד", אמרה.

לקראת סיום ההרצאה הציגה פרנקל רונן את השורה התחתונה: נמל חיפה בנה את עצמו עבור אוניות הענק, שנושאות על סיפונן 10,000 TEU, שמשייטות כיום בעולם. הנמל, אמרה, מעוניין להגדיל את פעילותו בתחום המכולות המקומיות (יבוא ויצוא) וכן לשמש כנמל שטעון (HUB), שממנו ואליו זורמות סחורות המיועדות ליעדים סופיים ברחבי העולם.

פרנקל-רונן: "בעזרת בניית תוכנית אסטרטגית טובה ופיתוח תשתיות טובות, נמל חיפה ערוך ומוכן לתת את השירות הטוב והאיכותי ביותר, בעזרת עובדים טובים ומיומנים והציוד המתקדם בעולם".

כיום מכהנת פרנקל-רונן כיו"ר פורום מנכ"לים, מנהלי כספים וחשבים וחברת הוועד המרכזי של הפורום.