ביום שלישי, 19 ביולי, בשעות הצהרים, התקבלה הודעה במשרד להגנת הסביבה על אירוע דליפת דלק כבד מאחת מהאוניות העוגנות בנמל המפרץ בחיפה. מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית אשר סיימו באותה עת תרגיל טיפול בזיהום ים במפרץ חיפה, חשו אל המקום באמצעות הספינה ״סביבה 4״. כאשר הם התקרבו אל אניית ZIM SAO PAOLO המפליגה תחת דגל מלטה, הם הבחינו בכתם דלק כבד נקי בינה לבין הרציף.
מייד החלו עבודות לאצירת ולספיגת הדלק הכבד (מזוט) ממי הים והרציפים על ידי קבלן ימי של חברת נמלי ישראל, חברת ״מעגן״. העבודות בוצעו בפיקוח מפקחי המשרד להגנת הסביבה ונמשכו עד ליום שבת 23 ליולי.
האונייה עוכבה לבדיקות על ידי אנשי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד, בשיתוף רשות הספנות והנמלים וחברת הסיווג של האונייה (DNV), על מנת לבחון את מקור דליפת הדלק ממנה. מן הבדיקות עלה שבדופן מכל הדלק של האונייה נגרם סדק שדרכו דלף הדלק לים. מפקחי המשרד פתחו בחקירה פלילית, שממנה עלה, בין השאר, כי כמות הדלק שדלפה לים היא כ-10-15 מ״ק.
מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר: ״מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, מיד בתום תרגיל לטיפול בזיהום ים, הגיעו לטפל באירוע זיהום של דלק ׳על חם׳. בעקבותיו פתחנו בחקירה פלילית לבדיקת האונייה המזהמת. המלצות החקירה יוגשו לבחינה משפטית לפני הגשת כתב אישום נגד בעלי האנייה״.
מדוברות המשרד להגנת הסביבה נמסר כי עם תום החקירה, האונייה שוחררה לדרכה, לא לפני שבוצעה בדיקה כי הסדק במכל נאטם ובעליה הפקידו ערבות בסך 400 אלף דולר לידי המשרד להגנת הסביבה. כאמור, המלצות החקירה יוגשו לבחינה משפטית לפני הגשת כתב אישום נגד בעלי האונייה.
עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי ״היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה רואה בחומרה רבה זיהום של מי הים בכלל ובדלק כבד בפרט. המשרד ימשיך לפקח ולאכוף את שמירת דיני הגנת הסביבה הימית בחופים ובים״.