המועצה הארצית אישרה תיקונים בתוכנית חזית הים העירונית בחיפה

המועצה המליצה על הפיכת התוכנית למפורטת, שתכלול גם מאות יחידות דיור והוראות לשיקוע מסילת הברזל בקטע העיר התחתית. בהחלטה לא היתה התייחסות לחלופות לרציף המערבי בנמל חיפה


14:04 ,06.01.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני, דנה היום (ג') בתוכנית חזית הים העירונית בחיפה והחליטה על תיקונים מהותיים בתוכנית.

 

תיקון אחד הוא הפיכת התוכנית למפורטת למתחם מגורים, למאות יחידות דיור;  תיקום נוסף הוא בנוגע להוראות לשיקוע מסילת הברזל. בהתאם לכך, החליטה המועצה להעביר להערות ולהשגות הציבור את התוכנית המתוקנת לפיתוח חזית ים עירונית בחיפה.

 

התוכנית (תמ"א 13/ 3/ א') הוכנה בהתאם להחלטת המועצה הארצית מחודש ספטמבר 2007, במטרה לממש את הקמת חזית הים העירונית בחיפה בחלקו המערבי של נמל חיפה.

 

מטרת התוכנית לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, אשר תהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש וכו', בראיית הצרכים והחזון של העיר, וכל זאת בשילוב ותוך מתן מענה הולם לצרכי הביטחון והנמל של ישראל.

 

חשיבות התוכנית ביצירת חיבור בין העיר חיפה לחוף הים באזור שהיה סגור לציבור במשך שנים רבות, יצירת שימושים עירוניים במרחב הנמל כמנוף להתחדשות עירונית בכל מרחב העיר התחתית של חיפה וחיזוק לב המע"ר של מטרופולין חיפה המשרת את תושבי הצפון כולו.

 

התכנית מביאה לידי ביטוי את העקרונות הבאים: חיבור העיר לים, על ידי יצירת מוקד עירוני חברתי מרכזי לבילוי ונופש, שיהווה בסיס להתחדשות עירונית; מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור הרחב, ברובו מרחב הולכי רגל, הכולל טיילת חוף רחבה ורציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני הגובל; שיקום ושימוש חדש של המבנים הקיימים (מחסני הנמל) לשימושי מסחר, בילוי ושטחי ציבור ותרבות; הקמת מבנים חדשים, נמוכים, בעלי אופי "נמלי", רב תכליתיים, לשימושי מסחר, בילוי, תעסוקה ותיירות, כמוקדי פעילות שילוו את צירי ההליכה שלאורך קו המים ובניצב לו; יצירת "שער כניסה" ראשי להולכי רגל בקצה שדרות בן-גוריון, המהוה את ציר התיירות הראשי של העיר; שלביות: מתן אפשרות לפיתוח הדרגתי של חזית הים העירונית, בד בבד עם פינוי הדרגתי של פעילויות נמליות שונות ואפשרות המשך קיומן של פעילויות נמליות מסוימות.

 

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) של המועצה הארצית דנה בהערות הוועדה המחוזית חיפה ובדוח החוקרת שמונתה, לשמוע את ההערות וההשגות שהוגשו לתוכנית, והמליצה בפני המועצה הארצית לתקן את התכנית בשני נושאים מרכזיים: הוספת 500 יחידות דיור מעל חניון ציבורי באזור המערבי של התוכנית, בצמוד לאזור אל-עתיקה. תוספת יחידות הדיור תתרום לחיזוק האזור ותיצור תמריץ להתחדשות עירונית באזורים הסמוכים; הטמעת הוראות מפורטות לשיקוע המסילה בקטע המרכזי בין בית המכס ועד כיכר בן גוריון במסמכי התוכנית. שיקוע המסילה יאפשר את הסרת החייץ הקיים בין העיר לים ויממש את אחד העקרונות החשובים של התכנית.

 

יו"ר המועצה הארצית ד"ר שוקי אמרני ציין שמדובר בהחלטה חשובה מאוד, שתאפשר קידום ופיתוח העיר חיפה באזור הנ"ל, שיהווה מוקד לפעילויות עירוניות בשילוב מגורים, תיירות ובילוי לכל אזור הצפון תוך מענה הולם לצרכי הביטחון והנמל.

 

כעת תועבר התוכנית המתוקנת לשמיעת השגות הציבור לתקופה של 30 יום.

 

יצוין כי בפני המועצה הופיעו נציגי נמל חיפה, שלא הביעו התנגדות לתוכנית, אלא ציינו את הצורך ביצירת מענה חלופי לרציף המערבי בנמל חיפה, שאמור להתפנות במסגרת התוכנית.

 

ראש עיריית חיפה יונה יהב: "מדובר בשלב חשוב נוסף בדרך לאישור התוכנית, שהיא בעלת משמעות היסטורית עבור העיר חיפה ומשקפת את פרי היוזמה והמאמץ המתמשך של עיריית חיפה לפתח ולשקם את העיר התחתית וליצור במרכזה אזורי פעילות חדשים, אשר ייצבו את  חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם".