הינדנבורג, אדאני ונמל חיפה

חברת המחקר הינדנברג טענה השבוע בדו״ח שפרסמה כי קבוצת אדאני מנהלת את ״מבצע הנוכלות הגדול ביותר בהיסטוריה התאגידית״. הדו״ח מחק 12 מיליארד דולר משווי השוק של קבוצת אדאני באופן מיידי. טרם ידוע כיצד והאם תשפיע הפרשה על פעילותו של נמל חיפה


12:29 ,26.01.2023 מאת: מירב רונן

קבוצת בלומברג מדווחת הבוקר על קרב איתנים שהחל בין נתן אנדרסון, פעיל בשוק ההון הידוע כמוכר מניות ידוע ב״שורט״, לבין האיש השלישי בהונו בעולם - התעשיין ההודי גאוטם אדאני בעל שווי נקי של 113.4 מיליארד דולר. פעילותו של אנדרסון מאופיינת בקניית מניות ב״שורט״ של חברות שהוא מאמין כי מנייתן מתומחרת במחיר גבוה מדי, מפרסם את המחקר שלו ולאחר מכן אוסף את הרווחים כאשר שווי המניות נופל בחדות.

 

אנדרסון, שעומד בראש חברת המחקר Hindenburg Research, טען השבוע כי קבוצת אדאני מנהלת את ״מבצע הנוכלות הגדול ביותר בהיסטוריה התאגידית״. חברת הינדנבורג בראשותו העלתה ביום שלישי השבוע שורה של האשמות יוצאות דופן על הקונגלומרט רחב הידיים של קבוצת אדאני. לדבריה, מדובר בתוצאה של חקירה בת שנתיים על מה שהיא מכנה כ׳תוכנית חצופה של מניפולציות במניות והונאות חשבונאיות שהולכת עשרות שנים אחורה״.

 

הדו״ח, שקבוצת אדאני כינתה בתגובה ״מרושע״ ו״טרם נחקר״, מחק 12 מיליארד דולר משווי השוק של קבוצת אדאני באופן מיידי. אנדרסון מקווה שזוהי רק ההתחלה של ירידת ערך מאסיבית בעוד קבוצת אדאני הודיעה כי היא בוחנת פעולות משפטיות בארה״ב ובהודו על מנת לנקוט בפעולות תיקון וענישה נגד חברת הינדנבורג. לינק לדו״ח המחקר שפרסמה חברת הינדנבורג  ניתן למצוא כאן

 

האם הפרשה הזאת תשפיע על נמל חיפה שנרכש על ידי קבוצת אדאני ממש בתחילת החודש? ימים יגידו. העובדה היא שהכסף עבור רכישת נמל חיפה הועבר בשבוע הראשון של ינואר ומדובר בעיסקה שנסגרה. אבל השאלות הן ארוכות טווח – האם קבוצת אדאני תמשיך להתקיים במתכונתה הנוכחית? האם היא תוכל באמת להעניק את הערך המוסף לה ציפו וייחלו קברניטי ההפרטה? נחכה ונראה.

 

נזכיר כי גאוטם אדאני בילה ארבעה עשורים בבניית אימפריה עסקית המשתרעת בין היתר בעסקי אנרגיה, חקלאות, נדל״ן וביטחון. הוא נחשב לבעל מערכת יחסים קרובה עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, כאשר מטרותיו השאפתניות תואמות היטב את סדרי העדיפויות של הממשלה.

 

החברה של אנדרסון - הינדנבורג, קרויה על שם ספינת האוויר הגרמנית שהתפוצצה בעודה באוויר בשנת ב-1937, שמה לה למטרה כ-30 חברות מאז 2020. בממוצע, מניותיהן ירדו בכ-15% ביום לאחר שאנדרסון נקט בפעולה, וירדו ב-26% במהלך ששת החודשים הבאים.