בטקס חגיגי הושקה ביום רביעי בערב הגוררת "אילן 1" במספנות UNV ("בולודה") בוולנסיה. את השמפנייה על דופן הגוררת ניפצה תוך ברכת "שהחיינו" יושבת הראש בפועל של דירקטוריון הנמל אלינה פרנקל רונן.
הגוררת, הגדולה והחזקה בישראל, צפויה להגיע בהפלגה אל נמל חיפה בעוד שלושה חודשים, במהלך פברואר 2012. הגוררת "אילן 1" תהיה בעלת כושר דחף של 70 טונות, ותשלים למעשה את היערכות נמל חיפה לקליטתן במסוף כרמל של אוניות ענק הנושאות על סיפונן 8000 ו-9000 TEU שצפויות לפקוד את הנמל החל מהשנה הבאה.
את נמל חיפה ייצגו בטקס בוולנסיה יושבת הראש בפועל של הדירקטוריון רו"ח אלינה פרנקל רונן, מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, סמנכ"ל ההנדסה הפורש שמשמש כעת כמנהל פרויקטים מיוחדים בחברה זהר רובין ומפקח הפרויקט מטעם הנמל עמרי דגול ושמעון חי, המפקח על הפרויקט במספנות בספרד.
נציין כי במספנות בספרד עשו מאמצים ניכרים בהפקת אירוע מכובד במיוחד. לפני הטקס, ביקרה משלחת הנמל בגוררת ולדברי מנדי זלצמן מדובר ב"גוררת יוצאת מן הכלל. מרשימה בכל מובן. זה בדיוק מה שחלמנו עליו כשחתמנו על החוזה לבניית האילן".
אלינה פרנקל רונן אמרה בדבריה בטקס ההשקה: "היום יום חג לנמל חיפה – השקת הגוררת 'אילן 1', שמסמלת פריצת דרך עבור הנמל. בתקופה האחרונה, נמל חיפה נערך לקפיצת מדרגה – להיות נמל מוביל בים התיכון. בניית מסוף הכרמל, הוספת 18 עגורנים חדשים ומשוכללים, הטמעתה המוצלחת של מערכת ה-TOS ההשקה היום והגעת הגוררת לחיפה, יאפשרו פקידת אניות גדולות בעלות קיבולת של 8000 מכולות לפחות את רציף הכרמל". בסיום הטקס, על פי המסורת, ניפצה פרנקל רונן את בקבוק השמפניה הכשרה, שהובאה במיוחד מישראל, על דופן הגוררת, תוך קריאת הברכה "שהחיינו". מיד אחר כך, הורדה ה"אילן 1" בפעם הראשונה, אל המים., לקראת שלב ניסויי הים בטרם מסירתה לנמל.
יש לציין שבניית הגוררת התעכבה במשך כחודשיים עד להסדרת נושאים כספיים הקשורים להתנהלות המספנה הספרדית מול הבנקים המקומיים. משאלה נפתרו, המשיכה בניית הגוררת במהירות ראויה לציון, כולל רכישת המנועים הייחודיים והתקנתם, מה שמאפשר את הגעת "האילן" לנמל חיפה במהלך פברואר 2012.
נזכיר כי בראשית 2011 דירקטוריון נמל חיפה אישר עקרונית רכישה של גוררת נוספת, דומה לגוררת "אילן". מכרז לרכישת הגוררת השנייה צפוי לצאת במהלך 2012, לאחר קליטתה של ה"אילן 1" בחיפה.עלותה של הגוררת שנבנתה 11 מיליון אירו.