"בלי הידברות עם עובדי נמל חיפה נמל המפרץ לא יקום; נזק לכלכלת חיפה והצפון"

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ד"ר גד שפר קורא לממשלה להתערב בסכסוך בין עיריית חיפה לבין עובדי הנמל ולהתחיל מייידית בהקמת נמל המפרץ


00:00 ,17.12.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

"אנחנו בלשכת המסחר מברכים על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר את הקמת נמל המפרץ, נמל נוסף בחיפה. אנחנו מברכים על כך לא רק כנציגי היבואנים והיצואנים, שהקמת הנמל החדש תאפשר להם התנהלות עסקית בת-תחרות; הקמת נמל המפרץ תהיה מנוף חשוב מאין כמותו לכלכלת חיפה והצפון, עם פרנסתם של אלפי בתי אב בצפון שקשורים לעבודת הנמל כספקים של שירותים, מוצרים ועבודות, וסביבם עוד עשרות אלפים המתפרנסים מאותם אלפי בתי אב. נמל המפרץ חייב לקום בהקדם, כי הקמת נמל חדש ומודרני תאפשר את כניסתן של אוניות גדולות בהיקף שיבטיח תנועת מטענים יעילה ושוטפת.

"כבר עתה, אנחנו בפיגור בלוח הזמנים כדי להתאים את הנמלים לדרישות המשתנות של שוק ההובלה הימית. אני מבקש להזכיר כי ההחלטה העקרונית על הקמת נמלים חדשים בחיפה ובאשדוד התקבלה ב-2007 ויישומה התעכב בגלל חשש מעימות עם העובדים.

"להחלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מתלווה לוח זמנים מזורז וישים, אך אם הקמת הנמל החדש תתעכב בגלל התעלמות מהעובדים ונהיה עדים שוב למאבקים ממושכים, מלווים בעיצומים ובשביתות, רוב היתרון הכלכלי של הקמת נמלים חדשים ומתאימים יתנדף, שכן עד שנסיים את המאבקים, נמלים אחרים באזור יתפתחו וישתלטו על השוק, ונמלי ישראל יהיו נמלי קצה שוליים, שיקלטו מטענים מנמלים גדולים באזור באמצעות אוניות הזנה. זה ייקר את מוצרי היבוא וחומרי הגלם ויפגע במשק ויפגע בהיקף העבודה של הנמלים. כלומר, בסופו של דבר יפגע גם בעובדים.

"במדינה ש-98% מסחר החוץ שלה עוברים בנמלי הים, זה עלול להיות תהליך הרסני. אנחנו מאמינים כי הקמת נמל המפרץ תשרת גם את עובדי הנמל. בטווח הארוך, זה יבטיח תנועת מטענים גדולה יותר ותעסוקה לעובדים".

בלשכת המסחר מציינים עוד, כי הקמת נמל המפרץ תאפשר גם את יישום התוכנית להקמת חזית ים עירונית בחיפה. שפר: "ניגוד ההשקפות בין חברת נמל חיפה לבין עיריית חיפה בנושא פיתוח חזית הים העירונית מול פיתוח הנמל אינם טובים למגזר העסקי ואינם טובים לעיר. חייבים למצוא לזה פתרון בהבנה הדדית. הידברות עם עובדי הנמל, על מכלול תוכניות הפיתוח של נמל חיפה, הבטחת הביטחון התעסוקתי שלהם, בצד בחינת הדרכים למימוש הבטחות שקיבלו בעבר, יוכלו לפתוח אופקים חדשים לכלכלת הצפון וישראל".