ביהמ״ש פסק: גדות לא תפעיל את הממגורות בחיפה

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסל את הזכייה של חברת גדות להפעלת הממגורות בחיפה ווהחזיר את הדיון לוועדת המכרזים של חנ״י לבחירת מפעילה חדשה. חנ״י בתגובה: מכרז הממגורות נעשה על מנת לשפר את התחרותיות


13:35 ,06.12.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את המכרז של חנ״י להפעלת הממגורות בחיפה הידועות בשם ״ממגורות דגון״, בו זכתה חברת גדות, פסל את הזכייה של גדות והחזיר את הדיון לוועדת המכרזים של חנ״י לבחירת מפעילה חדשה. עד שתיבחר מפעילה חדשה גדות תמשיך לספק את שירותי אחסון התבואה.

 

נזכיר כי באפריל השנה הוכרזה גדות כזוכה במכרז להפעלת ממגורות דגון שבנמל חיפה לתקופה של 6-10 שנים. מדובר במתקנים שמאחסנים כ-75% מהתבואות המיובאות לישראל ושהופעלו ב-70 השנה האחרונות על ידי חברת דגון. שווי הזכייה במכרז מוערך בכ-10 מיליון שקל לשנה.

 

ההחלטה הגיעה לאחר שהמפעילה הקודמת, חברת דגון וחברת שפיר עתרו לבית המשפט בטענה שגדות לא מספיק מנוסה כדי להפעיל את המתקנים. השופט קובי ורדי קיבל את העתירה וקבע כי ״נפלו כשלים בהחלטות חנ״י, שדי בכל אחד מהם בנפרד וקל בחומר בהצטברותם, להביא לפסילת הצעת גדות והחזרת הדיון לוועדת המכרזים״.

 

הסיבות המרכזיות לפסילת גדות הן אי עמידה בניסיון המקצועי הנדרש למכרז והיותה יבואנית תבואה בניגוד לכללי המכרז. לפי המכרז, על הזוכה להוכיח ניסיון מצטבר של 3 שנים בהפעלת מסוף לוגיסטי הכולל תנועות של 10,000 משאיות בשנה. לאחר הזכייה של גדות, התברר כי הניסיון שהציגה לא עמד בתנאי המכרז, שכן התבסס של הפעלה של המסוף הדרומי בנמל על ידי גוף אחר שהוא בבעלותה.

 

לאחר הזכייה במכרז, הוחלפה הגשת הניסיון המקצועי מהמסוף הדרומי למסוף הצפוני, שם עומדת גדות בתנאים. חנ״י וגדות טענו שמדובר בפגם טכני וועדת המכרזים הכירה בניסיון המקצועי של גדות במסוף הצפוני בדיעבד, לאחר הזכייה. בית המשפט קבע לעומת זאת כי לא ניתן לרפא את הפגם ולהחליף ניסיון מקצועי כי נפסל. השופט ציין כי די באי עמידתה בתנאי הסף של הניסיון המקצועי כדי להביא לפסילת הצעת גדות.

 

נזכיר כי דגון ביקשה צו מניעה אך נדחתה על ידי בית המשפט המחוזי והעליון, ובהמשך לכך חברת גדות החלה גדות להפעיל את הממגורות במקום דגון.

 

מחנ״י נמסר בתגובה כי ״חברת נמלי ישראל מנהלת מזה מספר שנים מהלך כולל של רפורמה בתחום הממגורות הנמליות. במסגרת זו התקיים גם מכרז על הממגורה הממוקמת בנמל חיפה שנוהלה מזה למעלה מ-70 שנה על ידי חברת דגון ששלטה באופן בלעדי בענף. מכרז הממגורות נעשה על מנת לשפר את התחרותיות. חברת נמלי ישראל לומדת את פסק הדין ותשקול את צעדיה בהתאם״.