אות יקיר חיפה יוענק למשה מנו

עיריית חיפה תעניק את העיטור על תרומתו של מייסד, יו״ר והבעלים של קבוצת מנו ספנות לעיר חיפה בתחומי הכלכלה והספנות ופעילותו להעלאת יהודי ברית המועצות לשעבר


14:02 ,24.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

מועצת עיריית חיפה החליטה להעניק את עיטור ״יקיר חיפה״ למשה מנו, מייסד, יו״ר והבעלים של קבוצת ״מנו ספנות״ כאות הוקרה על פעילותו ותרומתו לעיר בתחומי כלכלה וספנות, ופעילותו הציונית למען העלאת יהודי ברית המועצות לשעבר לישראל.

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, התייחס לאות הכבוד שקיבל משה מנו ואמר: ״ברכות חמות למשה מנו, סמל ליושר, הגינות ונתינה אין סופית. התואר ׳יקיר חיפה׳ מצטרף ל׳יקירים׳ אחרים שאותם משה קיבל על פעולות משמעותיות למען הקהילה. פעולות אלו היו למען קבוצות של אוכלוסיות נזקקות, שהתמזל מזלן ופגשו את משה ומשפחתו. ׳אנחנו חיים ממה שאנחנו מקבלים, אבל יוצרים עולם ומלואו עם מה שאנחנו נותנים׳ - כך אמר צ׳רצ׳יל עוד לפני שמשה מנו נולד״.

 

קורות חייו של משה מנו, ששמו מזוהה עם המותג ״מנו ספנות״ המוכר בארץ ובעולם, הם סיפור חייה של משפחה יהודית ששורשיה בגירוש ספרד דרך עלייתה מסלוניקי שביוון ועד לימינו. אביו, מרדכי מנו ז״ל ואמו אסתר ז״ל, עלו עם משפחתם מסלוניקי לחיפה, בתחילת שנות ה-30 במאה שעברה - עלייה שהצילה את בני המשפחה מציפורני הנאצים שהחריבו את קהילת יהודי סלוניקי. מרדכי, איש חרוץ ומצליח, מחלוצי העיר חיפה וממקימי נמל חיפה והספנות העברית בימים שלפני קום המדינה, נפטר בגיל צעיר, כאשר בנו, משה מנו היה רק בן 14 שנים, אירוע קשה שהשפיע על משה שנים רבות.

 

משה מנו שירת בצה״ל בחיל האוויר והחל את דרכו בעולם הספנות והעסקים בשנות ה-30 לחייו, כאשר החליט להגשים את חזון אביו מרדכי מנו ז״ל, ולייסד חברת ספנות חדשה. בעשר אצבעותיו, כנגד כל הסיכויים, משה הרחיב במרוצת השנים את עסקי הספנות הישראלית והפך את החברה החדשה שהקים, למרות כל הקשיים שעמדו בדרכו, לתאגיד חובק עולם כשבסיסה נשאר בישראל בעיר הכרמל.

 

משה היה ממקימי ענף התיירות והנופש של אוניות קרוז ישראליות, ממייסדי הרדיו המקומי בישראל, כאשר בתחילת שנות ה-90 של המאה ה- 20 יזם את הקמתה של תחנת הרדיו האזורית הראשונה ששידרה לאזור חיפה והצפון. תחת המטרייה של קבוצת ״מנו הולדינגס״ שבבעלותו פיתח במרוצת השנים תחומים עסקיים נוספים בענף הספנות כגון אויות מטען מסוגים שונים ואניות נוסעים, כמו גם תחומים עסקיים נוספים כגון נדל״ן, בתי מלון בישראל ומחוצה לה, עסקי טכנולוגיה ותקשורת.

 

מחברת ספנות קטנה, הפך משה מנו את ״מנו ספנות״ לחברה גדולה ומשמעותית במשק הישראלי והבינלאומי, ורקם קשרים ושיתופי פעולה בינלאומיים עם חברות ספנות גלובליות כמו חברת הענק היפנית K Line ותאגיד ONE היפני באמצעות קראון שיפינג, חברת נפטון ועוד.

 

צי אניות המטען של החברה פועל בכל תחומי ההובלה הימית: מכולות, צובר, שינוע מכוניות ועוד, פוקד את הנמלים בכל העולם ומשרת את התובלה הימית לישראל בימי שגרה וחירום. בנוסף, אוניות הנוסעים של מנו ספנות מובילות במשך עשרות שנים את ענף הקרוזים הימיים של ישראל וזוכות למוניטין רב כשנמל הבית שלהן הוא נמל חיפה.

 

בענף הנדל״ן רכשה הקבוצה שבבעלותו מבני מסחר ומשרדים להשכרה ומשנת 2012 נכנס לענף המלונאות ברכישת בתי מלון בישראל ומחוצה לה. בין השאר מלון מיראבל פלאזה המפואר ברחוב יפה נוף בחיפה.

 

קבוצת האחזקות מנו הולדינגס מאגדת כמה חברות עסקית, בהן: ״מנו ספנות״, ״מנו הולידייס״, ״במבוק נכסים״, ״רודקס״, ״פלמינגו יוניברס״, ״מנו סיטי״. בנוסף מחזיק 50% מהון המניות בחברת הספנות Crown Shipping קבוצת האחזקות שבבעלותו וחברת ״מנו ספנות בע״מ״, מדורגים במשך שנים בדירוג ״החברות המובילות בישראל״ ומופיעים בדירוג ״100 הקבוצות המובילות בכלכלה הישראלית| של D&B, ודירוג 100 במדד BDI.

 

חברת ״מנו ספנות״ היתה לכוח מניע משמעותי בכלכלה החיפאית בהיותה מעסיקה ישירה ועקיפה למאות עובדים וחברות מקומיות. למרות עסקיו חובקי העולם, כפטריוט חיפאי, סירב משה מנו  לכל ההצעות שקיבל להעתקת מרכז הפעילות שלו למקומות אחרים ונשאר בעיר.

 

גולת הכותרת בעשייה הציבורית של משה מנו היתה רחוקה מהעין הציבורית. בדרך לא דרך בשיתוף EEF ארגון בינלאומי תומך ישראל יזם וביצע פעילות ציונית ייחודית ומבורכת בין השנים 1991 עד אמצע שנות ה-2000, תקופת העלייה הגדולה של יהודי מדינות ברית המועצות לשעבר. משה מנו פעל יחד עם הארגון ובעזרת קשריו ואניות הנוסעים של ״מנו ספנות״ להביא לישראל למעלה מ-120,000 עולים מברית המועצות לשעבר, הישר לנמל חיפה ואחר כך סייע בדרכים שונות לעולים שחלק ניכר מהם בחר לקבוע את מקום מגוריו בחיפה והסביבה.

 

משה מנו כיהן בוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה, חבר הנהלת לשכת המסחר והתעשייה בחיפה והצפון. זכה לאותות הוקרה בין השאר: אות יקיר חיל הים על תרומתו רבת השנים לחיילים וסיועו לחיל הים בתחומים שונים. בין השאר באירוח משפחות חללי הצוללת ״דקר״ בהפלגת זיכרון למקום טביעת הצוללת. בשנת 1994 מונה לקונסול כבוד של הפדרציה הרוסית. קיבל את אות יקיר פורום בכירי המשק של אוניברסיטת חיפה, אות יקיר העיר לרנקה שבקפריסין, מפתח העיר אלניה שבטורקיה ועוד.

 

משה מנו תורם ותומך בפעילות למען הקהילה: מארח ניצולי שואה, ילדים חולי סרטן, ילדים בסיכון ואחרים ומעניק מלגות ללימודים גבוהים לבני העדה האתיופית. 

 

בשנת 2017 יצא לאור ספר אוטוביוגרפי על משה מנו ופעילותו הרחבה בשם ״ימים סוערים - משה מנו״. מעבר לכך הוא שמר כל השנים בקנאות על פרטיות ולמרות פניות רבות מיעט להתראיין באמצעי התקשורת. כמו כן, דחה במהלך השנים, פניות רבות להצטרף לפוליטיקה הארצית והמקומית. הוא סירב להצעות של מפלגות שונות לקבל מקום ריאלי ברשימות לכנסת או לרוץ לראשות עיריית חיפה בנימוק ש״הפוליטיקה לא מתאימה לי ולמשפחתי״.

 

משה נשוי לאיריס מנו, בתו של איש החינוך מרדכי אור שניהל בתי ספר בחיפה. איריס היא מוזיקאית, ניגנה בחליל צד בין היתר בתזמורת חיפה ובתזמורת הסימפונית הצעירה; וכיום מנהלת את תחום התיירות בקבוצת ״מנו הולדינגס״. בנו מורן השתלב בעסקי הספנות של הקבוצה ומשמש כסמנכ״ל כללי ופיתוח עסקי, בנו לירן השתלב בעסקי הנדל״ן והיזמות של הקבוצה ובתו סיוון עוסקת בחינוך.