נמל חיפה תובע את נמל אשדוד לפצותו בסכום של 117 מיליון שקלים בגין הנזקים שנגרמו לנמל חיפה (וכן להשבת התעשרותו שלא כדין של נמל אשדוד על חשבון נמל חיפה) לאורך שנים רבות.
לבית המשפט המחוזי בבאר שבע הוגשה תביעה על סך 117 מיליון שקל מטעם נמל חיפה נגד נמל אשדוד, בגין הפרת דיני התחרות בשוק פריקת כלי רכב המיובאים לישראל דרך הים התיכון.
בתביעה שהוגשה באמצעות עוה״ד עמית גור ומרב ארד-סלומון ממשרד סלומון ליפשיץ ושות׳ ביחד עם עוה״ד יגאל בורוכובסקי, עברי פיינגולד ושי פישר ממשרד יגאל בורוכובסקי ושות׳, טוען נמל חיפה כי, נמל אשדוד ניצל לרעה את מעמדו המונופוליסטי בשוק ייבוא הרכב ומנע מנמל חיפה כל אפשרות להתחרות בשוק זה במשך שנים.
בהתנהלותו זו, נטען בתביעה, נמל אשדוד גרף לכיסו רווחי עתק שהושגו שלא כדין בשוק נטול תחרות אמיתית, מנע מנמל חיפה רווחים ואפשרות לרווחים, התעשר על חשבון נמל חיפה והסב לנמל חיפה נזקי עתק במשך שנים ארוכות.
לטענת נמל חיפה, נמל אשדוד הנהיג פרקטיקה אנטי תחרותית אסורה, בין היתר במתן ״הנחות מטרה״ ו״הנחות נאמנות״ האסורות בדיני התחרות, והפעיל לחצים בלתי לגיטימיים על יבואני הרכב וקווי הספנות, במטרה להשאיר את נמל חיפה מחוץ לשוק. רק לאחר פתיחת הליכים נגד נמל אשדוד ע"י הממונה על התחרות, שהסתיימו בסנקציות על הנמל ועל מנהליו, חדל נמל אשדוד מפרקטיקה זו ובכך התאפשר לנמל חיפה להתחרות בו מול יבואני הרכב.
ברקע התביעה עומדת הרפורמה בנמלים משנת 2005, במסגרתה הופרדו נמל חיפה ונמל אשדוד, שהיו עד אז זרועות בתוך רשות הנמלים, לשתי חברות ממשלתיות נפרדות, שנועדו להתחרות זו בזו על מתן שירותי נמל. בכתב התביעה נטען כי בניגוד למטרות התחרותיות של הרפורמה, בשנים שלאחריה נהנה נמל אשדוד ממונופול של למעלה מ-90% מהשוק, תוך שהוא מונע כל אפשרות לתחרות.
נמל חיפה מבסס את טענותיו, בין השאר, על חקירת והחלטת הממונה על התחרות מחודש דצמבר 2015, בה נקבע כי נמל אשדוד הוא מונופול וכי הוא מנצל לרעה את מעמדו מה שהביא להטלת עיצומים כספיים בסך של 9 מיליון שקלים על נמל אשדוד וכן עיצומים בסך 20,000 שקל כל אחד על שוקי סגיס, מנכ״ל נמל אשדוד באותה עת ועל אלי בר-יוסף סמנכ״ל לקוחות בנמל אשדוד בתקופה הרלבנטית.
בנוסף מצוין בתביעה פסק הדין של בית הדין לתחרות מחודש יוני 2020, שדחה את ערעור נמל אשדוד ואישר את קביעת הממונה (למעט הפחתת סכום העיצומים על נמל אשדוד).
לפי כתב התביעה, נעשו ניסיונות להגיע לבירור הסכסוך בתוך רשות החברות הממשלתיות, אולם הדבר לא צלח, מה שהביא את נמל חיפה להגיש את תביעתו לבית המשפט.
את נמל חיפה מייצגים עוה״ד עמית גור ומרב ארד סלומון ויואב דגני ממשרד סלומון ליפשיץ ושות', וכן עוה״ד יגאל בורוכובסקי, עברי פיינגולד ושי פישר ממשרד יגאל בורוכובסקי ושות'.