מפרץ אילת: הושלם פרויקט התקנת תשתית עוגן אקולוגית בים סוף

חברת נמלי ישראל והמכון הישראלי לחקר הנדסה ימית של הטכניון התקינו תשתית-עוגן אקולוגית בים סוף. לטובת הפרויקט הצטיידה מעבדת DESIGNTECH בציוד ייצור מתוחכם וחדשני שמאפשר את הפיתוח הייחודי הזה


09:27 ,27.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמלי ישראל (חנ״י) והמכון הישראלי לחקר הנדסה ימית של הטכניון סיימו פרויקט סביבתי מורכב להתקנת תשתית עיגון אקולוגית תת מימית ומצוף למדידת נתונים בים סוף. הפרויקט יסייע רבות להתפתחות עולם החיים התת מימי במפרץ אילת ושימור האקולוגיה הימית בסביבת התשתיות של נמל אילת.

 

המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית, הינה חברה-בת משותפת לטכניון ולחנ״י, המתמחה, בין היתר, גם במחקר אוקינוגרפיה פיזיקלית באמצעות מדידות שמתבצעות מזה למעלה מ-30 שנים בים התיכון - באשדוד ובחיפה. מדידות אלה בנו את מסד הנתונים העשיר והאיכותי ביותר בישראל בנוגע לגלי ים.

 

לפני מספר שנים, מתוך מחויבות של חברת נמלי ישראל למחקר המדעי בנושא, ומתוך מבט ארוך-טווח לעתידה של ישראל כגורם משמעותי במרחב ים-סוף, הוחלט להתחיל במדידות דומות גם בים סוף.

 

שיתוף הפעולה הזה משתמש בתשתית אקולוגית מלאכותית כ״עוגן״ ידידותי-לסביבה שיאפשר גם את מדידות הגלים והזרמים במרחב ים סוף, לראשונה באופן רציף. המחקר המשותף עשוי להוליד בעתיד תקן מחייב, ידידותי-לסביבה, שמנסה לצמצם ככל האפשר את מפגעי הבטון במרחב התת-ימי, ולהרחיב את מאמצי השימור וטיפוח המרחב התת-ימי באילת כנכס אקולוגי, תיירותי ומדעי ראשון מן המעלה של מדינת ישראל.

 

מתוך מחויבות לערכי האקולוגיה הייחודיים של מפרץ אילת, נרתמו לפרויקט פרופ׳ עזרי טרזי וצוות החוקרים במעבדת DESIGNTECH בפקולטה לארכיטקטורה ותכנון עירוני שבטכניון. לצוות המעבדה ניסיון עשיר בעיצוב תשתיות אקולוגיות תת-ימיות ייחודיות, התורמות באופן דרמטי ומוכח להתפתחות מערכות ביולוגיות תת-ימיות.

 

הפרויקט מהווה הוכחה נוספת לנחיצות שיתוף הפעולה בין חברת נמלי ישראל לטכניון הן לצורכי מחקר יישומי והן לצורכי מחקר תשתיתי: לטובת הפרויקט הצטיידה מעבדת DESIGNTECH בציוד ייצור מתוחכם וחדשני שמאפשר את הפיתוח הייחודי הזה. על מנת להוציא את הפרויקט לדרך הקים המכון לחקר הנדסה ימית שלוחה בעיר אילת, בראשות ד״ר ראי גפטר. שלוחה זו מבטאת את המחויבות ארוכת הטווח של המכון כמרכז לפעילות מחקרית-יישומית בהווה ובעתיד. אינג׳ דניאלה אוסטרובסקי הובילה את הפרויקט מטעם חברת נמלי ישראל.

 

הפרויקט כולו נעשה תוך עדכון שוטף וקבלת ברכת הדרך של כלל הגורמים הרלבנטיים שרואים את טובת המרחב הימי לנגד עיניהם, לרבות החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, עיריית אילת, המשרד להגנת הסביבה, מנהל התכנון, משרד התחבורה, נמל אילת, משרד הביטחון, חיל הים, חוקרי המרכז הבינ-אוניברסיטאי באילת (IUI) ועוד.