"נתבי נמל אשדוד גורמים לנזק שבועי של 18 מיליון שקל"

ההתאחדות התעשיינים עתרה לבית הדין האזורי לעבודה בבקשה להוצאת צו מניעה, שיורה לעובדים לחזור לעבודה בתפוקה מלאה


00:00 ,22.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

התאחדות התעשיינים הגישה אתמול (א') לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים עתירה נגד חברת נמל אשדוד, הסתדרות העובדים ומדינת ישראל, במטרה להפסיק באופן מיידי את עיצומי הנתבים בנמל אשדוד.

מתוך העתירה: "כידוע, עיצומים בנמל הים מקשים מאוד על חברי התאחדות התעשיינים בישראל ומסבים להם נזקים רבים וכבדים ביותר. אין זו הפעם הראשונה שהתאחדות התעשיינים עותרת לבית הדין הנכבד במטרה לעצור את ההתנהלות הקשה והלא נסבלת שמסבה לחבריה בכל פעם נזק רב כל כך, ישיר ועקיף".

מנתוני העתירה עולה כי כתוצאה מהעיצומים שנוקטים הנתבים (על רקע מחלוקת בנוגע לנוכחות במקום העבודה), בשבוע אחד בלבד נגרם נזק ישיר למפעלים ויבואנים בהיקף של כ-18 מיליון שקל.

אותו נזק נוצר כתוצאה מעומס יוצא דופן בנמל אשדוד, מעבר של אוניות מנמל אשדוד לנמל חיפה, ועלויות הובלה יבשתית גבוהות במיוחד, כתוצאה מפריקה שלא בנמל היעד המקורי.

בעתירה נטען שביום הגשתה 22 אוניות לפחות המתינו לניתוב בנמל אשדוד, 5 אוניות ברחו מהנמל ו-5 אוניות המתינו לניתוב בנמל חיפה כתוצאה מהעומס. עוד נטען, שהעיצומים שנוקטים נתבי נמל אשדוד פוגעים פגיעה משמעותית ביצוא, ביבוא ובשחרור סחורות.

כמו כן, על פי הערכה שמרנית, הנזק העקיף למשק כתוצאה מהעיצומים בנמל אשדוד עומד על כעשרות מיליוני שקל, כתוצאה מתשלום דמי אחסנה בימי העיצומים, גידול בעלויות המימון, עיכוב משלוחי יצוא ועוד.

מתוך העתירה: "אומדן הנזקים יהיה גבוה פי כמה אם יימשכו העיצומים ולא יינתן צו דחוף למניעתם, שיחייב את הנתבים לחזור לעבודתם התקינה. בין השאר, בשל החשש שחברות הספנות יכריזו על תום מסע - נטישת המכולות שלא בנמלי ישראל והטלת העלות העודפת בגין השבתן לישראל על בעלי המטען".

על כן דורשת התאחדות התעשיינים מבית הדין שיורה לנתבי נמל אשדוד לחזור באופן מיידי לעבודה. בנוסף דורשת ההתאחדות כי כל הנוגעים בדבר יקיימו משא ומתן רציף ואינטנסיבי במטרה למצוא פתרון למשבר.

יצוין כי נתבי נמל אשדוד אינם נוקטים בעיצומים, אלא, לאור העובדה שהמוסד לבוררות לא קיבל את ההסכם אליו הגיעו עם המגשר, הם חזרו לעבוד לפי 15 פעולות נתב ביממה, במקום 22 פעולות לפי הסכם הגישור.