יבואני התבואות: ״מתחדד המחדל הניהולי בנמל אשדוד״

יבואני התבואות מלינים על ״פגיעה באינטרס הלאומי של מדינת ישראל״ לנוכח פעילות חלקית ובלתי מספקת בפריקת מטעני תבואות בנמל אשדוד. נמל אשדוד: שמונת ימי הפטור ליבואנים יוצרים צוואר בקבוק ועיכובים


09:33 ,17.04.2023 מאת: מירב רונן

יבואני התבואות פנו שלשום לאלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל של נמל אשדוד, במכתב חריף בו הם מלינים על פעילות חלקית ובלתי מספקת בפריקת מטעני תבואות בנמל אשדוד. המכתב מגיע על רקע משבר ביכולת פריקת התבואות בדגון חיפה בשל עבודות תחזוקה (ר׳ ידיעה נפרדת), ובדרישה למנוע החרפת המצב שעלול להוביל למחסור חריף בתבואות כגון חיטה, שעורה, תירס, סויה ועוד. עותקים מהמכתב נשלחו לשרת התחבורה מירי רגב, ליו״ר ועדת הכלכלה בכנסת, לרשות הספנות והנמלים ולחברת נמלי ישראל. 

 

יבואני התבואות ציינו במכתבם לבר יוסף כי ״המחסור בכוח אדם בנמל אשדוד לפריקת מטעני התבואות עולה ביוקר לאזרחי ישראל, ובימים אלו במיוחד, מתחדד מחדל ניהול הנמל בהיבט הלאומי״.

 

לטענתם ״אין זה חדש שצוותי הפריקה בנמל עובדים באופן חלקי מאוד בתחום פריקת אוניות התבואות, לא פורקים ולא מוסרים מטעני תבואות, בקצב סביר והגיוני. עם זאת, בתקופה הנוכחית, בה נדרשת מהנהלת הנמל התגייסות מיוחדת לכיסוי הפער בפריקת תבואות ובאספקתן לטחנות קמח, למכוני תערובת למפעלי מזון ולמשקים ברחבי המדינה, עקב המשבר הקשה בממגורות דגון חיפה, המשבר הניהולי חמור שבעתיים. 

 

״לאחר שנים של תירוצים והבטחות לפיהן פריקת מטעני התבואות תשתפר כאשר תושלם בניית מסוע הגרעינים מתברר כעת כי אלה היו תירוצים והבטחות שווא. הנמל ממשיך לפרוק תבואות בקצב איטי, בעיקר בשל הקצאת כח אדם לא מספקת, וגורם בזאת נזק כלכלי עצום ופוגע בשרשרת אספקת המזון בארץ״. 

 

לטענת יבואני התבואות ב-23 במרץ - לפני שלושה וחצי שבועות - הגיעה לנמל אשדוד האנייה Anthea עם מטען של 58,000 טון. לדבריהם, לאנייה מוקצה מספר מועט של ידיים עובדות והיא כלל אינה מקבלת עובדים למשמרת ג׳. זאת בעוד בנמל ממתינות לפריקה אניות תבואות נוספות ועוד אחרות בדרך. 

 

יו״ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, התייחס למשבר הפוקד את ענף התבואות ואמר: ״כחברה ממשלתית שהוקמה לניהול אינטרס לאומי, ואשר רשאית ואף חייבת לשקול שיקולים של טובת הציבור, מחוייבת הנהלת הנמל להבטיח שלא נגיע למצב של מחסור באוכל - קל וחומר לאחר שהוקם אצלה בהשקעה ציבורית גבוהה מסוע הגרעינים, שנותן מענה משופר בתחום פריקת התבואות. הנמל מחויב לזרז משמעותית את קצב פריקת התבואות. לפרוק במקביל שתי אניות, ולא אנייה אחת, ולהקצות לפחות 10 ידיים לפריקה מידי יום. פחות מזה, מדובר בפגיעה באינטרס הלאומי של מדינת ישראל״. 

 

על המכתב חתמו יבואני התבואות הבולטים בישראל כגון טחנות הקמח שטיבל, מכוני התערובת: אמבר, מילובר וצמח תערובות, חברות המזון ויבואני התבואות: אסמי עוז, סולבר, ADM, שינטרקו, דיזינגוף סחר, צנציפר וסוכני האניות קוראל שירותי ים וקמור. 

 

נמל אשדוד: שמונת ימי הפטור ליבואנים יוצרים צוואר בקבוק ועיכובים

 

חברת נמל אשדוד בתגובה למכתב שהתקבל מיבואני התבואות: ״מכתב זה שגוי זה ונועד להסיט את השיח מהאתגר לייעול פריקת התבואות על ידי ביטול 8 ימי הפטור מגמר הפריקה של האוניה, כפי שיש כיום ליבואני הגרעינים על פי התקנות, דבר שאין לו אח ורע בעולם. הדבר יוצר צוואר בקבוק ועיכובים בגלל חוסר הלימה בין טעינת הממגורות לריקונן הן בצפון והן בדרום.

 

נמל אשדוד השקיע יחד עם חברת חנ״י 250 מיליון שקל במתקן ייעודי לגרעינים. המתקן הזה פועל בהצלחה באמצעות שלושה מדלים מהמתקדמים ביותר בעולם, הקצב שלו הולך ומשתפר בצורה דרמטית. רק לצורך השוואה - זמן שהייה כללי בינואר עד יולי 2022 עמד על 44 יום, בעוד שבינואר עד פברואר 2023 אנחנו כבר רואים קצב של 25 יום. כאשר אוניה ממוצעת 20 אלף טון ינואר עד פברואר 40 אלף טון ולמרות זאת זמן השהייה ירד ב-50 אחוז נמשך גם בימי העבודה במרץ. השיפור הדרמטי הזה ייראה לאורך זמן״. 

 

עדיין נדרש על ידי חנ״י לשדרג את הממגורה שאינה עומדת בסטנדרטים המתקדמים של המדלים והמסוע. חנ״י נדרשת על ידי ועדת הכלכלה להגיש תכנית עבודה סדורה ומיידית לשדרוג הממגורה. כל מכתב שנועד להסיט את השיח מעובדות אלו אין בו אלא להטעות לצרכים לא ענייניים״. 

 

לוגיסטיקר ממגורות אשדוד: בחודש הבא מתוכננת להתקיים הכשרה והרצה של המדלה השלישי 

 

מלוגיסטיקר ממגורות אשדוד נמסר כי במהלך חוה״מ פסח נמל אשדוד עבד במתכונת חלקית ונוצר צוואר בקבוק בכל הקשור לפריקת התבואה. אמש (יום ראשון), הקצה נמל אשדוד 5 ידיים לפריקת התבואה בשלוש משמרות מלאות ואנו מצפים שההנחייה הזאת תהפוך לסטטוס קוו במהלך החודש הקרוב, מה שלבטח יאפשר לשפר את זמני הפריקה. מעבר לכך, במהלך החודש הבא מתוכננת להתקיים הכשרה והרצה של המדלה השלישי על ידי צוותים של נמל אשדוד, חנ״י והקבלן של חנ״י שבסופה ניתן יהיה להפעיל את המדלה השלישי בקצב של 1200 טון לשעה - כפול מקצב העבודה שלו כיום.

 

זאב מנצור, מנכ״ל לוגיסטיקר: את תתקיים עבודה רציפה ב-5 ידיים 24 שעות 6 ימים בשבוע, לצד הכשרה של המדלה השלישי, הדבר יאפשר לקלוט 10 אלף טון גרעינים ליום ולסיים את הפריקה של אניית תבואה גדולה תוך 7-8 ימים בלבד״.