יבואני התבואות לשרת התחבורה: חשש ממחסור אמיתי של תבואות

יבואני התבואות פנו לשרת התחבורה ומבקשים את סיועה בהתנהלות מול נמל אשדוד. טוענים: בימים הקרובים ייפרקו בנמלים כ-20% מהיבוא השנתי של ישראל, אשר פריקתו תעוכב, עקב הניהול הכושל של פריקת התבואות בנמלי בישראל


10:04 ,17.04.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד יבואני התבואות פנו אמש במכתב לשרת התחבורה ומבקשים את סיועה בהתנהלות מול נמל אשדוד. לטענתם, בימים אלה, כאשר ממגורות דגון מושבתות בשל עבודות תחזוקה, ״בולט ביתר שאת מחדל הניהול הכושל בנמל אשדוד בהיבט של פריקת תבואות״. 

 

היבואנים כותבים לשרה כך: ״גם בימים כאלו, שבהם נדרשת מהנמל התגייסות מיוחדת, הפריקה באשדוד מתבצעת באופן חלקי מאוד. המסוע החדש שעלותו למשק כ-200 מיליון שקל עומד מרבית שעות היממה ללא פעילות - בגלל מחסור בכוח אדם. לידיעתך, המסוע תוכנן לפריקה של 15-20 אלף טון ביממה, ופורק בפועל שליש מזה, בגלל, כאמור, כשל של הנמל בהקצאת כח אדם.

 

״כעת, בנמל אשדוד פורקת מאז 23 במרץ האניה Anthea הנושאת 58 אלף טון חיטה לטחנות הקמח. נכון לבוקר זה נשארו עוד 14 אלף טון לפריקה. בנוסף, ממתינות לפריקה עוד 3 אוניות תבואות מחוץ לנמל אשדוד, הנושאות מטען כולל של כ- 130 אלף טון תבואות.

 

״בצפון ממתינות עוד 3 אוניות עם 186 אלף טון לפריקה בממגורות דגון בחיפה, ויש עוד אנייה שפורקת בפריקה ישירה בנמל חיפה. כלומר: 8% מהיבוא השנתי של המדינה ממתין כרגע לפריקה מחוץ לנמלים, אם נספור את הכמויות הצפויות להגיע בימים הקרובים לנמלי ישראל נגיע לכ-20% מהיבוא השנתי של המדינה, אשר פריקתו תעוכב, עקב הניהול הכושל של פריקת התבואות בנמלי בישראל.

 

״מעבר לקנסות הגבוהים, בגין השהיית אניות, שיושתו על המקבלים ויושתו בחלקן על הצרכנים, מדובר בסכנה מוחשית שיווצר מחסור אמיתי של תבואות, שחייבות להיפרק בהקדם, כדי לייצר קמח ולהאכיל את משק החי בישראל.

 

״גברתי השרה, אנחנו מבקשים לצלצל בכל פעמוני האזהרה. בתקופה הנוכחית במיוחד, בה יש פיגור גדול בפריקת התבואות. עקב המשבר בממגורות גדות/דגון בחיפה, לא סביר להמשיך בתירוצים ובהסברים, יש לפרוק בנמל אשדוד במקביל שתי אניות, ולא אנייה אחת, ולהקצות לפחות 10 צוותי עבודה לפריקה מדי יום בכדי לעמוד בצורך של המשק לאספקת מזון שוטפת״. 

 

נציין כי בחברת נמל אשדוד דוחים את הטענות. מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי מסוע הגרעינים עובד בקצב משביע רצון וכי תרומתו תיראה לאורך זמן. כמו כן טוענים בחברת נמל אשדוד כי שמונת ימי הפטור של יבאוני התבואות היא זו שגורמת לעיכובים ויוצרת צווארי בקבוק, וכן הממגורות באשדוד אשר אינן עומדות בסטנדרטים המתקדמים של המסוע והמדלים החדשים. 

 

לוגיסטיקר ממגורות אשדוד: בחודש הבא מתוכננת להתקיים הכשרה והרצה של המדלה השלישי 

 

מלוגיסטיקר ממגורות אשדוד נמסר כי במהלך חוה״מ פסח נמל אשדוד עבד במתכונת חלקית ונוצר צוואר בקבוק בכל הקשור לפריקת התבואה. אמש (יום ראשון), הקצה נמל אשדוד 5 ידיים לפריקת התבואה בשלוש משמרות מלאות ואנו מצפים שההנחייה הזאת תהפוך לסטטוס קוו במהלך החודש הקרוב, מה שלבטח יאפשר לשפר את זמני הפריקה. מעבר לכך, במהלך החודש הבא מתוכננת להתקיים הכשרה והרצה של המדלה השלישי על ידי צוותים של נמל אשדוד, חנ״י והקבלן של חנ״י שבסופה ניתן יהיה להפעיל את המדלה השלישי בקצב של 1200 טון לשעה - כפול מקצב העבודה שלו כיום.

 

זאב מנצור, מנכ״ל לוגיסטיקר: את תתקיים עבודה רציפה ב-5 ידיים 24 שעות 6 ימים בשבוע, לצד הכשרה של המדלה השלישי, הדבר יאפשר לקלוט 10 אלף טון גרעינים ליום ולסיים את הפריקה של אניית תבואה גדולה תוך 7-8 ימים בלבד״.