אתמול נערך באשדוד טקס מסירת השטח הראשון של נמל הדרום החדש למפעיל הבינלאומי HTC (Hadarom Container Terminal)שבבעלות חברת TIL (Terminal Investment Limited SA) משוויץ, מן המובילות בעולם בתחום הפעלת מסופי מכולות ומטענים.
בטקס השתתפו נציגים מחברת נמלי ישראל, רשות הספנות ונמלים, נציגי חברת TIL מפעילת הנמל ונציגי קבלן הבנייה PEMC מקבוצת צ׳יינה הרבור.
למפעיל הנמל נמסר שטח לצורך היערכות להקמת התשתיות התפעוליות הנמליות כאספלט, מבנים, תקשורת, מנופים ועוד. תכנית השימושים של נמל הדרום אשר אושרה במועצה הארצית ובקבינט הדיור הלאומי בחודש שעבר מאפשרת את הקמת הבניינים שבמסוף, הן למשרדים והן למבנים הטכניים שבו, עבור תשתיות החשמל הנרחבות להפעלת צי העגורנים המתקדם ושאר הציוד האוטומטי וכלי הרכב האוטונומיים שיפעלו את המסוף. התוכנית כוללת גם את מערכת דרכי הגישה לנמל, פרויקט תחבורתי משולב ומורכב המשלב כביש רב נתיבי, מסילת רכבת ותשתיות למסוף וממנו (חשמל, תקשורת, מים, ביוב ועוד).
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אומנם לא הגיע לטקס אולם העביר התייחסותו ואמר כי כניסתה של חברת TIL, מהמובילות בעולם, כמפעיל נוסף בנמל אשדוד היא מימושה של הרפורמה בנמלים. ״אנו עדים לתחילתה של תחרות אמיתית ויצרנית בענף הנמלים, כתמריץ אמיתי להתייעלות הענף לטובת משתמשי הנמלים, לרווחת אזרחי מדינת ישראל ולשגשוג כלכלת המדינה.
העבודות בשני הנמלים מתקדמות כמתוכנן, ואנחנו צופים שהנמלים ייפתחו בשנת 2021. אין לי ספק שהרפורמה תרחיב את כלל פעילות הנמלים ותוסיף עובדים רבים למעגלי התעסוקה. לכן, הנחיתי את הנהלות הנמלים בחיפה ובאשדוד לנצל את השנים הקרובות להתרחבות והתחזקות, כי הרפורמה תביא לצמיחה ולהגדלת הביקוש לעובדים מיומנים, וכך תיפתח תחרות גם על העובדים המצטיינים״, אמר השר כץ.
שלמה ברימן מנכ״ל חברת נמלי ישראל אמר: ״אנו מציינים יום חשוב בו חברת הפעלה בינלאומית, מהשורה הראשונה בעולם מקבלת אחריות על שטח נמלי וכך אנו מתקדמים עוד צעד לעבר שוק נמלי מתקדם ותחרותי״.
מחברת TILנמסר כי ״אנו שמחים מאוד על כך שהפיתוח של מסוף הדרום הגיע לאבן דרך חשובה זו, ואנו יכולים כעת להתחיל לספק את יכולת הנמל הנוספת הנדרשת כדי לאפשר את השירות היעיל של זרימת הסחר של ישראל״.
נמל הדרום באשדוד-מיזם תשתית מן החשובים למשק יצא לביצוע בסוף שנת 2014. הקמת הנמל החדש צפויה להסתיים לקראת סוף שנת 2021 ועם הפעלתו תתווסף תשתית חיונית לסחר הישראלי, תחל תחרות בענף הנמלים ועמה התייעלות ושיפור השירות ליצואנים, ליבואנים, לתעשיינים ולספנות.
במכרז הבינלאומי לביצוע העבודות הימיות להקמת הנמל החדש זכתה חברת PMEC - Pan Mediterranean Engineering מסין. העבודות בעיצומן ומתקדמות בהתאם ללוחות הזמנים. תחילה הוקם רציף עבודה חדש לשינוע חומרי גלם. הקמתו הושלמה 5 חודשים לפני המועד המתוכנן, לצד הכשרת דרכי גישה לאתר. כעת מתבצעות במלוא התנופה עבודות להארכת שובר הגלים הראשי בכ-600 מטרים, עבודה מורכבת בים פתוח. פלטפורמת ענק שנבנתה במיוחד לפרויקט מחדירה עמודות חצץ בתוואי שוברי הגלים לחיזוק קרקעית הים. הושלם לאורכו תוואי שובר גלים משני באורך 1500 מטרים וכעת מתבצעות עבודות לשריונו באלפי קוביות בטון וכן הקמת קיר כותרת מבטון באורך 1000 מטרים. שובר גלים זה חובר לרצועת קיסונים (מבני בטון ימיים המשמשים מרכז כובד למבנה הנמל ולהגנה מכוחות הים) שהושלמה, ולצידה הוקם הרציף המערבי הפתוח, מקונסטרוקציית פלדה. העבודות למילוי מתחם הנמל בחול ים נמצאות לפני סיום (סטטוס ביצוע - 90%), ונמשכות העבודות להקמת הרציפים וביסוסם, בכלל זה השלמת קיר שיגומים אחורי, בניית קורת חזית ים באורך של 1.5 ק״מ, החדרת מאות כלונסאות בטון ועוד. עבודות הכשרת שטחי הנמל והידוקם מתבצעות כל העת. תחנת השנאה מתח עליון הולכת ומוקמת בעורף הנמל.
בתמונה: קנת פיר, סמנכ״ל לפיתוח מסופים בחברת TIL, יגאל מאור, מנהל רשות הספנות ונמלים, יו לי, מנהל פרויקט הקמת נמל המפרץ PEMC, ושלמה ברימן, מנכ״ל חברת נמלי ישראל