בנמל אשדוד פעל נמל פרטי; אובדן הכנסות של 7 מיליון שקל בשנה

לדברי דוח בדיקה חיצוני שהזמין דירקטוריון חברת נמל אשדוד, חברת הנמל לא עשתה למיקסום רווחיה מהתקשרויות עם חברות הקשורות ביו"ר הוועד אלון חסן, בין השאר על ידי השכרת שטחים במחירים מופחתים. שר התחבורה קיים ישיבה עם הנהלת הנמל וביקש שהבדיקות ימוצו והמסקנות יוסק


00:00 ,21.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

בנמל אשדוד פעל נמל פרטי, במקביל לפעילותה של חברת הנמל. כך עולה מטיוטת דוח בדיקה שהגיש משרד רואי החשבון רוזנבלום-הולצמן לבקשת דירקטוריון נמל אשדוד בנוגע לעסקיו הפרטיים של יו"ר ועד העובדים בנמל אלון חסן.

הדוח הוגש ליו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד גדעון סיטרמן, ליו"ר ועדת הביקורת של הנמל מרדכי מור ולחברי ועדת הביקורת כוכבה עצמון, שרה בובליל ואריה ברדוגו.

הדוח מצא עוד, שההכנסות האלטרנטיביות מהשטחים שהוקצו בנמל לחברות הקשורות לחסן היו, תיאורטית, עשויות להיות גבוהות משמעותית ביחס להכנסות בפועל, אך האחראים לנושא לא פעלו אקטיבית למיצוי הפוטנציאל ולמיקסום ההכנסות. סך הכל, נגרמו לנמל אובדן הכנסות בסך 7 מיליון שקל עבור התקשרות עם אחת מהחברות הקשורות בחסן.

מחברי הדוח ציינו, כי הם נתקלו בקשיים ובחוסר שיתוף פעולה מצד גורמים הקשורים בבדיקה. בין השאר, הם ציינו כי ביקשו להיפגש עם חסון, אך הוא סירב ו/או לא הגיע לפגישה, כמו גם הבעלים של חברת דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה בע"מ יניב בלטר ומנכ"ל חברת שמן משאבי נפט וגז בע"מ יוסי לוי.

עוד ציינו המחברים, כי חסן ונציג חברת דנה יוסי לחמני ביקשו וקיבלו את השאלות הרלבנטיות שעלו בבדיקה, אך לא טרחו לענות עליהן. בנוסף, קיבל המשרד הבודק מכתבים מעורכי הדין המייצגים את חסן ואת חברת דנה. הפנייה האחרונה, ציינו, נראית "כניסיון למנוע את המשך הבדיקה ולהדיחנו מתפקידנו, אך בגיבוי יו"ר הדירקטוריון ויו"ר ועדת הביקורת המשכנו בתפקידנו".

בנוגע לחברת דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה בע"מ נטען כי היא מצויה בבעלותו של יניב בלטר, שהינו שותף של חסן בחברות אחרות ובה מועסק בן דודו של חסן, דוד חסן. בדוח צוין כי בנמל 'הפריטו' בפועל רציף ושטחים לנמל פרטי בשם "Dana Port" ובו סיפקה החברה שירותים לחברת שמן. עוד נטען, שהחברה ביקשה מנמל אשדוד בקשה לאשרה כחברת מניה, אולם התהליך לא הסתיים.

סמנכ"ל לקוחות בנמל אמר לבודקים, שחברת דנה מעניקה שירותי פיקוח לחמישה יצואני גרוטאות. במידה והנמל יספק את שירותי הפיקוח, צוין, הוא לא יוכל לדרוש תמורתם תמורה, מאחר והשירות אינו כלול בצו התעריפים. לטענת רמ"ח תפעול בנמל, הפיקוח ניתן לדנה בעקבות המלצה של נציג המשרד לאיכות הסביבה, אולם אחראי איכות הסביבה בנמל דיווח כי עד לאחרונה לא היתה כל דרישה של הנמל/הרגולטור לביצוע הפיקוח.

לאחר פגישה עם גורמים רשמיים, נטען, הוחלט שיצואני הגרוטאות ימנו מפקחים מטעמם. המשרד להגנת הסביבה הדגיש באופן חד משמעי, שאין לו קשרי עבודה, או קשרים עסקיים, או כל קשר רשמי אחר עם חברת דנה, שלא מונתה על ידי המשרד ולא הוסמכה על ידי המשרד להנחות, או להורות לעובדי הנמל איך לעבוד.

בדוח הבדיקה נטען כי גרסתו של רמ"ח התפעול בנמל, שהמשרד להגנת הסביבה דרש לבצע את עבודת הפיקוח על ידי חברה חיצונית, סותרת את גרסאות המשרד והאחראי איכות הסביבה בנמל.

עוד צוין, כי היו ניסיונות מטעם חברת דנה להכריח את חברת כי"ל לעבוד עם החברה באמצעות גרימת נזקים באמצעות הפלת/נפילת גופרית לים.

בנוגע להתקשרות של חברת שמן מול חברת דנה, נטען בדוח כי אנשי שמן טענו כי הם אינם מעוניינים שהעבודה תבוצע על ידי עובדי הנמל והם בוחנים חלופות חיצוניות. לטענת מנכ"ל שמן, מנכ"ל נמל אשדוד הבהיר להם שלא ניתן להתקשר ישירות עם הנמל לרכישת שירותי נמל ורציף, אלא רק דרך אחת החברות "בעלותה הזיכיון".

בנוגע להתקשרות של דנה עם הנמל נטען כי הנמל לא חייב את החברה בגין הקצאות כלי עבודה נמליים. הווה אומר, הנמל לא פעל למיקסום הכנסות מדנה כפי שפעל מול גופים אחרים.

הדוח מוצא פגמים בחיובים עבור דמי שכירות לשטח ומבנים שהושכרו לחברת דנה על ידי הנמל. על פי הדוח, דנה חויבה על ידי הנמל בשכירות בהיקף חודשי של כ-85 אלף שקל, זאת לאחר שנמצא שעבודת המדידה שבוצעה על השטחים אינה מדויקת וניתן היה לקבל "תעריפים גבוהים יותר משמעותית". על פי החישוב, קיבל הנמל מדנה עבור שכירת השטחים סכום של 84,500 שקל, בעוד שלפי חישוב הדוח, היה אמור להתקבל סכום של 320,400 שקל בחודש.

בהקשר זה דיווח רמ"ח תפעול של הנמל, אליו הופנו הבודקים על ידי מנכ"ל הנמל: "לא התבקשתי אף פעם לעשות חישוב כלכלי ולמקסם את הרווחים, דבר נכון לעשות בחברה עסקית, לכן הנושא צריך להיות מטופל באגף הכספים ולא בתפעול".

סך הכל, מצוין בדוח, כי לנמל נגרם אובדן הכנסות בסך 7 מיליון שקל בגין התקופה ספטמבר 2012-יוני 2013 עבור השכירות מחברת דנה.

בנוגע לחברת בן עידן הובלת בע"מ, צוין שמדובר בחברה הנמצאת בבעלות מלאה של אלון חסן, שמספקת, בין השאר, הובלות למספר חברות הפועלות בנמל. חסן הצהיר, בתצהיר שהגיש להנהלת הנמל, שהוא אינו מעורב בניהול החברה, אולם הוא מתעדכן מדי יום בנעשה בה.

בהתאם לדוח שהתקבל מאגף הכספים בנמל, נטען שהחברה אינה כלולה כספק/לקוח/גורם אחר בספרי הנמל ומנכ"ל הנמל דיווח שאין לו ידע על פעילות החברה בנמל. במערכות המידע של הנמל תועדו ארבע משאיות של חברת בן עידן, שפעלו בנמל בשנים 2011-2013.

בבדיקה לא מצאו מחברי הדוח אינדיקציה לחריגה או ליתרון סטטיסטי מובהק הקשרו לחברת בן עידן הובלות.

בנוגע לחברת הופס בע"מ נטען שהיא נמצאת בבעלות מלאה של חסן ותחום פעילותה הוא יצור ושיווק של מוצרי ניקוי. בדוח נטען כי חסן מספק לנמל חומרי ניקוי באופן עקיף, על ידי חברת קליר אחזקות והשקעות בע"מ, הנמצאת בבעלות דניאלה דהאן, שהיא קרובת משפחתו, וברוך רונן.

על פי הבדיקה, הנמל רכש בשנים האחרונות מקליר מסיר שומנים קשים בהיקף של 280 אלף שקל בשנה בשנים 2011-2012. עם זאת, בדיקה העלתה שבשנים 2006-2010, 2013, רכש הנמל מקליר מוצרים בסך של 990 אלף שקל, לעומת רכישת מוצרים מחברת זוהר דליה בסך של 461 אלף שקל.

ממשרד התחבורה נמסר: "השר קיבל את הדוח לידיו וקיים על כך ישיבה עם הנהלת הנמל. השר רואה את הדברים בחומרה רבה וביקש שכל הבדיקות ימוצו ושהמסקנות יוסקו. כמו כן, השר הורה להמשיך ולקדם את הרפורמה בנמלים במהירות".

מחברת נמל אשדוד לא נמסרה תגובה לדברים.