26 מכולות טבעו בנמל אשדוד

בפעם השנייה בתוך פחות מחודש עפו מכולות לים בנמל אשדוד. תנאי הים הסוערים לא אפשרו היום לצוללנים למשות את המכולות שנפלו מה"צים קונסטנזה"


00:00 ,10.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול (ד') בערב נמנעה תאונה ימית בנמל אשדוד, לאחר שהאונייה "צים קונסטנזה" השתחררה מכבלי העגינה. במהלך חילוץ האונייה נפלו 26 מכולות לים.

למקום הוזעקו צוללנים של חברת אמקו ים, בניסיון למשות את המכולות מהים. אולם, נכון להיום (ה') בצהריים, לא אפשר מצב הים הסוער לבצע עבודות והמכולות נותרו מתחת למים.

לדברי גורמים, כתוצאה מהתאונה הופסקה כליל העבודה בנמל.

בנמל אשדוד שללו את עניין הפסקת העבודה: "נכון לשעה זו, אוניות קטנות מורשות להיכנס ולצאת מהנמל. הנמל בוחן באופן פרטני את אפשרות כניסתן ויציאתן של אוניות גדולות, תוך שקילת כל התנאים והמאפיינים שלהן".

יצוין כי בדף סידור העבודה של נמל אשדוד להיום נותרו העמודות של משמרות ב' ו-ג' של רציף היובל ריקות.

האונייה "צים קונסטנזה" פוקדת את נמל אשדוד במסגרת קו ZCA.

האירוע התרחש אמש, בסמוך לשעה 20:00. בהודעה שהוציא נמל אשדוד נמסר, שעוצמת הרוחות והגלים קרעו את חבלי הקשירה שעיגנו את ה"צים קונסטנזה" לרציף היובל, והנתב הראשי של הנמל הצליח "בתושייה רבה להשתלט על האונייה ולנתב אותה מחוץ לנמל. בכך נמנעה תאונה ימית ברמת סיכון גבוהה".

במהלך חילוץ האוניה והוצאתה אל מחוץ לנמל, השתחררו מכולות מעל הסיפון. לדברי גורמים מעורבים, לא פחות מ-26 מהן שקעו בים, בצד החיצוני של שובר הגלים.

בשלב זה, לא ברור אם המכולות שנפלו לים הן ליצוא או ליבוא, אולם לפחות אחת מבין המכולות הכילה חומרים מסוכנים, או חומרים נפיצים.

למקום הוזעקו גורמי בטיחות, כולל גורמים ממשרד התחבורה ומהמשרד להגנת הסביבה, בשל החשש לזיהום סביבה ימית.

צים יידעה את לקוחותיה בדבר נפילת המכולות לים. החברה עומדת עם הגורמים המעורבים בקשר רציף ותסייע בבדיקת האירוע.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "הגענו לנמל אשדוד כבר אתמול בערב. צוותים שלנו נמצאים במקום גם היום, ועובדים בשיתוף פעולה עם כל הגורמים".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לדברים. המשרד גם לא ענה לשאלה האם בכוונתו להקים ועדה שתבדוק כיצד התנתקו כבלי הקשירה של האונייה וכיצד נפלו המכולות לים.

מצים נמסר בתגובה: "במהלך הסערה הגדולה החליטו גורמים בנמל אשדוד להוציא את האונייה "צים קונסטנזה" מהנמל, בהתאם לנוהל פעולת חירום. בעת הוצאת האונייה, ועקב תנאי הסערה הקשים, נפלו מספר מכולות לים. פרטי האירוע עדיין נמצאים בבדיקה. מידע על האירוע ועל המכולות מועבר לכל הגורמים המקצועיים אשר אמונים על הטיפול בנושא זה. הלקוחות הנוגעים בדבר מעודכנים בשעות אלה. נמשיך לעמוד איתם בקשר ולסייע במידע מעודכן, ייעוץ והכוונה. לכשתסתיים הבדיקה של האירוע, יוסקו המסקנות ונפיק לקחים".

.

יצוין שלפני פחות מחודש, ב-17 בדצמבר 2012, נפלו לים בנמל אשדוד חמש מכולות בעת פריקת האונייה "MSC Nuria". באותו אירוע, המכולות צפו על פני הים ולא צללו, והן נמשו מהמים לאחר שלוש שעות.