נחתם החוזה להקמת נמל הדרום

החוזה להקמת הנמל בעלות של 3.3 מיליארד שקל נחתם עם חברת Pan Mediterranean Engineering הסינית. שר התחבורה כץ: " לפני כשנה הבטחתי שנמל חדש יהיה ויו"ר הוועד לא יהיה ושתי ההבטחות התקיימו"


13:51 ,23.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

היום (ג') נחתם החוזה להקמת נמל הדרום באשדוד, בין חברת נמלי ישראל (חנ"י) לחברת Pan Mediterranean Engineering   ((PMEC של צ'יינה הארבור.

 

החוזה נחתם במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, שר האוצר יאיר לפיד, ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי, ושגרירת סין בישראל GAO Yanping.

 

נמל הדרום, מסוף המכולות החדש והמתקדם, יוקם על ידי חנ"י בהשקעה של  כ-3.3 מיליארד שקל מצפון לנמל אשדוד.

 

העבודות להקמת נמל הדרום (שלב א') כוללות: הקמת רציף עבודה, הארכת שובר גלים ראשי קיים ב-600 מטר, הקמת שוברי גלים משניים באורך 1,500 מטר, הקמת רציפים בהם רציף ראשי באורך של 800 מטר ובעומק מים של 17.3 מטר, הקמת שטחי איחסון ותפעול וביצוע עבודות חפירה ימית. המסוף ישתרע על פני שטח של 640 דונם.

 

במקביל מנהלת חנ"י את המכרז להקמת נמל המפרץ בחיפה ואת המכרזים לבחירת מפעילים בינלאומיים לנמלים החדשים שיוקמו, המצויים בשלב ההצעה הכספית והטכנית.  נמל הדרום ונמל המפרץ יופעלו על ידי חברת הפעלה בינלאומית, שתציע סטנדרטים גבוהים של שירות.

 

נתניהו: "יש פה שינוי עבור אזרחי ישראל. אנחנו מפתחים את הנמל באשדוד, עיר שחוותה חוויה קשה, ואנו הופכים אותה למרכז סחר עולמי, גם באמצעות חיבור הרכבת מאילת וגם באמצעות הסחר שעובר בתעלת סואץ. אנחנו מייצרים תעסוקה וגם תחרות, שמורידה מחירים. כמעט הכל עובר דרך הים וכשיש עוד תחרות, מחיר המוצרים יורד. זהו יום בשורה לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל". 

 

השר כץ: "אני חייב לומר שלאחר 30 שנות פעילות בזירה הציבורית, יש מעט מאוד דברים שמרגשים אותי. האירוע הזה באמת מרגש. מדובר בחזון שהופך עכשיו בחתימה אחת למציאות. עמדנו כאן לפני כשנה והצהרנו שיוצאים לדרך עם הרפורמה שתוביל לתחרות להוזלת מוצרים לפיתוח תובלה ימית והפיכת ישראל למרכז תובלה ימית לתמיכה תוך ביצוע, והנה שנה וקצת אחרי, אנו כאן, במעמד חתימת החוזה עצמו לבניית נמל הדרום באשדוד. עד סוף החודש נתבשר על זוכה על הקמת הנמל החדש בחיפה. זה מה שהחלטנו וזה מה שיהיה - שני נמלים חדשים. לפני כשנה הבטחתי דבר נוסף – שנמל חדש יהיה ויו"ר הוועד  לא יהיה - שתי ההבטחות התקיימו".

 

השר לפיד: "ההשקעה בנמלים חדשים ופתיחת הים לתחרות היא חלק חשוב בקידום המטרות שמעסיקות אותנו מידי יום - הורדת יוקר המחיה בישראל ויצירת מנועי צמיחה במשק. התחרות תביא להורדת המחירים וההשקעה בנמלים תביא ליצירת מקומות עבודה חדשים. יותר מקומות עבודה, יותר תעסוקה במשק, יותר מחוללי צמיחה. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכה ובראשם לשר התחבורה, שהוביל את המהלך החשוב הזה ודחף אותו קדימה".

 

לסרי: "זוהי בשורה משמחת, שנוטעת בנו תקווה אמיתית לעתיד כלכלי טוב יותר של אשדוד. אחרי הקיץ הקשה שעברנו, אנו מחפשים סיבות טובות לשמוח. הנמל החדש יהפוך את אשדוד למטרופולין סחר בינלאומי ועל כך אנו מודים".

 

שגרירת סין בישראל: "הפרויקט הזה חשוב גם לישראל וגם לחברות הסיניות, שלמעשה פותחות את השוק הישראלי לסין. אני סבורה ששיתוף הפעולה שלנו בהקמת הנמל ובעוד תחומים אחרים יוביל ליותר השקעות פיתוח ומקומות עבודה עבור האזרחים של שני העמים".

 

מנכ"ל חנ"י שלמה ברימן: "החזון הופך למציאות. מדינת ישראל מניעה היום מהלך היסטורי משמעותי לקידומה של כלכלת ישראל -  הקמת נמל חדש במענה לצרכי הסחר של המשק, לפקידת אניות הענק וכמחולל תחרות ממנה ייהנו היצואנים והיבואנים, ענף הספנות וכל בית בישראל".