מעגנה לסירות תוקם מחדש בנמל תל אביב

התוכנית תוגש בקרוב לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב על ידי חברת אוצר מפעלי ים, המנהלת את מתחם הנמל. לאחר השדרוג, בעלות של 30 מיליון שקל, יוכלו לעגון במקום 120 כלי שיט


00:00 ,14.08.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת אוצר מפעלי ים, המנהלת ומפעילה את נמל תל אביב, תגיש לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב תוכנית להקמת מעגנה בנמל. בנוסף תוגש התוכנית לאישור הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף) של משרד הפנים.

על פי התוכנית, המעגנה החדשה צפויה לאפשר עגינה של כ-120 כלי שייט, באורך של עד 12 מטר האחד. זאת בכדי לתת מענה למצוקת מקומות העגינה בחופי ישראל. באזור המזח הקיים היום תתבצע חפירה, שתעמיק את המים, ובמקביל יוארך שובר הגלים הקיים. הדבר דורש גם עדכון של תוכנית בניין עיר (תב"ע).

יו"ר אוצר מפעלי ים נעמי אנוך: "אנו חייבים לשמר על נמל תל אביב כפיסת היסטוריה על ידי החייאת הנמל העברי הראשון ובדרך זו לתת פתרון חלקי למצוקת העגינה באזור המרכז. הקמת המעגנה מוערכת בכ-30 מיליון שקל. לשמחתי, החברה מייצרת תזרים חיובי יציב ותוכל לממן את ההקמה מהון עצמי".

התוכניות לחידוש המעגנה מגיעות כ-50 שנה לאחר שהופסקה בה תנועת האניות והסירות. נמל תל אביב הוקם בשנת 1936 כנמל העברי הראשון. זאת בעקבות המרד הערבי הגדול והפרעות ביהודי יפו. הנמל תיפקד תחת ייעודו המקורי עד שנת 1965 בעיקר כנמל סחורות. הוא חדל לתפקד כנמל עם פתיחת נמל אשדוד. לפני כעשור שוקם הנמל והפך למקום בילוי פופולארי.

ההחלטה על חידוש הפעילות בנמל התקבלה על ידי ועדת היגוי, שהוקמה על ידי חברת אוצר מפעלי ים, שהחליטה להוציא לפועל את תוכנית הוועדה הבינמשרדית שהקים שר התחבורה ישראל כץ בשנת 2010, להשיב את מתחם הנמל לייעודו המקורי ולהחזיר למקום את הפעילות הימית. זאת לאחר שלאחרונה קיבלה החברה סקר הנדסי מקיף, שנערך במהלך השנה האחרונה במכון הישראלי לחקר הנדסה ימית של הטכניון, המוכיח היתכנות הנדסית להקמת מעגנה בנמל.

תוצאות הסקר שערך הטכניון תואמות את בדיקת החלופות שערכה רשות הספנות והנמלים (ספ"ן) עבור הוועדה הבינמשרדית, לבדיקת שלושה מתחמים אפשריים להקמת מעגנה חדשה בתל אביב: נמל תל אביב, מעגן רידינג והמרינה של חברת אתרים.

זאת ועוד, על פי דוח מבקר המדינה, בישראל, ובאזור המרכז בפרט, קיים מחסור גדול של מקומות עגינה לסירות ויאכטות, לאור התפוסה המלאה בה פועלות המרינות בתל אביב, יפו והרצליה. כתוצאה מכך, למעלה מ-300 סירות ויאכטות נאלצות לעגון דרך קבע במדינות אחרות באגן הים התיכון.