מגזר הספנות מעלה ספיקות לכדאיות תעלת ניקרגואה

לטענת מומחים עלות הפרויקט תהיה כפולה ואף יותר מהסכום שהעלתה הממשלה (40 מיליארד דולר) ואין הצדקה לכריית התעלה לאחר הרחבת תעלות פנמה וסואץ


12:59 ,21.10.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מומחים טוענים שעלותה של התוכנית השאפתנית של ניקרגואה לחפור תעלה  תהיה, קרוב לוודאי, כפול מהמחיר המוערך של 40 מיליארד דולר.

 

בחודש יולי השנה אישרה ממשלת ניקרגואה את התוכנית לפתיחת נתיב מים באורך של 278 ק"מ (פי שלוש מאורכה של תעלת פנמה) ובעלות הקמה של 40 מיליארד דולר, שיחצה את המדינה מנהר Brito היוצא מהאוקיאנוס הפאסיפי ועד לנהר Punto Gorda בצד הקאריבי. על פי הדיווחים, החברה מהונג קונג הוציאה כבר 110 מיליון דולר בכדי לבצע מחקר מעמיק של הפרויקט.

 

הממשלה חתמה על חוזה עם חברה מהונג קונג, שתחפור את התעלה ובתמורה קיבלה את זיכיון הפעלתה למשך תקופה של 50 שנה. בנוסף לתעלה כולל הפרויקט גם הקמה של נמלי ים ושדה תעופה, אזור סחר חופשי, אגם מאכותי בגודל של 395 קמ"ר ופרויקט תיירותי בכל צד של התעלה.

 

לדברי אחד המומחים שהשתתף בוועידת TOC שנערכה ב-Cartagena (שבעברו שימש כראש מינהל התפעול של רשות תעלת פנמה), הגיוני יותר שעלות הקמת הפרויקט תעמוד על בין 65-70 מיליארד דולר.

 

האיש הוסיף, שמבחינת עלות-תועלת, פרויקט חפירת תעלת ניקרגואה אינו כלכלי ואינו משתלם, אלא אם מסתכלים על היבטים נוספים, ביניהם ההיבט הגיאו-פוליטי.

 

לסקפטיות הצטרפו גורמים בתעשיית הספנות. "אני לא רואה את זה (הפרויקט) מתרחש", אמר אסף אשר, יועץ ספנות, שכיהן בעבר כיועץ לרשות תעלה פנמה במהלך פרויקט הרחבה שהיא עוברת, "אין כמות מטען שיכולה לכסות כזו השקעה, שתהיה חייבת להיות מומומנת על ידי מגזר הספנות המכולות, שאחראי על 60% מסך התנועה בתעלת פנמה".

 

בנוסף אמר פול גאלי, מנכ"ל חברת ניהול הנמלים APM Terminals במרכז אמריקה, שהתחרות עם תעלת פנמה ועם תעלת סואץ (לאחר הרחבתן) תגביר את הלחצים על המשקיעים בתעלת ניקרגואה להחזיר את ההשקעה. "הפרויקט יכול לעלות 100 מיליארד דולר", אמר, "אפילו הממשלה הסינית אינה יכולה להרשות לעצמה לשחק כאלה משחקים גיאו-פוליטיים".