מאמץ לחידוש הסכם לייצוא בטוח של תבואה מאוקראינה

ההגבלות הרוסיות על משלוח של דגנים אוקראינים דרך הים השחור יוצרות בעיות לא רק עבור אוקראינה אלא גם עבור מדינות מתפתחות רבות


11:36 ,28.08.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

בכיר באיחוד האירופי הפציר ברוסיה בסוף השבוע לחדש עסקה שתאפשר ייצוא בטוח של תבואה אוקראינית דרך נמלי הים השחור, לאחר שרוסיה פרשה מההסכם בחודש שעבר.

 

סגן נשיא הנציבות האירופית ואלדיס דומברובסקיס אמר שההגבלות הרוסיות על משלוח של דגנים אוקראינים דרך הים השחור יוצרות בעיות לא רק עבור קייב אלא גם עבור מדינות מתפתחות רבות.

 

רוסיה משתמשת ב"תבואה כנשק", אמר דומברובסקיס, שנמצא בהודו כדי להשתתף בפגישת שרי הסחר של G20.

 

"אנו תומכים בכל המאמצים מצד האו"ם, ומצד טורקיה, לקדם יוזמה לשינוע דגנים מהים השחור", אמר והוסיף שהגוש מספק נתיבי סחר חלופיים, הנקראים גם נתיבי סולידריות, לאוקראינה ליצוא תבואה ויצוא אחר.

 

נציין כי טורקיה ניסתה לשכנע את מוסקבה לחזור להסכם, שתווך על ידי אנקרה והאו"ם לפני שנה והסתיים בחודש שעבר. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר ביום חמישי למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי רוסיה תחזור לעסקה רק אם המערב יעמוד בהתחייבויותיו כלפי מוסקבה.

 

עד כה, כ-45 מיליון טונות של דגנים, זרעי שמן ומוצרים נלווים יוצאו בדרכים חלופיות דרך פולין ורומניה, מה שמספק גלגל הצלה חשוב לאוקראינה, אמר דומברובסקיס.

 

על פי אתר הנציבות של האיחוד האירופי, הגוש השתמש בנתיבים החלופיים, או נתיבי סולידריות, מאז מאי 2022.

 

הנציבות השיקה את תוכנית הפעולה של נתיבי סולידריות להקמת נתיבים לוגיסטיים חלופיים דרך רכבת, כביש ונתיבי מים פנימיים.

 

על פי נתוני האיחוד האירופי, מסלולים אלה סייעו לאוקראינה לייצא יותר מ-36 מיליון טונות של מוצרים שאינם חקלאיים, כולל עפרות ברזל, פלדה, אדמה ועץ, והניבו כ-33 מיליארד יורו (35.64 מיליארד דולר) לחקלאים ועסקים אוקראינים.

 

האיחוד האירופי תומך באוקראינה באמצעות סיוע הגנתי, כספי ואחר, במטרה להוציא "חיילים רוסים מעבר לגבולות הבינלאומיים של אוקראינה", אמר דומברובסקיס.

 

הגוש מודאג מכך שכמה מדינות כולל סין והודו לא הצטרפו לסנקציות מערביות נגד רוסיה. בשיחות דו-צדדיות בין הודו לפקידי האיחוד האירופי, פקידי האיחוד האירופי העלו את סוגיית יצוא נפט מזוקק המעובד על ידי הודו מנפט גולמי רוסי, מה שהביס בחלקו את מטרת הסנקציות, הוא הוסיף.

 

עם זאת, הוא אמר שזה לא סביר להשפיע על השיחות המתמשכות על הסכם סחר חופשי של האיחוד האירופי והודו.