לראשונה: צוותי כיבוי מיוחדים יוכשרו לכיבוי דליקות בנמלי ישראל

מנכ"ל משרד התחבורה ונציב כבאות והצלה חתמו על הסכם במסגרתו תעביר חנ"י 9 מיליון שקלים לגיוס כוח אדם ולמימון פעילות הצוותים. הצוותים יעברו קורסי כיבוי אש באוניות וילמדו על מבנה האוניות ועל סוגי המטענים


00:00 ,06.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל משרד התחבורה ונציב כבאות והצלה חתמו על הסכם במסגרתו תעביר חנ"י 9 מיליון שקלים לגיוס כוח אדם ולמימון פעילות הצוותים. הצוותים יעברו קורסי כיבוי אש באוניות וילמדו על מבנה האוניות ועל סוגי המטענים
 
נציבות כבאות והצלה החלה בימים אלה לגייס צוותי כיבוי חדשים שיוכשרו לראשונה בישראל להתמודד עם שריפות באוניות הפוקדות את נמלי ישראל או העוגנות ברציפים.
 
מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות, ונציב הכבאות וההצלה רב טפסר שמעון רומח, חתמו על הסכם מיוחד הקובע כי נציבות כיבוי והצלה תהיה אחראית על כיבוי אש בכלי שיט הפוקדים את הנמלים או העוגנים בהם.
 
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, ציין כי נמלי ישראל חשופים מאז הקמתם לסיכונים של שריפות בכלי שיט הפוקדים אותם ועד כה לא ניתן מענה הולם לסיכונים אלה.
 
לדבריו, לשירותי הכיבוי בישראל יש תשתיות, ידע וניסיון המאפשר להם לקבל על עצמם את האחריות על כיבוי שריפות באוניות ולפתח יכולות שיאפשרו להתמודד עם מצבים מורכבים של דלקות בכלי שיט.
 
סוכם כי נציבות כבאות והצלה תגייס כוח אדם מקצועי ותכשיר אותו להתמודד עם מצבים של שריפות בכלי שיט הפוקדים את נמלי ישראל, בהתאם לנורמות המקצועיות הנהוגות בנמלי ארצות הברית ומערב אירופה.
 
בטקס החתימה שבו השתתפו גם מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) שלמה ברימן, מנהל רשות הספנות והנמלים יגאל מאור ויו"ר איגוד ערים רמי דותן סוכם כי חנ"י תשתתף במימון עלות הקמת מערך ההצלה בנמלים ותעביר לנציבות הכבאות וההצלה 9 מיליון שקלים לצורך גיוס כוח האדם הנדרש להפעלת המערך הכיבוי וכן לרכישת ציוד והצלה חדיש הדרוש לפעילותם של הכבאים בנמלים.
 
במסגרת ההסכם שנחתם תממן חנ"י גם את הכשרתם של 250 כבאים שישתלמו בסימולטורים מתוחכמים המדמים מצבי חירום והצלה בים.  במהלך ההשתלמות יתאמנו הכבאים בסימולטור המדמה שריפה בכלי שיט בים הכולל גשר פיקוד של אוניות סוחר על מערכותיו וכן תאי תרגול עצמאיים המדמים אוניות.
 
צוותי הכיבוי המיוחדים יעברו קורסי כיבוי אש באוניות במהלכו ילמדו הכבאים בין השאר על מבנה האוניות, מערכות כיבוי אש באוניות סוחר, יציבות כלי השיט, חומרים מסוכנים, הישרדות הכבאי ומטענים המובלים באוניות.
 
מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות ציין כי סכנת השריפות באוניות הצריכה פתרון דחוף ומיידי וההסכם שהושג נותן לראשונה בתולדות הנמלים מענה הולם לבעיות בטיחות של הנמלים והאוניות העוגנות בהם.
 
נציב כבאות והצלה טפסר שמעון רומח אמר כי מדובר באירוע היסטורי לאחר עשרות שנים של ואקום בכל הנושא של כיבוי אש באוניות. "הכבאים לא עברו הכשרה מיוחדת למרות שאם חלילה היתה פורצת שריפה באוניה האחריות עדיין היתה מוטלת על כל הגורמים" הוסיף רומח.