נשיא איגוד לשכות המסחר עו״ד אוריאל לין פנה הבוקר במכתב לשר התחבורה ישראל כץ ולשר האוצר משה כחלון במכתב שכותרתו ״עיכוב בפיתוח נמלי הים החדשים״.
במכתבו לשרים כותב לין כי ״בשנים האחרונות משקיעה ממשלת ישראל מיליארדי ש"ח בסחר החוץ של המדינה. השקעות אלו, בהיקף של למעלה מ- 10 מיליארד ₪ בנמלי הים החדשים, בכבישים וברכבות לנמלים מבטאים את הכלכלה הפורחת מחד ואת תלותה של המדינה בסחר הימי מאידך.
חברת נמלי ישראל בונה את נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה על מנת להגדיל את התשתית הנמלית, להגדיל את רמת השירות לסחר החוץ על ידי יצירת תחרות בין הנמלים ולהוריד את יוקר המחייה, מהלך זה מבורך מאוד בעינינו וכאיגוד לשכות המסחר אנו רואים בו עדות למחויבותה של המדינה.
לאחרונה, פעולה יזומה של ראשת העיר חיפה עצרה בפועל את העבודות בנמל חיפה וסביבותיו וגורמת לעיכובים. מיותר לציין כי אנו רואים את העיכוב בחומרה רבה ומבקשים את התערבותכם הדחופה והמיידית
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר
היקף השקעות ישירות בנמלים החדשים נאמד בכ-10 מיליארד שקל. בנוסף, הסקטור הפרטי (המפעילים העתידיים של הנמלים החדשים) ישקיע עוד כ-4 מיליארד שקל, בנוסף תשקיע המדינה כ-3.5 מיליארדי שקלים בפיתוח דרכי התחבורה לנמלים (כבישים ורכבות).
עד לסוף שנת 2018, חנ״י השקיעה כ-7 מיליארד שקל בפיתוח נמלי המפרץ והדרום. תנועת המכולות צפויה להסתכם בעוד כשנתיים בכ-3.3 מיליון TEU (גידול מתמשך של כ-4.5% לשנה). עם פתיחת הנמלים החדשים, אניות באורך של כ-400 מטר שמשנעות למעלה מ-20 אלף מכולות יפקדו את נמלי ישראל.
פיתוח נמלי הים בכלל והקמת נמלי הדרום באשדוד והמפרץ בחיפה בפרט, יביאו את קווי הספנות הראשיים למדינת ישראל ויקטינו את עלויות ההובלה הימית בהיקף של מאות מיליוני שקלים לשנה. התחרות תגרום לשיפור רמת השירות וזמן השהייה של האניות יקטן בצורה משמעותית ממה שנהוג כיום.
לאחרונה, פעולה יזומה של ראשת העיר חיפה עצרה בפועל את העבודות בנמל חיפה וסביבותיו וגורמת לעיכובים. מיותר לציין כי אנו רואים את העיכוב בחומרה רבה ומבקשים את התערבותכם הדחופה והמידית.
פיתוח נמלי הים ממומן, בין היתר, באמצעות תשלומים שמשלמים המשתמשים בתובלה הימית, לרבות יבואנים ויצואנים. דומני שאין צורך להסביר את גודל הנזק שיגרם לביצוע הייצוא והייבוא ולכלכלת ישראל כולה, הנשענת באופן מוחלט על הסחר הימי בכל הקשור למטענים ולמוצרים.
לדברי לין ״אנו לא נמצאים בשלב בו אפשר לעכב פרויקט לאומי מרכזי זה. מסיבה זו נדרשת מעורבותכם האישית ברמת דחיפות גבוהה והפעלת סמכויותיכם, על מנת שהשיקולים הכלל- -לאומיים יגברו על השיקולים המוניציפליים - יהיו אשר יהיו״.