יבואני התבואות: ״המשק הישראלי נכנס למשבר בתחום פריקת תבואות וגרעינים בנמלים״

לטענת איגוד יבואני התבואות ישנם מספר גורמים שמשפיעים על פריקת התבואות והגרעינים בנמלי ישראל: סכסוך עבודה בנמל חיפה ועיכובים בפריקה, שביתה בממגורות דגון ושיפוצים ברציף 21 המשמש לפריקת גרעינים ותבואות


13:34 ,04.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות לישראל, התייחס אתמול למצב פריקת תבואות וגרעינים בנמלי ישראל ואמר: ״אין לנו היבואנים היכן לפרוק בשבועות הקרובים את אניות התבואה ומוצרי הגרעינים, המגיעות לנמלי הארץ. הממשלה חייבת להתערב באופן דחוף כדי לפתור את המשבר. אני קורא לשרת התחבורה ושר החקלאות להתערב במשבר, ולאפשר פריקה סדירה של אניות, כדי להבטיח אספקה שוטפת של מזון לארץ״. 

 

לטענת איגוד יבואני התבואות ישנם מספר גורמים שמשפיעים על פריקת התבואות והגרעינים בנמלי ישראל: בנמל חיפה קיים סכסוך עבודה מתמשך ועיכובים בפריקת אניות, בממגורת דגון בחיפה, המופעלת בזיכיון של חברת מילניום, יש שביתה עקב סכסוך עבודה מתמשך בין ההנהלה לעובדים ובנמל אשדוד רציף 21 בו נפרקים מוצרי הגרעינים, אמור להיסגר למשך שבועיים לצורך שיפוצים.

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: ״נמל אשדוד ממשיך בפריקת גרעינים, תוך מתן מענה לאניות הממתינות במספר דרכים לרבות באמצעות פריקה בחופנים. הפעילות מתבצעת לצד העבודות לשדרוג הרציף, שהוא קריטי לשיפור השירות ללקוחותינו. אנו מקפידים לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בתפוקות וההשפעה על הפעילות התפעולית איננה מהותית״.ֿ

 

מאיגוד יבואני התבואה נמסר כי מדינת ישראל מייבאת מדי שנה למעלה מ- 5.5 מיליון טון מוצרי תבואה וגרעינים מהעולם, כאשר החקלאות הישראלית המקומית נחשבת לזניחה, ומצליחה לספק לכל היותר 10% מתצרוכת המזון לאדם ולמשק החי בשנים שאינן שחונות. למעלה מ-80% מהפריקה מתבצעת בשנים האחרונות בנמלי הצפון (ברציף דגון בחיפה, ברציפי נמל חיפה הכללי ובנמל מספנות ישראל), כאשר רק כחמישית מהפריקה מתבצעת באשדוד.