טרנד התעלות

סין חתמה על הסכם להקים עבור תאילנד את תעלת קרא, תעלה באורך 102 ק"מ ובעלות של 28 מיליארד דולר, שתקצר את זמן ההפלגה מאסיה לאירופה תוך עקיפת מצרי מלאקה


13:51 ,21.02.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

הרחבתן של תעלות פנמה וסואץ, והתוכניות היומרניות לכרייתה של תעלה בניקרגואה במימון סיני, שתתחרה עם תעלת פנמה, גרמו בשנה האחרונה ללא מעט כותרות במגזר הספנות. לצד ידיעות אלה, אבל עם מעט פרסום, חתמו לאחרונה סין ותאילנד על הסכם לביצוע משותף של פרויקט ארוך-טווח לבניית תעלת קרא (Kra Canal), המכונה גם התעלה התאילנדית.

 

התעלה תחצה את מצר קרא בדרום תאילנד ותספק נתיב הפלגה חדש, אשר, בדומה לתעלת פנמה או לתעלת סואץ, יקצר את זמן ההפלגה מהמזרח לאירופה. התעלה, שעלות בנייתה מוערכת ב–28 מיליארד דולר, נועדה להציע קישור ימי חלופי בין אסיה, המזרח התיכון ואירופה, תוך עקיפת מצרי מלאקה הצפופים.

 

הפרויקט, לפי הערכת מומחים, יימשך על פני כעשר שנים, יעסיק כ-30 אלף עובדים ויאפשר את המעבר של כל סוג של כלי שייט, לרבות המגה-אוניות הפועלות בנתיבי השייט המרכזיים.על פי התוכנית, תיבנה התעלה כנתיב מים דו-כיווני עם עומק של 25 מטר בין הערים סונגקלה ו-Satun, התעלה תתחיל באגם בסונגקלה, האגם הטבעי הגדול ביותר בתאילנד, ותחתוך את תוואי כביש 406 שחותך את רכס הרי הפנים של חצי האי.  התעלה תהיה באורך של 102 ק"מ ובנקודה הרחבה ביותר שלה, רוחבה יהיה מעל 400 מטר.בהשוואה: אורכה של תעלת פנמה הוא 77 ק"מ ואורכה של תעלת סואץ 192 ק"מ.


על פי דיווחים, עלות כריית התעלה תמומן לחלוטין על ידי סין, כשהיא תיבנה בעיקר על ידי חברות סיניות תחת המטרייה של חברת השקעות בתשתיות סין-תאילנד. מדובר בפרויקט בעל חשיבות אסטרטגית לבייג'ינג במונחים של ביטחון אנרגיה וגם במונחים של ההשפעה הכלכלית שלה בדרום מזרח אסיה. נכון לעכשיו, כ-80% מצריכת הנפט של סין מגיעים מהמזרח התיכון ורובו חייב לחצות את מצרי מלאקה.

 

תעלת קרא תקצר בכ-1,200 ק"מ את נתיב הנפט לסין ובכך תפחית באופן משמעותי את עלויות הובלת הנפט, כמו גם מטענים אחרים. התעלה גם תסיים את החשיפה של ספינות משא לפיראטים במעבר במצרי מלאקה ותסיר את החששות במערב מחסימת המצרים, שעלולה לנתק את אספקת הנפט של סין במקרה של מתחים פוליטיים. התעלה תהווה חבל ההצלה חדש של חלופה בתמיכת האנרגיה של סין, לאחר פתיחת צינור גז בין חוף מפרץ בנגל במיאנמר לקונמינג בדרום סין, תוך שהוא עוקף את מצרי מלאקה.

 

התעלה צפויה לספק דחיפה כלכלית ניכרת לאזור הדרום, הסובל מעוני ומסכסוכים, וכלכלתו נשענת בעיקר על ייצור גומי. במקביל לתעלה, סין מתכננת לבנות בתאילנד מתקני נמל, אזורי תעשייה ואפילו בית זיקוק.

 

לאחר השלמת הפרויקט תוכל על פי הערכת מומחים תאילנד לגבות דמי מעבר ממכליות נפט, העושות את דרכן למדינות כגון יפן ודרום קוריאה, המייבאות את רוב הנפט שלן מהמזרח התיכון, וכן עבור מעבר של ספינות משא.
 

הכתבה פורסמה במגזין פברואר 2016 של "PORT2PORT". לצפייה במגזין הדיגיטלי לחץ כאן