התרגיל הלאומי שדימה תרחיש זיהום ים באילת הסתיים בהצלחה

המשרד להגנת הסביבה סיים את התרגיל הלאומי שדימה תרחיש של תקרית זיהום ים משמן במסוף קצא״א באילת, בשל כשל בפריקת מכלית. מנכ״לית המשרד להגנ״ס, גלית כהן: ״התרגיל הדגים קפיצת מדרגה משמעותית בשת״פ של כלל גורמי החירום״


10:24 ,23.02.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

הסתיים תרגיל לאומי בן יומיים לתרגול כל גופי החירום לנושא מניעת זיהום ים בשמן במפרץ אילת, בהובלת היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה. התרגיל דימה תרחיש של תקרית זיהום ים במסוף קצא״א באילת בשל כשל בפריקת מכלית, והצריך פעולות נרחבות בים ופעולות בחוף היום, עם נחיתת הנפט כביכול בחופים ו״כיסוי״ של מאות מטרים רבועים.

 

מנהל האירוע הלאומי בתרגיל היה פרד ארזואן, סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, ומנהל התרגיל היה ניר לוינסקי, מנהל התחנה הצפונית ביחידה הימית של המשרד.

 

התרחיש שתורגל היום הוא הפעלת גופי החירום השונים, העירייה, רשות הטבע והגנים ומערך המתנדבים של אקואושן בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. הגופים תורגלו בניקוי זיהום משמן בים עצמו וכן ביבשה בחוף החשמל, בחוף קצא״א, בשמורת האלמוגים וכן באזור התחנה למניעת זיהום ים של המשרד להגנת הסביבה.

 

בחופים ה״מזוהמים״ בוצעו סקרים וכן סקר אקולוגי. מערך מתנדבים ״חירום ים״ של עמותת אקואושן בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ביצע רישום למתנדבים לטובת סיוע לטיפול בחופים דרך עיריית אילת שפועלת בשטח. כמו-כן, המשרד ביצע דיגומים של מי הים וכן ניטור איכות אוויר בחופים כדי לשמור על בטיחות מבצעי פעולות הניקוי, שקיבלו מיגון נשימתי מתאים לפני תחילת העבודות.

 

המשרד מקיים שגרת תרגילים בהיקפים שונים בכל שנה, תוך שיתוף הגורמים הפועלים לטיפול בזיהום ים וחופים בשמן. כל זאת, על מנת לשמור ולהגביר את המוכנות והמיומנות המקצועית הנדרשת לטיפול בתקריות אלה.

 

מנכ״לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן: ״בתרגיל הזה המשרד להגנת הסביבה הוכיח שיש היערכות מעולה מצד היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד, ועד כמה הגוף הזה חשוב כל-כך למדינת ישראל. אנחנו מתכוונים לחזק את היחידה ולהוביל לחקיקת חוק התלמ״ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן), שיסדיר את ההיערכות של גופי החירום והמתקנים השונים לאורך מפרץ אילת והים התיכון, למקרי חירום. צריך לזכור שלצורך כל הדברים שהמשרד מוביל, נדרשות גם תוספות משמעותיות של כוח אדם ותקציבים. אחרי שנסיים את ההשקעה בהיערכות הנדרשת בכל החופים והמקומות, הסכום הנמצא בקופתה של הקרן למניעת זיהום ים לא יספיק. מה צריך לעשות, אנחנו יודעים – אבל זקוקים למשאבים כדי לבצע זאת. בסיכום היומיים האחרונים ניתן לראות קפיצת מדרגה בשיתוף הפעולה עם כל הגורמים שפועלים במרחב, כאשר הדבר המשמעותי ביותר הוא הצטרפות מערכת הביטחון, פיקוד העורף, רשות חירום לאומית, משטרת ישראל, כיבוי והצלה וגופים נוספים. יש על מי לסמוך, והתרגול חשוב – כי אירועים של זיהום ים קרו ועוד יקרו״.