הערכות ראשוניות לגבי הנזק בנמל הים של ביירות

הערכה ראשונית לגבי עלות שיקומו של נמל ביירות נאמדת בכ-300 מיליון דולר שכן בעוד שהרציפים לא ניזוקו בצורה משמעותית, מסוף המכולות, הממגורות, המשרדים, משאיות וכו׳ נהרסו לחלוטין


12:02 ,06.08.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

בלבנון עדיין מנסים להעריך את הנזק שנגרם לנמל הים של ביירות, בעקבות הפיצוץ האדיר ביום שלישי. כרגע ישנה הסכמה כי לא ניתן להעריך את שווי הנזק במדויק, ויש צורך להמתין לדוחות סופיים של מהנדסים ומומחים.

 

עם זאת, לפי הערכות שפורסמו בעיתון ״אל-ג׳ומהוריה״ הלבנוני הערכה ראשונית לגבי עלות שיקומו של נמל ביירות נאמדת בכ-300 מיליון דולר. בעוד שהרציפים לא ניזוקו בצורה משמעותית, מסוף המכולות, הממגורות, המשרדים, משאיות וכו׳ נהרסו לחלוטין, כך דווח. בשלב זה אין עדיין נתונים על היקף הסחורות שהושמדו בנמל ביירות, אם כי הפיצוי עליהן אמור להגיע מחברות הביטוח. ההערכה היא ש היקף הסחורות היה קטן יחסית בגלל המיתון הכלכלי בלבנון שהוביל לירידה בשווי היבוא בצורה ניכרת. זו הסיבה שבאזור החופשי הצמוד לנמל הים לא הכיל כמויות גדולות של סחורות. כמו כן, הממגורות לא היו מלאות בחיטה בגלל הקשיים ביבוא ועיכובים במתן אשראי. בלבנון מעריכים כי ההפסדים כתוצאה מאובדן סחורות היו מסתכמים ב-4 מיליארד דולר אם הפיצוץ הזה היה מתרחש בשנה שעברה. יוזכר כי שר העבודות והתחבורה הציבורית של לבנון, מישל נג׳אר, הצהיר אתמול כי הנזק בנמל ביירות ״עצום״, וקיים קושי להפעיל מחדש את הנמל בקרוב, דבר שישפיע על חייהם של הלבנונים.

 

מושל ביירות, מרואן עבוד העריך אתמול בערב כי הנזקים לביירות מהפיצוץ בנמל יגיעו לכ-15 מיליארד דולר.

 

יצוין כי בטרם הפיצוץ, תכננו בנמל הים של ביירות להגדיל את קיבולתו, שעומדת כיום על 4.1 מיליון מכולות בשנה, שדרוג ארבעת המעגנים שלו, המשתרעים על שטח כולל של כ-660 אלף מ״ר ו-16 הרציפים שלו.