האם הנמלים יוכרזו כקבוצות ריכוז?

רק בחודש שעבר הכריז רה"מ נתניהו מעל בימת הכנסת על כוונתו לדחוף לרפורמה משמעותית בנמלי הים והיום מקבלים הדברים משמעות עם כוונתו של הממונה על הגבלים עסקיים להכריז על הנמלים כקבוצות ריכוז ובכך למנוע מהם להפעיל את נמלי הים העתידיים של ישראל


19:45 ,16.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

הממונה על הגבלים עסקיים עשוי להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז ובכך למנוע מחברות הנמל להפעיל את רציפי הנמלים העתידיים שיוקמו בסמוך. כך עולה בעקבות מכתבים ששיגר הפרופ' דיויד גילה לחברות הנמל בחיפה ובאשדוד.

במכתבים שנשלחו אל חברות הנמל באשדוד ובחיפה נכתב: "הצעדים המפורטים לעיל עשויים למנוע פגיעה או חשש לפגיעה משמעותית בציבור או בתחרות בעסקים. מקרקעין ותשתיות המיועדים למתן שירות נמלי הינם משאב מוגבל ומצוי בשליטה כמעט מוחלטת של חברות הנמל. העברת מקרקעין נוספים או תשתיות חדשות שתוקמנה לידי חברת נמל תסכל אפשרות לכניסת מתחרים חדשים לשוק פריקת וטעינת מכולות, ובכך תפגע בתחרות ובציבור".

יצוין שבחודשיים האחרונים אושרו להפקדה התכניות להקמת "נמל הדרום" בסמוך לנמל אשדוד ו"נמל המפרץ" בסמוך לנמל חיפה אולם, הממשלה עדיין לא קיבלה החלטה היכן ייבנה נמל המים העמוקים המרכזי של ישראל – חיפה או אשדוד. קיימת אפשרות שההחלטה תיפול על שתי הערים במקביל.

שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כץ ציין לפני מספר שבועות ששנת 2013 תהיה "שנת התחרות בנמלים". לדבריו, ההיערכות לקראת פיתוח נמלי העתיד מתבצעת כמתוכן ובאופן אינטנסיבי - חברת נמלי ישראל בעיצומו של שלב המיון המוקדם (PQ) לבחירת קבלן שיבנה את הנמל החדש בחיפה ו/או באשדוד ובמקביל מנהלת שורת מכרזים להפקה, איסוף ואגירת אבן ועוד.

שלמה ברימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל התייחס לאחרונה לנושא וציין כי חברת נמלי ישראל תסיים בקרוב גם את התכנון ההנדסי המפורט של "נמל הדרום" באשדוד ושל "נמל המפרץ" בחיפה וכי שרי התחבורה והאוצר יכריעו באיזו עיר יוקם הפרויקט הראשון.

 

השר בנט מגיב: צעד קטן לרפורמה בנמלים - צעד גדול לתחרות

על כך הגיב לפני שעה קלה שר הכלכלה נפתלי בנט באומרו "צעד קטן לרפורמה בנמלים- צעד גדול לתחרות בישראל". השר בנט אישר כי לפני מספר שעות עדכון אותו פרופ' דייויד גילה, הממונה על הגבלים עסקיים, על כוונתו להכריז על נמלי חיפה ואשדוד כקבוצות ריכוז. זאת בכפוף לשימוע שיקיים.

"המשמעות", עפ"י בנט, “היא שהחברות המפעילות כיום את הנמלים, לא יוכלו להפעיל נמל חדש או רציף חדש בנמלים הקיימים, או במילים אחרות—תיווצר תחרות בנמלים!”.

השר ציין כי "זהו צעד אמיץ וחשוב ביותר”, והוסיף: “ייקח עוד מספר שנים עד שכולנו נרגיש במשמעות, אך השינוי בוא יבוא: שירות משופר, תפעול מהיר יותר, עלויות נמוכות יותר—וכל זה יוביל להורדת מחירים בכלכלה, והקלה על יצואני ישראל”.

השר בנט סיכם ואמר כי בכוונתו להעניק לממונה על ההגבלים גיבוי מלא על מה שהוגדר על ידיו כ"מהלך אמיץ”.

 

רה"מ נתניהו הבטיח: רפורמת ענק בנמלי הים

נזכיר כי בנאום שנשא בחודש שעבר ראש הממשלה נתניהו במליאת הכנסת, התחייב ראש הממשלה לרפורמה גדולה ומשמעותית בנמלי הים בקדנציה הנוכחית. "שום שביתה לא תרתיע אותנו ונבצע מהלכים אלו לטובת אזרחי מדינת ישראל. חיוני לבסס את כלכלת ישראל. אי אפשר כלכלה חזקה בלי תחרות".