דרישה במערכת הפוליטית לבטל את המכרז להפרטת נמל אילת

ביום חמישי האחרון הסתבר שכי"ל, בשליטת עידן עופר, היא החברה היחידה שנותרה במרוץ. ח"כ שלי יחימוביץ' מאיימת לעתור לבג"צ במידה וכי"ל תזכה; ח"כ זהבה גלאון וראלב מג'אדלה דורשים לבטל את ההליך ולכנס את ועדת הכספים של הכנסת לדיון דחוף


00:00 ,08.07.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

המערכת הפוליטית סוערת וגועשת בעקבות העובדה שחברת כי"ל, הנמצאת בבעלות עידן עופר, היא האחרונה שנותרה בהתמודדות על המכרז להפרטת נמל אילת.

ביום חמישי האחרון הודיעו המתמודדות האחרות – קבוצת גולד בונד שבבעלות שלמה שמלצר ושלומי פוגל, גדות מכליות בבעלות איש העסקים יוסי מימן ופפו ספנות בבעלות האחים נקש – לרשות החברות הממשלתיות על פרישתן מהמרוץ.

יצוין ששתי הראשונות – קבוצת גולד בונד וגדות מכליות – פנו למינהל רשות החברות הממשלתיות ולממונה על ההפרטה במשרד האוצר – על דרישתן להפחית את מחיר, שהועמד על 100 מיליון שקל.

יתרה מזו, מנכ"ל קבוצת גולד בונד אריה קורמן אמר כבר לפני כחודש ל"PORT2PORT" במידה והמחיר יישאר על כנו, הקבוצה לא תיגש למכרז.

ביום שלישי השבוע אמור להתחיל תהליך ההתמחרות של הפרטת הנמל, אך כעת לא ברור אם הוא יצא לפועל כמתוכנן.

כבר ביום חמישי, עם היוודע פרישת שלוש החברות מהמרוץ, אמרה ל"The Marker" יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ', כי בדעתה לפנות לבג"צ במידה וכי"ל היא שתזכה במכרז.

"מדובר בסיטוואציה הזויה. שעה שהממשלה מביאה ברוב טקס הצעת חוק למניעת ריכוזיות, היא ממשיכה להפריט חלקי ענק של משאבי הטבע, התשתיות, והחברות הממשלתיות לידי משפחה אחת, משפחת עופר", אמרה יחימוביץ' לעיתון.

בנוסף, יו"ר מרצ זהבה גלאון וח"כ ראלב מג'אדלה (העבודה) ויצאים בדרישה לבטל את המכרז ולקיים דיון דחוף בוועדת הכספים של הכנסת, בכדי לדון במצב החדש.

גלאון: "מכירת נמל אילת לידי האחים עופר היא שערוריה שמוציאה שם רע להון-שלטון. אנו קוראים לראש הממשלה לבטל לאלתר את המכרז ולמנוע עוד הפרטה מופקרת לידי משפחת עופר שרק תגביר את הריכוזיות בענף הספנות ובמשק הישראלי בכלל".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הליך הפרטת נמל אילת נמצא בתהליך מכרז, על כן אין באפשרותנו להתייחס לפרטיו".

מנכ"ל ממן: המכז הוא מכירה פומבית ממוחשבת

כפי שפורסם בלעדית באתר PORT2PORT מתח עופר לינצ'בסקי, מנכ"ל קבוצת ממן, במסגרת ועידת PORT2PORT, ביקורת קשה על הליך הפרטת נמל אילת ופירט על הסיבות מדוע פרשה הקבוצה מהמכרז. לדעתו, ההפרטה לא תתרום לפיתוח האזור. "ואם זה המצב? אני חושב שהמכרז הרבה פחות מעניין". 

לינצ'בסקי אז אמר: "מה המטרה של הפרטת נמל אילת? דיבר קודם מנכ"ל משרד האוצר - הוא דיבר על הצורך בשיפור השירות, הוא דיבר מקודם על הצורך בהשקעות בתשתיות - אבל אני לא יודע אם אתם יודעים שהמכרז להפרטת נמל אילת הוא מכירה פומבית ממוחשבת, שתקרה לאורך שבוע, שבה ייכנסו חמש החברות (עם היכתב הדברים נותרו במכרז ארבע חברות), שעברו שנה וחצי של ייסורים, למחשב, וכל אחת מהן תוכל, אחת לשתיים או שלוש דקות, להעלות את הצעת המחיר.

הוא הוסיף: "אין שום פרמטר של היקף ההשקעה, אין שום פרמטר של שיתוף פעולה עם נמל עקבה, אין שום מחויבות להגדלת הפעילות בנמל. בוודאי שאים מחוייבות להביא קווי מכולות... ואם זה המצב? אני חושב שהמכרז הרבה פחות מעניין.



"אם המטרה היא להכניס לקופת המדינה 150 מיליון שקל, יכול להיות שהיא תושג. אבל, אם המטרה היא, דרך הפרטת נמל אילת, להכניס קצת חיים למקום הזה ולאפשר שער כניסה דרומי לחברות הדרומיות שיקבלו שירות קצת יותר זול ומהיר, אני חושב שבזה יש פספוס מסוים ואתנו זה הפסיק לעניין".