דו״ח ווינדוורד: עלייה ברמות הגודש של נמלי הים התיכון

על פי נתוני הדו״ח נמל מרסיי רשם שיא של שנתיים בעומסים – דבר שככל הנראה קשור להפרות הסדר שהתרחשו בעיר במהלך החודש האחרון. הדוח מגלה עוד על שינוי משמעותי ביעילות בנמלי מזרח אסיה


12:46 ,10.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת ווינדוורד (Windward) פרסמה את הדו״ח החודשי שלה בפורמט אונליין חדש ומרהיב  המעניק גישה לנתונים עדכניים בתצוגה ויזואלית נוחה ומרשימה. הדו״ח מנתח נתונים לפי אזורי סחר ונמלים בהם סין, ארה״ב אירופה וארה״ב, המזרח התיכון ומזרח אסיה.

 

על פי נתוני הדו״ח, ווינדוורד מפרסמת כי ״בניגוד למגמה הכוללת באזורים אחרים, רוב הנמלים באזור הים התיכון העלו את רמות הגודש שלהם, ורשמו זמני מעבר ארוכים יותר מהממוצע של 24 החודשים האחרונים. נמל מרסיי רשם שיא של שנתיים בעומסים – דבר שככל הנראה קשור להפרות הסדר שהתרחשו בעיר במהלך החודש האחרון. גם נמל Gioia Tauro באיטליה הגיע לשיא עומס שלא נראה מאז יולי 2022 עם 14% מתחת לממוצע החודשי.

 

כמו כן מגלים נתוני הדו״ח כי זמני הטיפול באניות מכולה (Turnaround Efficiency) משתנים מאוד בין הנמלים, כאשר נמלי אשדוד וג׳ויה טאורו עומדים על ממוצע של 1.4 ימים, כפול מזמן הטיפול הממוצע בברצלונה שעומד על 0.7 יום בנמל ברצלונה. נמלי מלטה ופורט סעיד מטפלות באניות מכולה גדולות (מעל 5,000 TEU) במהירות הכי גדולה - בממוצע 1.0 ימים בלבד, ככל הנראה מכיוון שמדובר בנמלי שינוע בולטים.

 

למרות היותה קרובה מאוד מבחינה גיאוגרפית, לברצלונה עדיין יש זמן מעבר ״טרנזיט טיים״ ממוצע של 2.2 ימים מאפריקה, בעוד שלנמל מרסיי זמן המעבר הוא 6.6 ימים. ייתכן שהדבר נובע בחלקו מהעומס הרב במרסיי. מעניין לציין שלפורט סעיד היה זמן מעבר מארה״ב קצר ב-0.3 ימים מאשר מלטה, למרות העובדה שאניות חולפות על פני מלטה בדרך לפורט סעיד. כמו כן, נראה כי העומס בנמל אמברלי בטורקיה, שנגרם עקב רעידת האדמה בטורקיה, זוכה  להקלה סוף סוף ביוני.

 

הדוח מגלה עוד על שינוי משמעותי ביעילות בנמלי מזרח אסיה. זמן הטיפול הממוצע באניות בנמלים אלה עמד על פחות מיום. הנמלים המדוברים הם קובי ביפן, בוסאן בדרום קוריאה, קאושינג בטייוואן, ליאם שאבאנג בתאילנד, וונג טאו בווייטנאם, טאניונג פנג׳ורו ביסנגפור, קולומבו בסרי לנקה, וטאנג׳ונג פלאפאס במלזיה.