אמנה היסטורית בחסות האו״ם להגנה על המגוון הביולוגי בים הפתוח

לאחר 15 שנים של שיחות, הבשיל המו״מ בין נציגי 100 מדינות. האמנה נתפסת כמרכיב מכריע במאמצים העולמיים להגן ולשמר כ- 30% מהיבשה והים, עד סוף העשור, יעד המכונה "30 על 30" שהוסכם במונטריאול בדצמבר


14:12 ,06.03.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

משא ומתן מוצלח בין נציגי 100 מדינות הבשיל לאמנה בחסות האו"ם להגנה על משאבי הים הפתוח, צעד מיוחל שלדברי ארגונים הפועלים להגנה על איכות הסביבה, יסייע לצמצם את הפגיעה במה שקרוי ״המגוון הביולוגי הימי״ ולהבטיח פיתוח בר קיימא.

 

ההסכם המחייב מבחינה משפטית לשימור ולהבטחת שימוש בר-קיימא במגוון הביולוגי באוקיינוסים, הנדון במשך 15 שנה, סוכם לבסוף לאחר חמישה סבבים של משא ומתן ממושך בראשות האו"ם שהסתיימו בניו יורק ביום שבת האחרון, יום לאחר המועד המקורי.

 

"הספינה הגיעה לחוף", אמרה נשיאת ועידת האו"ם, רנה לי, לאחר יום אחרון של שיחות מרתון.

 

האמנה נתפסת כמרכיב מכריע במאמצים העולמיים להגן ולשמר כ- 30% מהיבשה והים, עד סוף העשור, יעד המכונה "30 על 30" שהוסכם במונטריאול בדצמבר.

 

הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, כינתה את ההסכם כ"רגע היסטורי".

 

"עם ההסכם על אמנת הים הפתוח של האו"ם, אנו עושים צעד מכריע קדימה כדי לשמור על החיים הימיים והמגוון הביולוגי, החיוניים לנו ולדורות הבאים", אמר וירג'יניוס סינקביצ'יוס, הממונה על איכות הסביבה, האוקיינוסים והדיג האירופית.

 

על פי ארגון גרינפיס, 11 מיליון קמ"ר של אוקיינוס צריכים להיות תחת הגנה מדי שנה עד 2030 כדי לעמוד ביעד. לטענת נציגי הארגון, מעט מאוד מהים הפתוח נתון להגנה כלשהי, כאשר זיהום, כימיקלים ודייג יתר מהווים איום הולך וגובר.

 

"מדינות חייבות לאמץ רשמית את האמנה ולאשר אותה מהר ככל האפשר כדי להכניס אותה לתוקף, ולאחר מכן לספק את המקומות המוגנים במלואם באוקיינוסים שהכדור הארץ שלנו צריך", אמרה לורה מלר, פעילה בגרינפיס באוקיינוסים שהשתתפה בשיחות.

 

"השעון עדיין מתקתק לספק 30 על 30. נותר לנו חצי עשור, ואנחנו לא יכולים להיות שאננים".

 

שבדיה, שהייתה מעורבת במשא ומתן כמחזיקת הנשיאות התורנית של האיחוד האירופי, אמרה כי ההסכם הוא "ההסכם הסביבתי הבינלאומי החשוב ביותר" מאז הסכם פריז ב-2015 על התמודדות עם שינויי אקלים.

 

"זהו גם ניצחון לאו"ם והמערכת העולמית שהצלחנו לספק הסכם כה חשוב בתקופה מאוד מאתגרת", אמר שר החוץ השוודי טוביאס בילסטרום בהצהרה כתובה.