אמיר שני לשרת התחבורה: עלות אחסנת היתר בנמלים הגיעה ל-189 מיליון שקל

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ביקש משרת התחבורה כי תעדכן את צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים ותגדיל את ימי הפטור ל-12 יום – ללא ימי שבת וחגים. שני: כשכולם נכנסים תחת האלונקה של המשק, ראשי הנמלים מפילים את האלונקה על הציבור


10:54 ,10.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה השבוע במכתב לשרת התחבורה מירי רגב שנושאו דמי האחסנה הגבוהים בנמלי ישראל תוך פירוט הנזק הכספי שנגרם ליבואנים ולמשק הישראלי בגינו. שני ציין בפתח מכתבו לשרת התחבורה כי על פי נתונים חדשים שהתקבלו מסוכני המכס והנמלים הנזק המוערך בגין עלויות דמי אחסנה בחודשים מרץ עד מאי 2020 עומד על כ-189 מיליון שקל. ״אין עוררין״, כותב שני לשרת התחבורה, ״כי נתונים אלו מחזקים את הצורך בהגדלת ימי הפטור ל-12 יום - ללא ימי שבת וחגים״.

 

״כשכולם נכנסים תחת האלונקה של המשק, ראשי הנמלים מפילים את האלונקה על הציבור כולו שייאלץ לרכוש מוצרים במחירים יקרים יותר, ומנצלים את השעה כדי להעשיר עוד את קופתם על חשבון היבואנים והצרכנים״.

 

שני מציג במכתבו ניתוח כמותי לפיו בנמלי חיפה ואשדוד נפרקו במהלך מרץ – אפריל – מאי כ-345 אלף TEU כאשר ההערכה היא כי 40% מכלל המכולות הינן מכולות בנות 20 רגל ו-60% הינן מכולות 40 רגל. שני מציין עוד במכתבו את תעריפי האחסנה בנמלים עבור מכולות 20 ו-40 רגל ומציין כי ״בגלל הסגר, מצוקה פיננסית, מחסנים מלאים בסחורה שלא ניתן היה לשווק, מחסנים שלא פעלו בשל מגבלות משרד הבריאות והיעדר יכולת לקבל אישורים רלוונטיים מהרשויות המוסמכות, חלק גדול מהמכולות נשארו בנמלים ובמסופים ללא יכולת להתירן במכס. בתקופת ההמתנה, צברו המכולות עלויות אחסנה חריגות אשר שולמו לנמלים ולמסופים״.

 

שני מציין במכתבו לשרת התחבורה כי על פי הערכות הארגון, היקף אחסנות היתר בנמל אשדוד או במסופים הסמוכים (שבוע עד 10 ימים מעבר לימי הפטור) עומד על 32 אלף מכולות. 19,200 מהן מכולות 40 רגל ו-12,800 מכולות 20 רגל. היקף אחסנות היתר בנמל חיפה או במסופים הסמוכים הינו 26 אלף מכולות – 15,600 מהן מכולות 40 רגל ו-10,400 מכולות 20 רגל.

 

כלומר, כותב שני, הנזק הכולל היה 34,800 מכולות 40 רגל ששילמו בגין אחסנת יתר כ-130 מיליון שקל, ו-23,200 מכולות 20 רגל ששילמו בגין אחסנת יתר כ-59 מיליון שקל. סך הכל 189 מיליון שקל.

 

בסיום מכתבו שני מבקש כי שרת התחבורה תטפל בעדכון צו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (שירותי נמל), קרי, הגדלת ימי הפטור ל-12 יום - ללא ימי שבת וחגים.