אמיר שני למינהל המכס: עקרו ההתייקרות בדמי ההובלה בחישוב לצרכי מכס

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ציין בפנייה למינהל המכס כי עקב האיום החות׳י ההפלגות לישראל יתארכו בכ-20 יום ויש צפי לעלייה של 15-20 אחוז בדמי ההובלה. מבקש ממינהל המכס: עקרו את תוספת העלויות הנובעות מהארכת המסע מערך הטובין לצרכי מכס


10:24 ,18.12.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול במכתב למינהל המכס ברשות המסים במכתב שכותרתו ״התמודדות עם אי הוודאות והשינויים התכופים בפעילות השילוח הימי מהמזרח דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החותי בים האדום״. 

 

שני מציין במכתבו למינהל המכס כי בעקבות החלטת חברות ספנות בולטות להשהות פעילותן בים האדום, והחלטתן להגיע לישראל בנתיב אלטרנטיבי - הדבר יגרום לעיכובים משמעותיים במשלוחים וכפועל יוצא לעליית מחירים. שני מציין כי להערכתו קיים צפי לעליית מחירים משמעותית בשיעור של 10% - 15%. הסיבה העיקרית לעליות ולעיכובים הינה כאמור ההפלגה במסלול אלטרנטיבי שיוסיף כ-20 ימי הפלגה עד להגעה לנמלי ישראל. 

 

שני מציין במכתבו כי בעקבות השינויים, תעריפי ההובלה מהנמלים הראשיים מהמזרח כבר החלו לעלות, והוא פונה בבקשה למינהל המכס כי ייתן הנחייה לעקר את תוספת העלויות הנובעות מהארכת המסע מערך הטובין לצרכי מכס. 

 

נזכיר כי בין חברות הספנות הבולטות שהודיעו על השהיית ההפלגות בים האדום נמצאות חברת MSC, חברת מארסק, חברת צים, חברת האפאג לויד וחברת  CMA CGM. 

 

נזכיר כי חברת צים הודיעה כי אוניות ZIM תפלגנה ישירות מהמזרח לישראל ותפסחנה על הים האדום, קרי, מסלול ההפלגה יתארך עקב עקיפת יבשת אפריקה. התוספת למשך ההפלגה הינו כ-20 יום. סך זמן ההפלגה כ-42 ימים מהנמלים הראשיים במזרח.

 

ענקית הספנות MSC הודיעה ביום שבת האחרון כי בעקבות האיום החותי, היא מנתבת מחדש את תנועת האוניות שלה מסביב לאפריקה. ההנחה היא כי האוניות תפקודנה את נמל TARO GIOIA ותבצענה שטעון לנמלי ישראל. תוספת זמן הגעה לישראל הינו כ-20 ימים. סך זמן ההפלגה בין 40 ל-45 ימים.

 

חברת מארסק הודיעה כי היא משעה את פעילותה בים סוף וכי אוניות החברה תפלגנה סביב יבשת אפריקה בדרכן לים התיכון.

 

חברת יאנג מינג YML הודיעה כי כל הפלגה תיבחן בנפרד אם כי החברה כבר הודיעה כי כל ההפלגות שתוכננו לחודש דצמבר כבר בוטלו.