מר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול במכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן בנושא השפעת העלייה הדרמטית בעלויות ההובלה על הערך לצרכי מסי יבוא ועל יוקר המחייה. העתקים ממכתבו נשלחו גם לאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, יוסי ויליגר, יו״ר ועדת יבוא מכס ותקינה, ערן יעקב, מנהל רשות המסים, וכפיר חן, ראש מנהל המכס.
שני כותב במכתבו לשר האוצר על עליית מחירי ההובלה שזינקו בחודשים האחרונים בשיעור של מאות אחוזים. שני כותב כי עלות ההובלה של מכולה 40 רגל מהמזרח בין 2017 ל-2019 היה בממוצע 1,100 ל-2,000 דולר ואילו כיום מחירי ההובלה לאותה מכולה מגיעים לסכך של 17,000 דולר.
שני מזכיר לשר האוצר כי בהתאם לפקודת המכס, את מסי היבוא מחשבים לפי ערך שכולל גם את עלות ההובלה – כאשר עלות ההובלה עולה גם הערך לצרכי מס עולה בהתאם. ״כך״, מציין שני, ״היבואנים שסופגים תוספת עלויות קשה נאלצים לספוג במקביל גם עלויות גבוהות משמעותית של מסי יבוא״.
שני מציין כי כבר בחודש דצמבר נעשתה פנייה בנושא לראש מנהל המכס, אבי ארדיטי, אך פנייה זו נענתה בפברואר השנה בשלילה. ״מאז״, כותב שני, ״מחירי ההובלה מוסיפים לעלות כאשר מדובר לא רק בעלייה בעלויות ההובלה מהמזרח אלא ממגוון יעדים נוספים״.
לטענת שני, ״הדבר מחייב בחינה מחדש של עמדת משרד האוצר, רשות המסים והמכס ומציאת פתרון שימנע את תוספת העלות המיותרת הזו, שמשפיעה בצורה ישירה על יוקר המחייה״. לדבריו, ״זו גם הזדמנות לבחון ביצוע הפחתות מכסים רוחביות שימתנו את ההשפעה של העלייה במחירי ההובלה״.
טרם נמסרה תגובת משרד האוצר לדברים.