איגוד יבואני התבואות: זמני פריקת התבואות בנמלים מתארכים מדי שנה

על פי השוואה שערכו אנשי האיגוד עולה כי הנמל האיטי ביותר הוא נמל אשדוד בו במהלך 2016 שוהה אנייה יותר מ- 8 ימים מהגעתה ועד לסיום הפריקה - יומיים יותר לעומת נתוני 2013


13:29 ,06.04.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד יבואני התבואות מפרסם היום את נתוני ההמתנות לפריקה בנמלים לשנת 2016, שהתקבלו מכלל הגורמים המייבאים לארץ את התבואות - חיטה, שעורה ועוד (בעיקר טחנות הקמח) ומוצרי גרעינים למאכל אדם ולמשק החי (מפעלי מזון, מכוני תערובת ועוד). איגוד יבואני התבואות ערך השוואה לנתוני שנת 2013 וגילה כי זמני פריקת התבואות בנמלים מתארכים, נתון המהווה אינדיקציה לחומרת המצב עליו הם מלינים.

 

לטענת אנשי האיגוד, חוסר היעילות הכרונית המאפיינת את פריקת אניות התבואה ומוצרי הגרעינים בתפזורת הולכת ומחמירה עם השנים, עוד לפני שתפרוץ השביתה המתוכננת על ידי הוועדים בנמלים.

 

מאיגוד יבואני התבואות נמסר כי מניתוח התפלגות זמן השהייה הכולל בנמלי ישראל לשנת 2016 של אניות התפזורת הנושאות מטעני תבואות וגרעינים (מרגע הגעת האנייה ועד פריקתה), עולים הנתונים הבאים:

 

השהייה הממוצעת בנמל אשדוד היא הארוכה ביותר: 8.59 ימים (לעומת  6.33 ימים בשנת 2013).

 

בנמל מספנות ישראל שהו האניות בשנת 2016: 7.75 ימים בממוצע (לעומת 4.45 בלבד ב-2013).

 

בנמל חיפה, התקצרה מעט השהייה ועמדה ב- 2016 על 7.47 ימים (לעומת 7.75 ימים בשנת 2013).

 

ברציף דגון שבחיפה: הגיעה השהייה הממוצעת של האניות עומדת על 5.26 ימים (לעומת 3.51 ימים בשנת 2013).

 

לדברי אלי סיון, יו"ר איגוד יבואני התבואות: "זמני ההמתנה הממושכים בנמלים הם בלתי נסבלים, כשבנמל אשדוד, זמני ההמתנה הם הארוכים ביותר. השווינו את זמני ההמתנה אשתקד לשנה אקראית – 2013, כדי ללמוד חל שיפור כלשהו. למרבה הצער, במקום להשתכלל בדרכי העבודה, נמלי ישראל רק הולכים לאחור, כתוצאה מחוסר תשתיות, מחוסר יעילות, מאי הקצאת משאבים, ממחסור בכוח אדם ועוד. הנזקים כתוצאה מהמתנות השווא מתגלגלים לצרכן הסופי, ומגולמים במחירי הקמח, הביצים, השמן, המרגרינה והבשר בשווקים. הבעיה היא שלנמלי ישראל אין מוטיבציה להתייעל כיוון שלא מוטלים עליהם קנסות או סנקציות כלשהן בשל השירות הלקוי שהם נותנים ללקוחותיהם".

 

סיון מוסיף: "היקפי יבוא התבואות ומוצרי הגרעינים לישראל גדלים כל שנה בכ-2%, על רקע השיפור ברמת החיים והגידול באוכלוסייה. במציאות שכזו, זמני השהייה בנמלים ימשיכו להתארך, והנזק למשק ימשיך לגדול. גם הנמלים החדשים, שייפתחו בעתיד, לא צפויים לתת לנו פתרון, היות והם נבנים לקליטת אניות מכולה בלבד. אנחנו מודעים לכך שמשרדי האוצר והתחבורה סוף סוף מכירים בבעיה, ומבינים את השפעתה הרוחבית על יוקר המזון בארץ, ומקווים לראות בקרוב פעילות לשינוי דרמטי של המצב".