"נמלי ישראל אינם ערוכים לטיפול באירוע של זיהום-ים"

"נמלי ישראל אינם ערוכים לטיפול באירוע של דליפת חומר מזהם למי הים", כך מזהיר מנהל נמל חיפה מנדי זלצמן, שפיקח היום על תרגיל התמודדות עם דליפת חומרים מסוכנים למי מפרץ חיפה. "למרות שהמודעות לשמירה על איכות הסביבה משתפרת משנה לשנה, עדיין לא השכלנו להקים מערכת


00:00 ,20.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
כך מזהיר מנהל נמל חיפה מנדי זלצמן, בסיומו של תרגול התמודדות עם דליפת חומרים מסוכנים למי מפרץ חיפה

"נמלי ישראל אינם ערוכים לטיפול באירוע של דליפת חומר מזהם למי הים", כך מזהיר מנהל נמל חיפה מנדי זלצמן, שפיקח אתמול על תרגיל התמודדות עם דליפת חומרים מסוכנים למי מפרץ חיפה. "למרות שהמודעות לשמירה על איכות הסביבה משתפרת משנה לשנה, עדיין לא השכלנו להקים מערכת מטעם הנמל או המדינה, אשר תוכל להגיב כיאות לדליפת חומרים מזהמים, כמו דלקים או שמנים, או כימיקלים מאניה למי הים. סטטיסטית, אין שאלה של האם יקרה ארוע של זיהום, אלא נותרת השאלה של מתי".

"התרגיל מוכיח לנו שיש גופים רציניים המסוגלים להתמודד עם זיהומים, אולם עדיין קיימים צרכים והגדרות בסדרי גודל של הנמל או המדינה. הגיע הזמן שהנושא יזכה לתקצוב המתאים וניקח את השליטה לידינו. לא צריך להמתין לאסון גדול כדי להקים וועדת חקירה ולחפש אשמים".

התרגיל במפרץ חיפה החל בשעה 9:00 בבוקר, לאחר שבמערכת הקשר הועברה הודעה על דליפת כתם שמן מאניה העוגנת ברציף הכימיקלים. צוותים של המחלקה לטיפול בזיהומי ים של חברת מעגן הוקפצו מיד לאזור הדליפה, והחלו בביצוע סדרת פעולות כדי להשתלט על התפשטות כתם השמן (בתרגול הנוכחי סומן הכתם במפות בלבד, מבלי שנעשה שימוש בנוזלים כלשהם).

צוות הטיפול בכתם כלל שלוש גוררות של מעגן, דוברת שירות ו- 30 אנשי צוות. הדוברות גררו סביב הכתם מצוף ארוך המיועד למניעת התפשטות הזיהום. בתום האיגום, החלה פעולת שאיבה של השמן באמצעות מכלית מיוחדת (Skimmer)האוספת אל קרבה את החומר המזהם ופולטת מי ים נקיים לאחר הפרדתם מהשמן. השמן הנאגר במכלית יועבר בתום האיסוף לחוף לצורך הטמנה באתר מסודר. הצוותים הוזנקו במהלך התרגיל למוצא הקישון "לחסימת" זיהום, לטיפול בכתם שמן שנדד ולהתמודדות עם דליפת שמן מהמקשר הימי של המכליות.

התרגיל שימש גם כהצגת תכלית בסיומו של קורס הסמכה בינלאומי ללוחמה ולטיפול בזיהומי ים, שהתקיים בחברת מעגן, במסגרתו הוסמכו החניכים לדרג הבינלאומי IMO 2 שהנו השלב המתקדם מתוך שלושה דרגים (בישראל יש בודדים שהוסמכו לדרג השלישי). הדרג השני מסמיך את הבוגרים כ"מפקד אירוע" לפי תקנים בינלאומיים. בין הבוגרים נמצאים ששה מעובדי נמל חיפה, בהם נתבים, רב חובל הנמל ואחראי איכות הסביבה, שני עובדים מרשות הנמלים וארבעה עובדים מאשדוד, בנוסף למנהלי מחלקות ים בחברת החשמל ובחברת קצא"א (קו צינור הנפט אילת-אשקלון) ובחיל הים. על הסמכת התקנים במעגן אחראית חברת SETO הסקוטית, אשר נציגיה פקחו על התרגיל. SETO היא החברה המטפלת בזיהומי ים בבריטניה ובמקומות נוספים בעולם.